IP-PP2-443-599/07-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-599/07-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i rabatów oraz sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i rabatów oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rodzajem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa towarów. W celu intensyfikacji sprzedaży, z największymi dystrybutorami podpisane zostały umowy z których wynika że:

* w momencie przekroczenia ustalonego planu rocznego sprzedaży od całości obrotu zostanie wypłacona premia stanowiąca wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi w zakresie intensyfikacji sprzedaży produktów. Jej wysokość ustalona jest procentowo (np: ustalono plan roczny w wysokości 100.000 zł, klient osiągnął w danym roku obrót 150.000. W związku z tym przyznano premię w wysokości 1% od kwoty 150.000 zł).

* w przypadku, gdy dystrybutor dokona płatności przed upływem terminu wynikającego z faktury H..... udzieli dodatkowego rabatu (np: termin płatności faktury wystawionej 1.10.2007 przypada na dzień 30 października 2007 r. zapłata wpłynęła 15 października 2007 r., w związku z tym, udzielono dodatkowego rabatu w wysokości 2%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisane premie pieniężne stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A jeśli nie, to w jaki sposób powinny być udokumentowane wypłacane premie pieniężne.

Zdaniem wnioskodawcy wypłacane premie pieniężne są wynagrodzeniem za określone zachowanie kontrahenta, które w istocie jest świadczeniem usług. Z związku z tym powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług i udokumentowane fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty w zakresie problemu związanego ze świadczonymi usługami w zakresie interpretacji.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do wypłacania premii pieniężnej i udzielania rabatu jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania.

Zgodnie z definicją słowo "świadczyć" oznacza - wykonywać coś dla kogoś, na rzecz kogoś, robić dla kogoś coś dobrego ("Popularny słownik języka polskiego", red. naukowy prof. dr hab. B.D, wyd. W.... 2000). W piśmiennictwie prawniczym przyjmuje się, że świadczenie może polegać na: 1. dare - daniu czegoś; 2. facere - czynieniu czegoś; 3. non facere - nieczynieniu czegoś; 4. pati - znoszeniu czegoś.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa ponadto, iż Spółka wnosi o potwierdzenie że otrzymywane w wyniku przekroczenia ustalonego planu rocznego sprzedaży premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz kontrahenta i że podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opisanym, stanie faktycznym Wnioskodawca uznaje że premia pieniężna jest wynagrodzeniem za usługę.

Dokonując subsumpcji przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego do poczynionych ustaleń wynika, iż pomiędzy stronami istnieje umowa, która określa zasady współpracy oraz czynniki jakie muszą zostać spełnione aby nabywca nabył uprawnienie do uzyskania premii pieniężnej. Zatem po uzyskaniu uprawnienia do wypłacenia premii pieniężnej, poprzez osiągnięcie pewnego pułapu procentowego (który klient osiągnął w danym roku), premia taka nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości.

Opisana sytuacja faktyczna związana z wypłaconą premią pieniężną stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług i powinna być udokumentowana fakturą VAT. Zgodnie bowiem, z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez świadczącego usługę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem umowy jest nie tylko dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np.: z tytułu przekroczenia ustalonego planu rocznego lecz także udzielenie dodatkowego rabatu za dokonanie płatności przed upływem terminu wynikającego z faktury.

Odnośnie przyznanych rabatów z tytułu wcześniejszej zapłaty zastosowanie znajduje art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z powołanym ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadku, gdy wypłacony rabat (zgodnie z umową handlową) związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, czyli obrotu. W przedłożonym wniosku Spółka wskazuje, iż wartość otrzymanego rabatu uzależniona jest od wcześniejszej zapłaty za wystawiona fakturę. Obrót ten ma swe źródło w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach VAT (w tym fakturach korygujących) na rzecz podmiotów uprawnionych do otrzymania rabatu (klientów). Ponadto Spółka jest w stanie przyporządkować wysokość określonego rabatu do określonego towaru i faktury sprzedaży. Zatem rabaty udzielane przez Stronę jej klientom są rabatami, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. W związki z powyższym zastosowanie będą miały przepisy § 16 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) - przepisy te stanowią iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Faktura korygująca zgodnie z § 16 pkt 2 wyżej cytowanego rozporządzenia powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe należało orzec jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl