IP-PP2-443-599/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-599/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego-zadanie "Remont remizo-świetlicy wX, GminaX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego-zadanie "Remont remizo-świetlicy wX, GminaX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek do na "Remont remizo-świetlicy wX, GminaX" wartość całego zadania, którego realizacja przewidziana jest na lata 2008 i 2009 k/wniesie około 700.000,00 złotych, przy czym starać się będziemy o pomoc w wysokości 75% kosztów zadania brutto. Przedmiotowy obiekt remizo-świetlicy będzie wykorzystywany na działalność kulturalną, społeczną, przeciwpożarową, edukacyjną oraz kultury fizycznej, a więc mieści się w zakresie zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8, 9, 10 114 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm). Przedmiotowy obiekt tak jak dotychczas będzie służył tylko i wyłącznie do celów wymienionych wyżej a więc będzie zaspokajał potrzeby mieszkańców i nie będzie udostępniany żadnym podmiotom do osiągania jakichkolwiek zysków, wobec czego nie będzie źródłem przychodów. Zaznaczyć należy również, że gmina nie jest podatnikiem podatku od osób prawnych. W związku z tym, że gmina stara się o dofinansowanie ze środków programu rozwoju obszarów wiejskich istotnym dla przyznania wysokości dofinansowania jest rozstrzygniecie zagadnienia, czy gmina ma możność obniżenia podatku czy takiej możliwości nie ma. Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest wymagane przez dysponentów funduszu przy staraniu się o pomoc. Stąd powstała konieczność wystąpienia z niniejszym wnioskiem. Nadmienić należy, gmina jest płatnikiem podatku od towarów i usług i kwoty odprowadzanego podatku wynoszą miesięcznie 1631,00 złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W tej sytuacji rodzi się pytanie, czy gmina X może dokonać odliczenia podatku naliczonego i czy będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku związanego z remontem remizo-świetlicy wX.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 17119 oraz art. 124. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego wynikającego z dokonanych remontów, remonty te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. W rozpatrywanej sprawie związek z robotami budowlanymi - usługą opodatkowaną nie istnieje, bowiem, jak wskazano we wniosku realizowana usługa (remont remizo-świetlicy) nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku bądź zwrotu różnicy podatku. Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go, w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. i pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z póź. zm) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z powyższym gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z remontem remizo-świetlicy wX, tak w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza nim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowego zadania związana będzie z czynnościami nie opodatkowanymi. Jak wskazał w uzasadnieniu Wnioskodawca: aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego wynikającego z dokonanych remontów, remonty te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni i bezsporny. W rozpatrywanej sprawie związek z robotami budowlanymi - usługą opodatkowaną nie istnieje, bowiem, jak wskazano we wniosku realizowana usługa (remont remizo-świetlicy) nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku bądź zwrotu różnicy podatku.

Zatem Gmina nie będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją zadania pod nazwą "Remont remizo-świetlicy wX, GminaX". Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl