IP-PP2-443-618/08-3/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-618/08-3/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług pogrzebowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług pogrzebowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy na cmentarzu komunalnym kompleksowe usługi pogrzebowe, które obejmują: załatwianie formalności związanych z pogrzebem, przygotowanie zwłok do pochówku, sprzedaż trumny, piwnicy grobowcowej oraz kwiatów i przedmiotów zwyczajowo używanych podczas ceremonii pogrzebowych, jak również transport niezbędny podczas pogrzebu. Wyżej wymienione usługi pogrzebowe spółka opodatkowuje stawką 7% na podstawie poz. 160 Załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.: "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną". o symbolu PKWiU 93.03.

Zdarza się też, iż spółka sprzedaje grobowiec wraz z miejscem do pochówku osobie żyjącej. Sprzedaż taką Spółka traktuje jako otwarcie kompleksowej usługi pogrzebowej i również opodatkowuje stawką 7%.

Logiczne uzasadnienie takiego stanowiska Spółka znajduje w sytuacji, gdy podatnik sprzedaje piwnicę grobowcową dla kilku żyjących osób (jest to wówczas otwarcie kompleksowej usługi pogrzebowej), gdy wykonywana jest kompleksowa usługa pogrzebowa na rzecz jednej osoby pochowanej w tym kilkuosobowym grobowcu. W takim przypadku organy skarbowe zajmują zgodne stanowisko, iż sprzedaż taka powinna podlegać opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, mimo że tylko w części jest związana z kompleksową usługą pogrzebową, w pozostałej zaś stanowi sprzedaż miejsca w piwnicy grobowcowej na rzecz osób żyjących.

Spółka prowadzi także sprzedaż trumien oraz utensyliów pogrzebowych takich jak wieńce, kwiaty, odzież. W przypadku sprzedaży ww. towarów w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej opodatkowuje ją w stawce 7% VAT. W sytuacji zaś, gdy klient kupuje tylko wieniec czy też odzież bez usługi pogrzebowej Spółka stosuje stawkę podstawową 22% VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy stanowisko Spółki, że sprzedaż piwnic grobowcowych osobom żyjącym jako otwarcie kompleksowej usługi pogrzebowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% jest słuszne.

W ocenie Spółki sprzedaż grobowców należy opodatkowywać stawką 7% podatku VAT bez względu na to, czy grobowiec jest sprzedawany w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej, czy też dla osoby żyjącej.

W ocenie Spółki sprzedaż grobowca w żadnym przypadku nie może być traktowana jako sprzedaż towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, lecz stanowi sprzedaż usługi, która może być świadczona częściowo na rzecz osób żyjących i wówczas stanowi otwarcie usługi pogrzebowej, bądź też może mieć charakter kompleksowej usługi pogrzebowej, w skład której wchodzi zarówno sprzedaż piwnicy grobowcowej, jak również sprzedaż pozostałych usług związanych z wykopaniem grobu, pochówkiem. Sytuacja powyższa następuje przy sprzedaży kilkuosobowego grobowca, zaś kompleksowa usługa pogrzebowa jest wykonywana na rzecz jednej osoby zmarłej pochowanej w tej piwnicy grobowcowej. W tym przypadku cały grobowiec jest sprzedawany w stawce 7% i nie jest to kwestionowane przez organy podatkowe. Analogicznie zatem należy traktować sprzedaż grobowca wyłącznie osobie żyjącej, jako otwarcie usługi pogrzebowej, której dokończenie nastąpi w bliżej nieokreślonej przyszłości. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w grupowaniu 93.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne: grzebanie lub palenie zwłok ludzkich i zwierzęcych; przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, balsamowanie zwłok; przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji; wynajmowanie lub sprzedaż grobów; opieka nad grobami. Poz. 160 Załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług brzmi natomiast: "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną". Daje zatem dodatkową możliwość opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 7% sprzedawanych łącznie z pogrzebem towarów takich jak: trumny, kwiaty i inne utensylia pogrzebowe.

Sprzedaż lub wynajem grobowca w każdym przypadku stanowi element usługi pogrzebowej i powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7% bez względu na to, czy sprzedaż grobowca i pozostałych elementów kompleksowej usługi pogrzebowej mają miejsce w tym samym czasie czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów w świetle art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych przez podatników usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, za wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w pozycji 160 załącznika nr 3 stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 93.03 - "Usługi pogrzebowa i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną."

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka świadczy kompleksowe usługi pogrzebowe. Zdarza się też, iż spółka sprzedaje grobowiec wraz z miejscem do pochówku osobie żyjącej. Sprzedaż taką Spółka traktuje jako otwarcie kompleksowej usługi pogrzebowej i również opodatkowuje stawką 7%. Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż grobowców należy opodatkować stawką 7% podatku VAT bez względu na to, czy grobowiec jest sprzedawany w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej, czy też dla osoby żyjącej. Ponadto Spółka powołuje się na Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług gdzie w grupowaniu 93.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne: grzebanie lub palenie zwłok ludzkich i zwierzęcych; przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, balsamowanie zwłok; przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji; wynajmowanie lub sprzedaż grobów; opieka nad grobami.

Należy tutaj zauważyć, że Spółka błędnie powołuje przedstawione wyżej klasyfikacje grupowania 93.03. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi pogrzebowe i pokrewne mieszczą się w Sekcji O "Usługi komunalne pozostałe, społeczne i indywidualne" w Dziale 93 "Usługi pozostałe". Następnie w klasie 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne" mieszczą się podkategorie 93.03.11 "Usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów" oraz 93.03.12 "Usługi związane z przygotowaniem zwłok do pochówku lub kremacji". Spółka natomiast przywołuje jako grupowanie 93.03 PKWiU, podklasę 96.03.Z "Pogrzeby i działalność pokrewna" Polskiej Klasyfikacji Działalności.

W tym miejscu przywołać należy § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885), który mówi, że od dnia wejścia w życie rozporządzenia wpis podmiotów podejmujących działalność do Ewidencji Działalności Gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego oraz Krajowej Ewidencji Podatników następuje według PKD 2007.

Natomiast w myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) dla celów podatku od towarów i usług (do dnia 31 grudnia 2008 r.) stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Tutejszy organ podatkowy (jako niewłaściwy rzeczowo) nie jest uprawniony do zaklasyfikowania wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiednich ugrupowań PKWiU. Każdy podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. Podkreślić należy, iż to podatnik posiada niezbędne informacje do właściwego zaliczenia świadczonych przez siebie usług. Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania na podstawie przepisów o statystyce publicznej omawianej czynności jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

W związku z powyższym, jeśli usługi wykonywane przez Spółkę polegające na sprzedaży grobowców osobom żyjącym zostaną sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne" to faktycznie usługi te należy uznać jako część kompleksowej usługi pogrzebowej wykonywanej przez Spółkę i zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako usługa wymieniona w poz. 160 załącznika nr 3.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl