IP-PP2-443-587/08-6/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-587/08-6/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie premii pieniężnych (stan faktyczny czwarty) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług,

W przedstawionym poniżej stanie faktycznym.

Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży produktów higieny i środków do pielęgnacji ciała. W ramach współpracy handlowo-dystrybucyjnej, Spółka dokonuje dostaw swoich produktów na rzecz kontrahentów (dalej jako: "Odbiorcy" lub "Partnerzy"). Na podstawie stosownych porozumień, zawieranych w formie pisemnych umów, jak również w drodze innych ustaleń handlowych, Spółka oraz Partnerzy stosują we wzajemnych relacjach handlowych określone instrumenty, mające na calu intensyfikację obrotów między stronami, wsparcie promocji oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów wnioskodawcy na rynku. Instrumenty te realizowane są przy wykorzystaniu pewnych mechanizmów handlowych, w szczególności poprzez przyznawane na rzecz odbiorców premie pieniężne.

W efekcie realizacji ww. porozumień, Spółka dokonuje na rzecz Partnerów płatności po ziszczeniu się pewnych warunków lub w zamian za określone zachowania po stronie Partnerów, przy czym w większości przypadków podstawą kalkulacji wypłacanych premii pieniężnych jest:

1.

wysokość obrotu zrealizowanego pomiędzy Spółką a Partnerami w danym okresie rozliczeniowym, rozumianego jako wartość netto z tytułu zakupów towarów Spółki dokonanych przez Odbiorcę lub

2.

wartość dalszej odsprzedaży tych towarów przez Odbiorców w ramach ustalonych kanałów dystrybucji.

Jednym z rodzajów udzielanych premii jest premia za aktywną sprzedaż przez agenta. W ramach współpracy handlowej pomiędzy stronami, Spółka wypłaca na rzecz Odbiorców premie pieniężne w zamian za prowadzenie przez Odbiorcę aktywnej sprzedaży produktów przez Odbiorców na określonym terytorium. Specyfika tego procesu sprzedaży produktów polega na jej intensyfikacji poprzez stosowanie systemu grupowania indywidualnych zamówień finalnych odbiorców detalicznych przez wyłącznych przedstawicieli Odbiorcy (agentów) na określonym terytorium, a następnie realizacji tych indywidualnych zamówień przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Wysokość premii pieniężnej wypłacanej przez Spółkę na rzecz Odbiorców, kalkulowana jest jako określony procent od wartości netto zrealizowanej i zafakturowanej w danym okresie sprzedaży towarów przez Odbiorcę w systemie aktywnej sprzedaży dokonywanej z udziałem wyłącznych przedstawicieli Odbiorcy na rzecz finalnych odbiorców detalicznych.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Strona zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:

* Czy w opisanym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcami (świadczącym) a Spółką (beneficjentem świadczenia), z tytułu których wynagrodzeniem są premie pieniężne wypłacane przez wnioskodawcę,

* Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorców w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane premie pieniężne, o których mowa w stanie faktycznym, na zasadach ogólnych przewidzianych w Ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.).

Zdaniem wnioskodawcy, premia pieniężne jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Aby dokonać oceny, czy zdarzenia, z tytułu których wypłacane będą wskazane w stanie faktycznym premie pieniężne, rodzą po stronie Odbiorcy skutki w podatku VAT, ustalenia wymaga w szczególności to, czy:

* czynność zakupu lub odsprzedaży przez Odbiorców odpowiedniej ilości bądź wartości towarów nabytych od wnioskodawcy oraz

* inne zdarzenia stanowiące tytułu do wypłaty premii pieniężnych, objęte są zakresem przedmiotowym Ustawy o VAT.

W szczególności, należy określić czy niniejsze czynności mogą zostać uznane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenie usług. Spółka wskazuje, iż w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również;

1.

przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pojęciu świadczenia usług na gruncie ustawy nadano szeroki zakres. Obejmuje ono nie tylko działania podatnika, ale również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania określonych czynności oraz tolerowania określonego stanu rzeczy. W odniesieniu do płatności wymienionych w stanie faktycznym, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony beneficjentów płatności. W efekcie, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytułu do wypłaty kwot opisanych w stanie taktycznym, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Do tej pory, dla celów rozliczeń VAT partnerzy wystawiali na rzecz Spółki faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych (przy czym należności wynikające z takich faktur były przekazywane na rachunek Partnerów po otrzymaniu faktur lub też potrącane przez Spółkę z bieżących wierzytelności przysługujących jej z tytułu sprzedaży towarów na rzecz Odbiorców). Innymi słowy, do tej pory zarówno Spółka jak i jej Odbiorcy traktowały wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorcę na rzecz Spółki.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego. Wyjątek od powyższej zasady zawiera m.in. art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą VAT nie podlega opodatkowaniu VAT albo jest zwolniona od podatku VAT. W świetle powyższych przepisów, aby stwierdzić czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawianych przez Partnerów faktur dokumentujących opisane płatności, zdaniem Spółki należy ustalić, czy premie pieniężne przyznawane przez Spółkę stanowią odpłatność za wykonywane przez Odbiorców usługi, podlegającą opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości w powyższym zakresie powstały po stronie Spółki w związku ze:

* stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. sygn. I FSK 94/06; wyrok WSA w Warszawie z 22 maja 2007 r. sygn. III SA/Wa 4080/06), zgodnie z którym premie przyznawane z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjanta określonej ilości transakcji zakupu nie stanową wynagrodzenia zaświadczenie usług,

* odmiennym od powyższego stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, odzwierciedlającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 17 września 2004 r. sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6 oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026; zgodnie z tym stanowiskiem, omawiane premie pieniężne należy w określonych przypadkach traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez beneficjenta premii;

* znowelizowanym (począwszy od 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 88 w ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie przez beneficjentów określonego poziomu zakupów była wielokrotnie przedmiotem analizy władz skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PPS-0602-77412004/AP/9O65 BM6), płatności takie, w sytuacji gdy nie są związane z żadną konkretną dostawą np. są wypłacane z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto, powyższa kwestia była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez władze skarbowe. W znakomitej większości tych interpretacji, zwłaszcza tych wydawanych w ciągu minionego roku przez Ministra Finansów, prezentowane jest stanowisko analogiczne do przytoczonego powyżej, tj. nakazujące traktować premie związane z konkretnymi dostawami, a np. wypłacane z tytułu nabyć towarów o określonej wartości lub ilości, jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Spółka pragnie podkreślić, że w przedmiotowym przypadku uiszczane na rzecz Odbiorców premie pieniężne stanowią bezsprzecznie ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony beneficjentów płatności w szczególności inne niż realizacja przez Odbiorców określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym. W związku z powyższym, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytułu do wypłaty premii, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz wnioskodawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, premia za aktywną sprzedaż przez agenta, to świadczenie ze strony Odbiorcy (za które przyznawana jest płatność) oraz polega na zapewnieniu właściwej organizacji i efektywnego działania systemu sprzedaży towarów, którego istotą jest zbieranie zamówień finalnych odbiorców detalicznych na towary wnioskodawcy przez wyłącznych przedstawicieli (agentów) Partnerów na określonym terytorium, oraz realizacja tych indywidualnych zamówień w danym okresie. Korzyścią dla Spółki z tytułu świadczenia tych usług przez Odbiorcę, jest możliwość utrwalania kontaktów z finalnym odbiorcami detalicznymi, zainteresowanymi nabywaniem towarów, a w efekcie perspektywa intensyfikacji sprzedaży towarów Spółki na rynku detalicznym.

Biorą pod uwagę konkluzje przedstawione powyżej, nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone na rzecz wnioskodawcy przez Odbiorców w zamian za premie pieniężne, powinny być dokumentowane fakturami VAT na podstawie art. 106 Ustawy o VAT. Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach Odbiorców, na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 i następnych Ustawy o VAT. W szczególności, dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT. Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć pomiędzy świadczącym usługę, a beneficjentem jawny lub zrozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne. W doktrynie prawa i orzecznictwie sądowo-administracyjnym przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce, gdy zachodzi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Z bezpośrednim związkiem pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem mamy do czynienia wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do otrzymania premii pieniężnej oraz wypłacania premii pieniężnej jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania. Należy zauważyć, iż w praktyce życia gospodarczego występują sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób (wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą). W takich przypadku należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podkreślenia wymaga fakt, iż usługi są traktowane przez ustawodawcę podatkowego bardzo szeroko. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartej umowy przyznaje dostawcom premie pieniężne. Ich uzyskanie jest uzależnione od aktywnej sprzedaży produktów przez odbiorców na określonym terytorium. Wysokość premii kalkulowana jest jako określony procent od wartości netto zrealizowanej i zafakturowanej w danym okresie sprzedaży towarów przez odbiorcę w systemie aktywnej sprzedaży dokonywanej z udziałem wyłącznych przedstawicieli odbiorcy na rzecz finalnych odbiorców detalicznych.

Zdaniem tutejszego organu wysokość premii pieniężnej będzie uzależniona od spełnienia określonych warunków, które wynikają z zawartej umowy. Jej przyznanie nie będzie zatem rabatem zmniejszającym obrót, gdyż nie występuję bezpośredni związek z konkretną dostawą. Stanowić będzie natomiast zapłatę za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku powyższym czynność ta podlega opodatkowaniu oraz powinna zostać dokumentowana fakturą VAT. Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Jednocześnie informuje się, iż powołane przez Spółkę we wniosku wyroki NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06 nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Jest to rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Odnosząc się do drugiego pytania, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z treści wniosku wynika, iż wypłacane premie mają na celu "maksymalizację obrotów". W takim przypadku należy przyjąć, iż niewątpliwie będą miały wpływ na wzrost dokonywanej przez sprzedaży towarów stanowiącą czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto, z przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2008 r., wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zdaniem tutejszego organu cytowany przepis nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż prawo do podatku naliczonego wynika przede wszystkim z zastosowania przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl