IP-PP2-443-617/07-2/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-617/07-2/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym opodatkowania usług pośrednictwa przy sprzedaży lub nabyciu udziałów/akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący opodatkowania usług pośrednictwa przy sprzedaży lub nabyciu udziałów/akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, iż główną działalność gospodarczą Wnioskodawcy stanowi doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (74.14). Postanowieniem Sądu z 4 października 2007 r. Spółka rozszerzyła działalność o PKD 67.13 czyli "Działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej niesklasyfikowana". Zgodnie z powyższym wpisem, Spółka na podstawie umów cywilno-prawnych świadczy na rzecz klientów polskich i zagranicznych m.in. usługi pośrednictwa przy sprzedaży albo przy nabyciu udziałów i akcji (PKWiU 67.13.10- 00.90). Na podstawie tych umów Spółka jest zobowiązany do identyfikacji potencjalnego nabywcy (sprzedawcy) udziałów/akcji oraz doprowadzenia do spotkania, na którym strony potencjalnej transakcji sprzedaży udziałów lub akcji prowadziłyby ze sobą negocjacje. Z tego tytułu wynagrodzenie Spółki jest określone jako prowizja (tj. z reguły procent ceny uzyskanej za udziały lub akcje).

Poszukiwanie potencjalnych nabywców (lub sprzedawców) odbywa się z wykorzystaniem licznych kontaktów, jakie Spółka posiada, a także dzięki usługom innych pośredników. W ramach przedmiotowej usługi pośrednictwa Spółka nie świadczy usług doradztwa tj. nie doradza stronom potencjalnej transakcji. Nie dokonuje również wyceny przedmiotu transakcji. Ww. usługi Spółki są, zatem wykonywane na zlecenie i rachunek osób trzecich. Spółka nie prowadzi działalności maklerskiej w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W oparciu o przedstawiony powyżej opis, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zakwalifikował usługi polegające na pośrednictwie w kupnie/sprzedaży udziałów lub akcji do PKWiU 67.13.10-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Jednocześnie zgodnie z paragrafem 2 ww. Rozporządzenia, Ośrodek poinformował, że do celów podatkowych opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

W związku z powyższym Spółka wnosi o udzielenie interpretacji

czy rzeczone usługi pośrednictwa przy sprzedaży lub nabyciu udziałów/akcji są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Spółka stoi na stanowisku, iż usługi pośrednictwa przy sprzedaży lub nabyciu udziałów/akcji mieszczą się w załączniku nr 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług i podle-gają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty, towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W niniejszym przypadku, Spółka w oparciu o opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi dokonała przyporządkowania danych usług do grupowania PKWiU 67.13.10-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Jednocześnie Spółka zaznacza, iż do celów podatkowych opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione"

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Zgodnie z załącznikiem nr 4, poz. 3, zwolnione są usługi pośrednictwa finansowego PKWiU ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00-20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów i faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych,z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Żadne ze wskazanych powyżej wyłączeń nie odnosi się do przedmiotowych usług pośrednictwa sklasyfikowanych według wskazanych PKWiU, w związku z powyższym świadczenie rzeczonych usług jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić przy tym należy, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do zaklasyfikowania wskazanej przez Wnioskodawcę usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Każdy podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. Bowiem to podatnik posiada niezbędne informacje do właściwego zaliczenia świadczonych przez siebie usług (stanowisko to znajduje potwierdzenie w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych; Dz. U. GUS Nr 1, poz. 11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl