IP-PP2-443-607/07-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-607/07-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu dla sprowadzonego z Niemiec, a uprzednio zaimportowanego z USA pojazdu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu dla sprowadzonego z Niemiec, a uprzednio zaimportowanego z USA pojazdu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik (osoba fizyczna) nabył do celów prywatnych pojazd na terenie USA. Pojazd nie był tam rejestrowany, używany był do celów demonstracyjnych przez dealera. Pojazd został dopuszczony do ruchu w dniu 26 marca 2007 r. (na podstawie certyfikatu pochodzenia pojazdu tzw. title). Faktura sprzedaży została wystawiona w dniu 6 września 2007 r. W chwili nabycia na terenie USA pojazd spełnia przesłanki z art. 2 ustawy o VAT by być traktowany jako pojazd nowy. Po kilku tygodniach pojazd został wysłany drogą morską do Niemiec, gdzie dotarł 17 października 2007 r. Główny Urząd Celny w B. uznał pojazd 17 października 2007 r. za używany i nałożył cło i podatek importowy. Zobowiązania zostają opłacone i pojazd zostaje dopuszczony do ruchu i rejestracji na terenie UE. Pojazd został przetransportowany do Polski, a następnie odebrany w dniu 25 października 2007 r. W dniu 25 października 2007 r. została opłacona akcyza w Urzędzie Celnym w W.

W dniu 25 października 2007 r. został złożony formularz VAT-24 w Urzędzie Skarbowym w Piasecznie. Urząd Skarbowy odmawia wydania VAT-25 w ustawowym terminie i wskazuje na konieczność złożenia formularza VAT-10 i opłacenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu. Urząd Skarbowy deklaruje, że Podatnik otrzyma pisemnie decyzję odmowną.

W dniu 12 października 2007 r. Podatnik (aby móc korzystać z pojazdu i zrejestrować go w ustawowym terminie) składa VAT-10 i wpłaca należność na konto urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Pytanie o status pojazdu (nowy czy używany) zgodnie z art. 19 ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego czyli w tym wypadku sprowadzenie pojazdu na teren UE. Niemiecki Urząd Celny uznał pojazd za używany z chwilą powstania długu celnego na podstawie stanu faktycznego.

Czy polski Urząd Skarbowy może obecnie uznawać pojazd za nowy odnosząc się nie do stanu faktycznego, tylko do zdarzenia nabycia w przeszłości pojazdu na terenie USA gdzie obowiązek podatkowy nie istniał.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojazd został kupiony w USA i pozostając tam, nie podlegał obowiązkowi podatkowemu na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Jako taki pojazd mógł przebywać na terenie USA dowolnie długi czas. Dopiero z chwilą sprowadzenia pojazdu na teren UE zaistniał dług celny, a wraz z nim obowiązek podatkowy. Dopiero z chwilą jego zaistnienia Urząd powinien zweryfikować, czy stan faktyczny odpowiada przesłankom do uznania pojazdu za nowy lub używany. Niemiecki Urząd Celny uznał pojazd za używany. Urząd Skarbowy w Piasecznie uznał pojazd za nowy. Wnioskodawca jest zdaniem, że Urząd Skarbowy niewłaściwie interpretuje art. 2 pkt 10, odnosząc się do zdarzenia z przeszłości. (zakupu pojazdu na terenie USA potwierdzonego fakturą) a nie do stanu aktualnego pojazdu lub daty sprowadzenia pojazdu na teren UE (potwierdzonego dokumentami celnymi) czyli stanu w którym wystąpił obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów:

pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta,

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że pojazd został dopuszczony do ruchu drogowego w USA dnia 26 marca 2007 r. (na podstawie certyfikatu pochodzenia pojazdu tzw. title). Odprawa celna była dokonana przez Urząd Celny w B w dniu 17 października 2007 r. Następnie pojazd został przetransportowany do Polski i odebrany w dniu 25 października 2007 r. W tym też dniu została opłacona akcyza w Urzędzie Celnym w W.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ww. ustawy, tut. organ podatkowy uznał dopuszczenie do ruchu pojazdu w USA, nie biorąc pod uwagę daty rejestracji pojazdu. Ponieważ, żeby takie dopuszczenie do ruchu nastąpiło w tym dniu lub później musiałaby nastąpić rejestracja pojazdu (jeśli istnieje w danym kraju taki obowiązek rejestracji). W przypadku uchybienia terminowi obowiązku rejestracji bądź w przypadku braku takiego obowiązku w ogóle i tak należy przyjąć datę wcześniejszą lub taką samą czyli datę dopuszczenia do ruchu drogowego.

Przytoczć tu można wyrok (w sprawie nowego środka transportu) NSA z dnia 18 października 2006 r. sygn. akt I FSK 9/06, w którym Sąd odnosi się tylko do terminu "dopuszczenia do ruchu drogowego" nie używając określenia "rejestracji pojazdu".

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że do rozstrzygnięcia dla potrzeb podatku od towarów kwestii czy pojazd jest nowym środkiem transportu czy też nie, organy podatkowe opierają się na polskich przepisach podatkowych definiujących takie sformułowania, w tym przypadku na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

A więc dla uznania, dla potrzeb podatku od towarów i usług czy pojazd jest pojazdem nowym, nie ma znaczenia, że na terenie USA obowiązek podatkowy od zakupu tego pojazdu nie istniał, a także, że Urząd Celny w B uznał pojazd za używany z chwilą powstania długu celnego. Tak więc przy rozpatrywaniu tej sprawy art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania.

Reasumując o statusie przedmiotowego pojazdu świadczy łączne spełnienie przesłanek wynikających w szczególności z ww. art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

A więc na dzień 25 października 2007 r. tj. na dzień wjazdu pojazdu na teren Rzeczypospolitej Polskiej, okres użytkowania tegoż pojazdu wynosił więcej niż 6 miesięcy.

Ponadto, jeśli przedmiotowy pojazd jest pojazdem lądowym wymienionym w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzanym silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, dla określenia czy mamy do czynienia z nabyciem nowego środka transportu należy dokonać analizy, czy ów pojazd przejechał nie więcej niż 6.000 km

W opisanym stanie faktycznym wniosku nie określono przebiegu pojazdu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do analizy i oceny załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dokumentów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy dla składającego wniosek - przy jego redagowaniu

Konkludując, w przypadku gdy samochód przejechał więcej niż 6.000 km, a okres użytkowania pojazdu wynosi więcej niż 6 miesięcy (od 26 marca 2007 r. - data dopuszczenia do ruchu drogowego do 25 października 2007 r. - dzień wjazdu pojazdu na teren Rzeczypospolitej Polskiej), w powstałej sytuacji nie wystąpi nabycie nowego środka transportu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl