IP-PP2-443-583/08-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-583/08-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 3 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi rekrutacji i udostępniania pracowników sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pozycją 74.5. Usługi te świadczone są na rzecz kontrahentów z innych krajów Unii Europejskiej, a także kontrahentów z państw trzecich nie będących członkami Unii Europejskiej. Schemat świadczonych przez Spółkę usług polega na tym, iż kontrahent składa zapotrzebowanie określając w nim kwalifikacje osób, których potrzebuje a także ich ilość oraz termin, od którego gotowy jest je zatrudnić. Spółka poszukuje odpowiednich kandydatów korzystając z posiadanych przez nią baz danych, dając ogłoszenia, przeprowadza rozmowy z kandydatami. W przypadku, gdy kandydat spełnia oczekiwania kontrahenta, Spółka udziela wszelkich niezbędnych informacji na temat wyjazdu, pomaga w zorganizowaniu transportu (wielokrotnie transport odbywa się grupowo). Osoba zainteresowana wyjeżdża do kraju, w którym działa kontrahent i zostaje przez niego zatrudniona na miejscu. Pracownicy wysyłani przez Spółkę pracują sezonowo (maksymalnie 9 miesięcy), w większości przypadków kontrakty trwają 6 miesięcy. W trakcie trwania kontraktu Spółka uczestniczy, o ile zostanie poproszona przez kontrahenta, we wszelkiego rodzaju pomocy związanej z pracownikiem - tłumaczenia, wytyczne odnośnie pracy, rozwiązywanie konfliktów itp. W przypadku rezygnacji pracownika z pracy w trakcie trwania kontraktu (w większości przypadków rozwiązanie umowy w trybie natychmiastowym), Spółka w jak najkrótszym czasie poszukuje i dostarcza zastępstwo na miejsce osoby, która zrezygnowała z pracy. Rozliczenie pomiędzy Spółką a kontrahentem odbywa się w trakcie trwania kontraktu. Wysokość wynagrodzenia Spółki wynika z pomnożenia liczby osób, dostarczonych przez Spółkę, które pracują u kontrahenta i ustalonej indywidualnie stawki za jedna osobę. W przypadkach, gdy pracownik decyduje się zrezygnować z pracy, a Spółka nie dostarczy nowej osoby mogącej zastąpić poprzedniego pracownika, w rozliczeniu za ten miesiąc wynagrodzenie pomniejszane jest o kwotę odpowiadającą jednej osobie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu świadczonych usług, VAT (podatek od wartości dodanej) rozlicza nabywca usługi zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 5 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest kraj gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 27 ust. 4 w zw. z ust. 3 ustawy o VAT stanowiącymi wyjątek od generalnej zasady, iż miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby świadczącego usługę, miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług jest miejsce, w którym nabywca usługi posiada siedzibę. Spółka świadczy usługi sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.5 (usługi rekrutacji i udostępniania pracowników). Zdaniem Spółki, sposób w jaki świadczone są przez nią usługi polegające na kompleksowej obsłudze poszukiwania, dostarczenia, zatrudnienia, a także ewentualnej wymiany pracowników należy uznać, jako usługi dostarczania i oddelegowania personelu (27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT). Ponadto, żaden z kontrahentów Spółki nie prowadzi na terytorium Polski działalności gospodarczej (nie jest także zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce), a zatem, Spółka występuje w charakterze agenta działającego w imieniu i wyszukującego na rzecz swoich kontrahentów odpowiednich pracowników (art. 27 ust. 4 pkt 10 ustawy o VAT). Dla tego typu usług przewidziane zostało specyficzne miejsce ich świadczenia, czyli kraj nabywcy usługi. Ustawodawca nie zdefiniował usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi niewątpliwie służą zapewnieniu dostarczenia personelu, zatem jeżeli są zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, świadczone na rzecz kontrahenta mającego siedzibę na terytorium UE w kraju innym niż Polska, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usług posiada siedzibę i to on będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług od zakupionych od Spółki usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od tej ogólnej zasady istnieje szereg wyjątków zawartych w przepisach art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 27 ust. 3 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 pkt 5 przepis ust. 3 stosuje się do usług dostarczania (oddelegowania personelu).

Organ podatkowy nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Trzeba zauważyć, że ustawodawca wymieniając usługi dostarczania (oddelegowania) personelu w ww. art. 27 ust. 4 pkt 5 nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi. Należy zatem szeroko traktować ww. pojęcie i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi.

Z uwagi na uznanie przez Spółkę, że świadczone przez nią usługi są usługami rekrutacji i udostępniania pracowników (PKWiU 74.50) i mieszczą się wg Spółki w zakresie znaczeniowym pojęcia "dostarczanie (oddelegowanie personelu)" wymienionego w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy - miejscem opodatkowania tych usług w myśl 27 ust. 3 będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, tj. terytorium Wspólnoty lub terytorium państwa trzeciego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl