IP-PP2-443-586/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-586/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 16 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z zawartymi umowami X (zwana dalej X) wypłaca kontrahentom premie pieniężne z tytułu realizacji przez nich odpowiedniego poziomu zakupów. Wysokość premii, o której mowa wyżej, wynosi odpowiednio 2,25%, 2,5%, 2,75%, 3% oraz 4% i jest uzależniona od wartości zakupów netto (bez VAT) towarów dokonywanych przez kupującego w danym miesiącu kalendarzowym. Na przyznaną premię w wysokości określonych powyżej składają się następujące elementy:

* część związana z obrotami miesięcznymi, która wynosi odpowiednio:

Obrót (PLN) Premia (%) Netto

600 000 - 1 000 000 - 0,25

1 000 001 - 2 000 000 - 0,5

2 000 001 - 4 700 000 - 0,75

4 700 001 - 6 900 000 - 1

Powyżej - 6 900 000 -2

* za przekazywane raporty sprzedaży - 1%

* za płatność dokonywaną w terminie - 1%

Warunkiem uzyskania przez kupującego premii jest łącznie spełnione następujących przesłanek:

* realizacja miesięcznego zakupu w kwocie nie mniejszej niż 600.000 PLN (sześćset tysięcy złotych), tj. zawarcie umowy sprzedaży oraz odbiór towaru,

* przedstawienie sprzedawcy cotygodniowych raportów,

* dokonanie terminowej płatności za towar zakupiony wcześniej.

W przypadku braku spełnienia powyższych warunków X zastrzega sobie możliwość podjęcia ostatecznej decyzji co do wypłaty premii. W przypadku braku spełnienia warunku dotyczącego terminowości zapłaty, premia może ulec obniżeniu o 0,15% wartości fakturowej towaru, za który premia przysługuje, za każdy dzień zwłoki w zapłacie za towar. Dodatkowo należy zaznaczyć, że X zajmuje się wyłącznie sprzedażą leków, a więc towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy otrzymanie premii pieniężnej jest zapłatą za usługę wykonaną przez nabywcę towarów na rzecz sprzedawcy i tym samym nabywca towarów powinien wystawiać faktury i wykazywać VAT należny od wartości otrzymanej premii, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy X może potrącać podatek od towarów i usług naliczony wynikający z faktur wystawianych przez swoich kontrahentów z tytułu otrzymanych przez nich premii pieniężnych.

Zdaniem wnioskodawcy, premia pieniężna jest zapłatą za usługę wykonaną przez nabywcę towarów na rzecz sprzedawcy i nabywca powinien wystawiać faktury i wykazywać podatek należny z tego tytułu, a tym samym X ma prawo do odliczania podatku naliczonego wykazanego w takich fakturach. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 uptu, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Tak szerokie określenie zakresu pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje on zarówno czynności określone przez klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg świadczeń nie wymienionych jako usługi w tych klasyfikacjach. Dlatego też, jeśli w umowie sprzedaży zawarto postanowienia określające zobowiązanie kupującego do nabycia towarów w określonym czasie, za określoną kwotę lub w określonej ilości bądź też do zapłaty w ustalonym terminie i za realizację tych zobowiązań przyznaje się premię stanowiącą wynagrodzenie za wyżej wymienione czynności kupującego, należy uznać, że następuje w tej sytuacji świadczenie usług przez kupujące go na rzecz wypłacającego premię. W tym wypadku zatem między sprzedającym a kupującym powstaje świadczenie wzajemne polegające na wypłacie premii w zamian za np. - zakup określonej ilości towarów. Należy też zaznaczyć, że premii pieniężnych nie można utożsamiać z rabatami. Premia różni się bowiem od rabatu tym, że udzielana jest po dniu sprzedaży (często również po dniu zapłaty za towary) i polega na przyznania kupującemu określonego świadczenia, a więc na dokonaniu przysporzenia na rzecz kupującego (nawet jeśli faktycznie nie jest wypłacana, np - na skutek kompensaty), gdy tymczasem efektem rabatu jest redukcja zobowiązań poprzez obniżenie ceny. Istotny jest również brak powiązań premii w przeciwieństwie do rabatu, z konkretną transakcją, przez co niewykonalnym staje się jej rozliczenie poprzez obniżenie ceny towarów objętych konkretną umową sprzedaży. Premia pieniężna nie odnosi się bezpośrednio do konkretnej transakcji sprzedaży produktów, a jedynie do spełnienia przez nabywców poszczególnych zadań zakupowych w przyjętych przez strony okresach rozliczeniowych. W związku z tym ekonomiczny charakter tej czynności przeczy zrównaniu premii z rabatem, ponieważ premia jest ustalana po spełnieniu określonych limitów zakupów, na które składa się wiele transakcji, często o różnych asortymentach, odrębnie fakturowanych, z płatnościami realizowanymi w różnych terminach. Premia udzielana jest bowiem za określony okres i nie ma wpływu na cenę nabycia. Stąd korygowanie ceny i wystawienie faktury korygującej staje się niemożliwe ponieważ nie można odnieść premii pieniężnej do konkretnej transakcji sprzedaży. W tym wypadku nie mamy więc do czynienia z obniżeniem podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 4 uptu, lecz z przyznaniem nabywcy wynagrodzenia za usługę, na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy stronami. Premia ma zatem charakter motywacyjny do dalszej współpracy i pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z przyznaną premią nie ulega zmniejszeniu kwota należna z tytułu sprzedaży.

W związku z powyższym, należy uznać, że premia pieniężna powinna być traktowana jako zapłata za usługi świadczone przez nabywców towarów na rzecz podmiotu wypłacającego premię. Takie stanowisko zajął również Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026: "W związku ze zgłaszanymi przez podatników oraz organy podatkowe pytaniami dotyczącymi stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) na podstawie art. 14 I pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, uprzejmie wyjaśniam: Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis 19 ust. I i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np - nie dokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów I usług. Zgodnie bo wiem z brzmieniem art. 8 ust. 1I ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W związku z powyższym, dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne będą traktowane jak rabat lub jak zapłata za usługę. Z uwagi jednak na różnorodny charakter wykonywanych czynności lub zachowań, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, należy mieć na uwadze określony stan faktyczny występujący u podatnika, jak zaznaczono wcześniej również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 7 lipca 2005 r. Nr 1472/RPP1/443-350/05/lS stwierdził: "Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i handlu hurtowego towarami określonej marki. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca udziela nabywcom towarów następujących premii pieniężnych:

* za utrzymywanie określonego poziomu obrotów sprzedanymi produktami markowymi Spółki w obrocie produktami danej kategorii, za realizację określonej wielkości zakupów produktów Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy wypłata premii pieniężnych nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, winna być natomiast traktowana jaka wynagrodzenie za usługi, wykonywane przez kontrahentów Spółki na jej rzecz, podlegające opodatkowania podatkiem od towarów i usług, których świadczenie winno być dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez kontrahentów, dającymi nabywcy usług prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu stwierdza, co następuje: W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie zawieranych umów Spółka zobowiązana jest do wypłaty premii pieniężnej. Premia nie ma za tern charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów Podatnika, osiągnięcia przez nich odpowiedniego pozioma zakupów czy też utrzymywania określonego poziomu obrotów produktami Spółki w obrocie produktami danej kategorii. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje relacja zobowiązeniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem umów nie jest, jak w przypadku udzielenie nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów, a w związku z powyższym nie należy przedmiotowych premii dokumentować fakturami korygującymi.

Wypłata premii wiąże się bezpośrednio z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahentów Podatnika - Jest ona wynagrodzeniem przyznawanym za ww. usługi, a zatem nie stanowi odrębnego przedmiotu podlegającego opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Natomiast na rzecz Spółki świadczona jest usługa, która stanowić będzie - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem kontrahenci Wnioskodawcy zobowiązani są - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - do wystawienia faktury VAT spełniającej wymogi, o których mowa w 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Spółka nabywając przedmiotowe usługi będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od beneficjentów premii, zgodnie z zasadami zawartymi w art. 86-91 ustawy o podatku od towarów i usług. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowe> w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15.01.2008, sygn. IPPP1-443-669/07-3/RK; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji indywidualnej z dnia 19.02.2008, sygn. ILPP2/443-157/07-2/ISN oraz Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniach: z dnia 9 września 2005 r. Nr 1472/rpp1/443-491/05/KB, z dnia 31 sierpnia 2005 r. Nr 1472/RPP1/443-460/05/IS, z dnia 19 lipca 2005 r. Nr 1472/RPP1/443-366/05/IS, z dnia 31 marca 2005n. Nr 1472/RPP1/443-185/05/TM oraz z dnia 1 marca 2005 r. Nr 1472/RPP1/443-135/05/IS.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) uptu stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak już wskazaliśmy powyżej, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentujące otrzymanie wynagrodzenia (premii pieniężnych), dokumentują usługi świadczone przez kontrahentów na rzecz X. Nie może budzić wątpliwości, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (sprzedażą leków). Zakup takiej usługi ma bowiem na celu zwiększenie sprzedaży leków, czyli towarów podlegających opodatkowaniu VAT-em. Tym samym, należy uznać, że X ma prawo do odliczania podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawianych przez nabywców swoich towarów z tytułu otrzymanych przez nich premii pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl