IP-PP2-443-57/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-57/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych w garażu podziemnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych w garażu podziemnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył w 1997 r. własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego. W tym samym roku Spółka nabyła ponadto 12 miejsc parkingowych w garażu podziemnym również w ramach spółdzielczego własnościowego prawa. Zgodnie z art. 17 (19) ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), przepisy dotyczące spółdzielczych praw własnościowych do lokalu stosuje się również do miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych i garaży wolno stojących. Przy nabyciu przedmiotowych praw Spółka nie obniżyła podatku należnego o podatek naliczony (w 1997 r. dostawa praw spółdzielczych własnościowych nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Lokal użytkowy oraz miejsca postojowe w garażu znajdują się w budynku wybudowanym ponad 5 lat temu, Spółka nie poniosła wydatków przekraczających 30% wartości towaru, a okres użytkowania lokalu (oraz miejsc postojowych) w celu wykonywania czynności opodatkowanych przekroczył 5 lat. Obecnie Spółka zamierza dokonać zbycia spółdzielczych własnościowych praw do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych w garażu podziemnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obecnie planowane zbycie własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych w garażu podziemnym podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jako dostawa towaru używanego).

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie własnościowych praw spółdzielczych (w tym przypadku odnoszących się do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych w garażu podziemnym) stanowi dostawę towarów, a nie świadczenie usług, a tym samym korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. jako dostawa towarów używanych. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest prawem rzeczowym ograniczonym w rozumieniu prawa cywilnego (art. 244 Kodeksu cywilnego). Problemy budzi natomiast jego kwalifikacja na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdzie w art. 7 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. dostawę towarów, przez którą rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, uważa się również:

* ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,

* ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,

* przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,-.ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu,

* przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W powyższym katalogu nie jest zatem wymieniona wprost transakcja zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. W opinii Spółki, zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego (oraz miejsc postojowych) powinno być jednak traktowane - na zasadzie analogii - jako dostawa towarów w rozumieniu wyżej powołanego art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Skoro bowiem ustawodawca za dostawę towarów uznał samo ustanowienie takich praw oraz ich przekształcenie, to tym samym również zbycie tych praw powinno być rozumiane jako dostawa towarów.

Spółka nadmienia, że powyższą tezę reprezentują również organy podatkowe, przykładowo Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z dnia 4 lipca 2007 r. (sygn. nr 1472/RPP1/443-137/07/PAWA) uznał, że sprzedaż spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz, że zwolnienie to stosuje się również do miejsc postojowych dla samochodów (zwolnienie dla towarów używanych). Również Urząd Skarbowy w Suwałkach w wydanej w dniu 26 stycznia 2006 r. interpretacji prawa podatkowego (US.IV-443/118/209/05) stwierdza, że w myśl przepisów art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., obrót spółdzielczymi prawami do lokalu został zrównany dla celów podatkowych z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel.

W przedmiotowej sprawie lokal użytkowy oraz miejsca postojowe w garażu (jako część budowli) spełniają wyżej wymienione kryteria, tj. budynek został wybudowany ponad 5 lat temu, Spółka nie poniosła wydatków przekraczających 30% wartości towaru, a okres użytkowania lokalu (oraz miejsc postojowych) w celu wykonywania czynności opodatkowanych przekroczył 5 lat. Spółka nie dokonała również odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu praw spółdzielczych, które poprzednio w ogóle nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym obecnie planowane zbycie praw spółdzielczych do lokalu użytkowego i miejsc postojowych powinno - jako dostawa towarów używanych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dlatego też - zdaniem Spółki - przeniesienie wymienionych wyżej praw do lokalu w drodze sprzedaży należy traktować jako dostawę towarów. Ponadto o intencji i r.l uznania przez ustawodawcę zbycia spółdzielczych praw własnościowych za dostawę towarów (a nie świadczenie usług) świadczy zapis w planowanej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 734), gdzie wprost stwierdzono, że za dostawę towarów rozumie się również zbycie praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tj. praw spółdzielczych).

Na zasadzie analogii - pisze Spółka - można tutaj również powołać uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007 r., podjętą w poszerzonym składzie 7 sędziów, (sygn. akt I FPS 1/06) w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat rocznych ponoszonych z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r. NSA w uzasadnieniu do uchwały stwierdził, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż dochodzi w tym przypadku do przeniesienia ekonomicznego władztwa nad towarem, co sprawia że użytkownik może rozporządzać tym towarem jak właściciel (co odpowiada pojęciu "dostawy" towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.; nie musi być to sprzedaż w rozumieniu cywilnoprawnym). NSA uznał także użytkowanie wieczyste za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności.

Wskutek powyższej uchwały NSA, Ministerstwo Finansów wydało interpretację z dnia 27 marca 2007 r. (sygn. PT10-812-167/2007/MR/429), w której również stwierdzono, że ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów (tym samym zmianie uległa poprzednia interpretacja MF, z której wynikało że ustanowienie użytkowania wieczystego stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

Powyższe tezy (wynikające z powołanej uchwały NSA i interpretacji Ministerstwa Finansów) znajdują - zdaniem Wnioskodawcy - zastosowanie również w przypadku zbycia własnościowych praw spółdzielczych. Prawo spółdzielcze własnościowe jest prawem zbywalnym; w wyniku jego zbycia dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - co stanowi dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Dostawa towarów używanych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., jest natomiast zwolniona od podatku od towarów i usług - pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat (przy czym zwolnienia tego nie stosuje się jednak do dostawy budynków, budowli lub ich części, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych - art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl