IP-PP2-443-609/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-609/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką zajmującą się produkcją oraz sprzedażą drobiu i wyrobów drobiowych. Spółka zawarła ze swoimi odbiorcami (siecią handlową) Umowę o współpracę handlową. Umowa reguluje zasady współpracy w zakresie realizacji dostaw towarów przez naszą spółkę do zamawiających towar oraz usług świadczonych przez Zamawiającego na rzecz Dostawcy. Z zawartej umowy wynika obowiązek opłacania na rzecz odbiorców towaru (Zamawiającego) wynagrodzeń w postaci premii pieniężnych, naliczanych w zamian za wykonanie przez Zamawiającego określonych działań. Wysokość premii pieniężnych ustalana jest w sposób procentowy, a podstawę wyliczenia stanowi wielkość obrotu zrealizowanego w danym okresie. Na kwotę przyznanej premii Zamawiający wystawia nam fakturę VAT, naliczając 22% podatku vat. Premie pieniężne, które dokumentowane są fakturą VAT wystawianą przez Zamawiającego towar wynikają z zawartej umowy handlowej i definiowane są jako:

"- Premia pieniężna - wynagrodzenie należne odbiorcy towaru (zamawiającemu) za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta wykonywane przez zamawiającego, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Dostawcy, mierzone w oparciu o nabycie określonej wartości towarów w danym okresie." Z zawartej umowy wynika również, że spółka Wnioskodawcy jako Dostawca towarów zleca Zamawiającemu wykonywanie w sposób ciągły określonych usług promocyjnych i marketingowych w zamian za wynagrodzenie. Wynagrodzenie ustalane jest jako procent od obrotu zrealizowanego z Zamawiającym, i rozliczane jest w okresach miesięcznych na podstawie faktury VAT wystawionej przez usługodawcę czyli Zamawiającego. Od kwoty należnego wynagrodzenia naliczany jest podatek VAT w wysokości 22%. Charakter usług świadczonych przez zamawiającego w ramach działań promocyjnych i marketingowych, wynikający z umowy to:

"- Zarządzanie budżetem marketingowym - usługa wykonywana przez zamawiającego, w związku z posiadanym przez niego doświadczeniem dotyczącym rynku zbytu towarów oferowanych przez Dostawcę, preferencjach/zachowaniach klientów Zamawiających, posiadanymi informacjami o obecnej sytuacji na takim rynku, a także wiedzą o aktualnym postrzeganiu firmy Dostawcy oraz wizerunku marek Dostawcy, polegającą na zarządzaniu portfelem działań promocyjnych i reklamowych dostawcy poprzez decyzje o doborze odpowiednich środków marketingowych w celu wspierania promocji i reklamy Dostawcy w punktach sprzedaży Zamawiających oraz stosowaniu tych środków. W szczególności, zarządzanie budżetem marketingowym odnosi się do zarządzania:

a.

portfelem działań promocyjnych Dostawcy, który może obejmować m.in.:

- udostępnianie powierzchni do ekspozycji plakatów lub innych materiałów przekazywanych przez dostawcę, do przeprowadzenia przez Dostawcę promocji towarów w formie degustacji, prezentacji, animacji,

- umieszczenie dodatkowej wkładki o produktach/marce dostawcy w gazetce wydawanej przez Zamawiającego,

- dystrybucję dostarczonych przez dostawcę materiałów reklamowych, - wyeksponowanie logo/marki towaru Dostawcy.

b.

portfelem działań reklamowych dostawcy, który może obejmować między innymi:

- przygotowanie planu promocji gazetkowych i innych, reklamę w gazetkach, drukowanie informacyjnych gazetek z produktami /markami Dostawcy oraz ich dystrybucja, umieszczanie logo Dostawcy i reklamy produktów Dostawcy na stronie internetowej zamawiającego, inne formy reklamy."

"- Usługa Metro Link - usługa polegająca na umożliwieniu korzystania z części Premium portalu internetowego, pozwalająca Dostawcy generować różnorakie raporty dotyczące artykułów Dostawcy sprzedawanych przez spółki Zamawiającego."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym "premia pieniężna" stanowiąca wynagrodzenie należne Zamawiającemu w zamian za realizację określonych działań oraz usługi promocyjne i marketingowe, definiowane w opisie zaistniałego stanu faktycznego jako "zarządzanie budżetem marketingowym" i "usługa Metro Link", których wartości wyliczane są w sposób procentowy od wielkości zrealizowanego obrotu, stanowią czynność opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, a w konsekwencji, czy naliczony od tej czynności podatek VAT podlega w naszej Spółce odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek naliczony zarówno od "premii pieniężnej" jak również od opłat za "zarządzanie budżetem marketingowym" i "usługę Metro Link" podlega w Spółce odliczeniu na zasadach ogólnych tj. zgodnie z Art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu: "W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. ust4, art. 120 st.17 i 19 oraz artykuł 24...".

Wypłacone nabywcy towaru premie pieniężne są wynagrodzeniem za wykonanie określonych działań zmierzających do wzrostu efektywności sprzedaży poprzez zwiększenie satysfakcji konsumenta, a do działań tych nabywca towaru jest zobligowany zapisem zawartym w umowie. Wypłacona premii nie jest więc związana z żadną konkretną dostawą jest związana z określonym zachowaniem nabywcy i od podjętych przez niego działań uzależniona jest jej wielkość. Mamy więc do czynienia ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podobnie sytuacja się przedstawia w przypadku "zarządzania budżetem marketingowym" i "usługi Metro Link". Opłaty są związane z wykonaniem przez nabywcę towarów określonych czynności mających charakter promocyjny i marketingowy. Do wykonania tych czynności nabywca towaru jest zobowiązany na podstawie zawartej umowy. Mamy więc do czynienia ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i naliczony podatek vat od tych usług podlegać będzie odliczeniu zgodnie z Art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl