IP-PP2-443-560/07-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-560/07-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu transakcji wydzielenia zakładu samodzielnie sporządzającego bilans na współczynnik sprzedaży opodatkowanej VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu transakcji wydzielenia zakładu samodzielnie sporządzającego bilans na współczynnik sprzedaży opodatkowanej VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiot działalności Spółki obejmuje dwa podstawowe sektory: działalność w zakresie obrotu paliwami płynnymi (sektor paliwowy) oraz działalność w zakresie obrotu produktami chemicznymi i ropopochodnymi na rynku krajowym i międzynarodowym (działalność X).

Mając na celu usprawnienie możliwości zarządczych nad dwoma różnymi sektorami działalności Spółki, Zarząd podjął uchwałę o powołaniu z dniem 1 października 2007 r. zakładu samodzielnie sporządzającego bilans (dalej ZSSB lub Zakład) z majątku związanego z działalnością X.

Dodatkowo, Spółka planuje wydzielenie ZSSB ze Spółki w drodze podziału przez wydzielenie (zgodnie z dyspozycją art. 529 ust. 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych). W wyniku podziału, ZSSB zostanie przeniesiony na nowo zawiązaną spółkę. W Spółce pozostanie natomiast działalność obrotu paliwami płynnymi, obrót handlowy zbożem i działalność inwestycyjna (jako przynależne do sektora paliwowego), także administracja, księgowość, finanse, obsługa prawna, dział IT, itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja wydzielenia zakładu samodzielnie sporządzającego bilans nie będzie miała wpływu na kalkulowany przez Spółkę współczynnik sprzedaży opodatkowanej VAT do sprzedaży ogółem, o którym mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej "ustawa o VAT").

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstw lub zakładu samodzielnie sporządzającego bilans. Ze względu na fakt, że wydzielana część działalności stanowi ZSSB, transakcja wydzielenia powinna być neutralna z punktu widzenia rozliczeń podatku VAT. Dokonanie podziału przez wydzielenie Spółki nie powinno zatem wpływać na żadne z praw i obowiązków Spółki wynikając z ustawy o VAT. W szczególności, powyższa transakcja nie powinna wpłynąć na wartość tzw. współczynnika VAT kalkulowanego przez Spółkę, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Potwierdzeniem powyższego stanowiska są pisma wybranych urzędów skarbowych wydanych w indywidualnych sprawach (w tym m.in. pismo Urzędu Skarbowego w Nysie z 6 maja 2005 r. znak PP/443 l7/2/BB/05, pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 czerwca 2007 r. - znak 1472/RPP1/443-208/07/SMP, pismo Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 3 lipca 2007 r. znak PP/443/46/07).

Podkreślenia wymaga także fakt, że transakcja wydzielenia z własnych struktur działalności w formie ZSSB stanowi z punktu widzenia Spółkę formę restrukturyzacji prowadzonej działalności i nie wiąże się dla Spółki z uzyskaniem jakiegokolwiek wynagrodzenia bądź też z powstaniem obrotu. Należy także wskazać, że decyzja o wydzieleniu ZSSB w drodze podziału została podjęta przez akcjonariuszy Spółki w celu usprawnienia możliwości zarządczych, nie zaś przez samą Spółkę w celu realizacji jej zasadniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, przedmiotowa transakcja nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a także w wyniku analizowanej transakcji nie powstaje obrót.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję, w oparciu o którą podatnik określa wysokość podatku naliczonego do odliczenia, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W powyższym przepisie ustawodawca odwołuje się do pojęcia obrotu. Tymczasem w przypadku czynności określonych w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT (w tym, zbycia ZSSB) nie można mówić o obrocie w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, ponieważ do przedmiotowej transakcji w ogóle nie stosuje się przepisów analizowanej ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku zbycia ZSSB, korekta podatku naliczonego jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę ZSBB. Podobnie, zgodnie z art. 19 i 29 Dyrektywy 2006/112/WE, podmiot wydzielony traktowany jest jako następca prawny podmiotu dokonującego wydzielenia. W świetle powyższego należy uznać, że prawa i obowiązki związane z kalkulacją współczynnika przechodzą na podmiot wydzielony, tj. ZSSB. Zatem ewentualnych korekt podatku naliczonego będzie zobowiązany dokonać podmiot przejmujący majątek wydzielony w wyniku podziału Y. Powyższe oznacza, że obowiązek związany z ujęciem transakcji wydzielenia w kalkulacji współczynnika nie powinien ciążyć na podmiocie dokonującym wydzielenia (tu: Y). Przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do dwukrotnej korekty podatku VAT naliczonego (przez podmiot dzielony i przejmujący). Powyższa okoliczność byłaby sprzeczna z podstawową zasadą neutralności podatku VAT.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że transakcja wydzielenia ZSSB ze Spółki nie będzie miała wpływu na kalkulowany przez Spółkę współczynnik sprzedaży opodatkowanej VAT do sprzedaży ogółem, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

W myśl art. 6 pkt 1, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Wprawdzie ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia", niemniej jednak pojęcie to należy rozumieć jako termin zbliżony do "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu samodzielnie sporządzającego podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka planuje wydzielenie ze Spółki zakładu samodzielnie sporządzającego bilans zwany ZSSB w drodze podziału przez wydzielenie. W wyniku podziału, ZSSB zostanie przeniesiony na nowo zawiązaną spółkę. W związku z powyższym należy uznać, że transakcja ta nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z ww. art. 6 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że wydzielenie z własnych struktur działalności, w formie (ZSSB), będzie można uznać za "zbycie" t.z.n., że w ramach tej transakcji nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-9 powołanego artykułu.

W myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obliczoną proporcją, podatnik jest obowiązany dokonać korekty rocznej, według zasad określonych w ust. 1-3. Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, korekty tej dokonuje się również w przypadku, gdy nastąpi sprzedaż towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym były zaliczone przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, bądź - zgodnie z ust. 7 - gdy nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego od danego towaru lub usługi.

Korekt podatku naliczonego z wyżej wymienionych tytułów, dokonuje się także w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy - na mocy art. 91 ust. 9 ww. ustawy. W takiej sytuacji, korekt tych dokonuje nabywca przedsiębiorstwa lub nabywca zakładu (oddziału).

Reasumując, transakcja wydzielenia "zbycia" zakładu samodzielnie sporządzającego bilans (ZSSB) nie będzie miała wpływu na kalkulowany przez Spółkę współczynnik sprzedaży opodatkowanej VAT do sprzedaży ogółem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl