IP-PP2-443-607/07-3/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-607/07-3/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transportu pojazdu z terenu Niemiec do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transportu pojazdu z terenu Niemiec do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik (osoba fizyczna) nabył do celów prywatnych pojazd na terenie USA. Pojazd nie był tam rejestrowany, używany był do celów demonstracyjnych przez dealera. Pojazd został dopuszczony do ruchu w dniu 26 marca 2007 r. (na podstawie certyfikatu pochodzenia pojazdu tzw. title). Faktura sprzedaży została wystawiona w dniu 6 września 2007 r. W chwili nabycia na terenie USA pojazd spełniał przesłanki z art. 2 ustawy o VAT by być traktowany jako pojazd nowy. Po kilku tygodniach pojazd został wysłany droga morską do Niemiec, gdzie dotarł 17 października 2007 r. Główny Urząd Celny w B. uznał pojazd 17 października 2007 r. za używany i nałożył cło i podatek importowy. Zobowiązania zostają opłacone i pojazd zostaje dopuszczony do ruchu i rejestracji na terenie UE. Pojazd został przetransportowany do Polski, a następnie odebrany w dniu 25 października 2007 r. W dniu 25 października 2007 r. została opłacona akcyza w Urzędzie Celnym w W.

W dniu 25 października 2007 r. został złożony formularz VAT-24 w Urzędzie Skarbowym w Piasecznie. Urząd Skarbowy odmawia wydania VAT-25 w ustawowym terminie i wskazuje na konieczność złożenia formularza VAT-10 i opłacenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu. Urząd Skarbowy deklaruje, że Podatnik otrzyma pisemnie decyzję odmowną.

W dniu 12 października 2007 r. Podatnik (aby móc korzystać z pojazdu i zrejestrować go w ustawowym terminie) składa VAT-10 i wpłaca należność na konto urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transport pojazdu będącego własnością osoby fizycznej z terenu Niemiec do Polski można interpretować jako podlegający przepisom o wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10) i na tej podstawie nałożyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojazd został kupiony w USA i pozostając tam, nie podlegał obowiązkowi podatkowemu na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Jako taki pojazd mógł przebywać na terenie USA dowolnie długi czas. Dopiero z chwilą sprowadzenia pojazdu na teren UE zaistniał dług celny a wraz z nim obowiązek podatkowy. Dopiero z chwilą jego zaistnienia Urząd powinien zweryfikować, czy stan faktyczny odpowiada przesłankom do uznania pojazdu za nowy lub używany. Niemiecki Urząd Celny uznał pojazd za używany. Urząd Skarbowy w Piasecznie uznał pojazd za nowy. Wnioskodawca jest stanowiska, że Urząd Skarbowy niewłaściwie interpretuje art. 2 pkt 10, odnosząc się do zdarzenia z przeszłości (zakupu pojazdu na terenie USA potwierdzonego fakturą) a nie do stanu aktualnego pojazdu lub daty sprowadzenia pojazdu na teren UE (potwierdzonego dokumentami celnymi) czyli stanu w którym wystąpił obowiązek podatkowy.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy transport pojazdu będącego własnością osoby fizycznej z terenu Niemiec na teren Polski, nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Na podstawie art. 9 ustawy, aby mogło zajść wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów musza zachodzić m.in. poniższe przesłanki:

* podatnik musi nabywać prawo do korzystania (w tej sytuacji podatnik jest już właścicielem),

* nabycie towarów musi wiązać się z wynagrodzeniem (nie doszło do sytuacji nabycia),

* dostawca i nabywca muszą być podatnikami VAT (samochód został zakupiony w USA od firmy amerykańskiej zarejestrowanej na terenie USA).

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ transport pojazdu będącego własnością Podatnika nie spełnia tych przesłanek, nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu i Urząd Skarbowy nie może obciążać Podatnika ponownie podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

* z zastrzeżeniem art. 10;2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Stosownie do art. 9 ust. 3 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

* jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że transport do Polski pojazdu uprzednio zaimportowanego z USA i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy) nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu (pod warunkiem o którym mowa w interpretacji indywidualnej nr IP-PP2-443-607/07-2/IK, wydanej przez tut. organ podatkowy w zakresie pytania pierwszego zawartego w przedmiotowym wnioskuj, tj., nabycia pojazdu, którego przebieg wynosi więcej niż 6.000 km).

Za tym przemawia następująca przesłanka wynikająca z art. 9 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

* Dostawca i nabywca (Podatnik) musi być podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotem nabycia nie są nowe środki transportu.

Reasumując transport pojazdu będącego własnością osoby fizycznej nie podlega przepisom o wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (pod warunkiem, że przedmiotowy pojazd nie pojazdem nowym o którym mowa w interpretacji indywidualnej nr IP-PP2-443-607/07-2/IK, wydanej przez tut. organ podatkowy w zakresie pytania pierwszego zawartego w przedmiotowym wniosku).

W związku z powyższym dla celów związanych z rejestracją środków transportu, Podatnik nie jest obowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o nabywanych środkach transportu (VAT-10) oraz obliczenia i wpłacenia podatku zgodnie z art. 105 ust. 3 i 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl