IP-PP2-443-55/08-3/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-55/08-3/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym opodatkowania transakcji łańcuchowych w części dotyczącej pytania nr 5 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący transakcji łańcuchowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług, w tym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka sprzedaje towar innemu polskiemu podmiotowi, który dokonuje jego dalszej dostawy na rzecz kontrahenta austriackiego, który z kolei sprzedaje ten towar podmiotowi ukraińskiemu. Transport tych towarów odbywa się bezpośrednio z magazynu Spółki do nabywcy z kraju trzeciego. Przy czym transportu dokonuje polski kontrahent Spółki.

W związku z powyższym zdano następujące pytanie:

Jak Spółka ma potraktować dostawę gdy polski kontrahent kupuje od Spółki towary, które sam transportuje bezpośrednio na Ukrainę.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dostawę, która poprzedza wysyłkę lub transport, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów. Po stronie Spółki będzie to eksport towarów, opodatkowany na terytorium kraju, mimo że to nie Spółka dokonała wywozu towarów. Jak wynika bowiem z definicji eksportu towarów jest nim potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów, jeżeli wywóz jest dokonywany przez dostawcę lub na jego rzecz, bądź nabywcę lub na jego rzecz.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskujący sprzedaje towary polskiemu kontrahentowi, który następnie odsprzedaje je podmiotowi austriackiemu, który sprzedaje towar ostatecznemu odbiorcy mającemu siedzibę na terytorium Ukrainy. Przy czym polski kontrahent Spółki, odbiera towar od Spółki i sam organizuje jego transport do ostatecznego odbiorcy na Ukrainie.

W takim przypadku bezprzedmiotowe staje się rozstrzyganie czy ma miejsce transakcja łańcuchowa, ze względu na fakt, iż Spółka sprzedaje towar na rzecz polskiego podmiotu, który go we własnym zakresie odbiera. Dalsza odsprzedaż i ewentualny wywóz przedmiotowego towaru nie ma znaczenia z punktu widzenia prawa podatkowego dla Spółki.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W niniejszym przypadku dostawa towarów na miejsce na terytorium kraju, zatem miejscem opodatkowania dostawy towarów w przedmiotowym przypadku jest Polska.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl