IP-PP2-443-55/07-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-55/07-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku udzielenia rabatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania VAT w przypadku udzielenia rabatów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej. W celu intensyfikacji sprzedaży Spółka ma zamiar wprowadzić sprzedaż premiową określonej grupy towarów. Mechanizm sprzedaży promocyjnej byłby następujący. Klient przy zakupie określonej partii towarów wg cennika miałby prawo do zakupu określonej partii towaru w cenie obniżonej nawet o około 99% np. za jeden grosz. Sprzedaż towarów ma zostać określona w regulaminie promocji, przy czym należy zaznaczyć, że sprzedaż towarów zarówno po cenie ofertowej jak również promocyjnej odbywać się będzie jednocześnie i będzie udokumentowana fakturą VAT wystawioną w momencie nabycia towarów handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w transakcjach sprzedaży towarów z dużym rabatem, w tym za 1 grosz, istnieje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponad wartość ustaloną przez strony sprzedaży a udokumentowaną fakturą VAT.

Zdaniem wnioskodawcy opisane powyżej zdarzenie przyszłe nie rodzi po stronie podatnika obowiązku opodatkowania tychże transakcji ponad wartość ustaloną przez strony, co oznacza, że podstawę dla towaru objętego premią stanowi cena sprzedaży netto danej partii towaru w wysokości np. 1 grosz, tj. uwzględniając wysoki rabat premiowy na rzecz nabywcy. Powyższe wynika z treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zgodnie z którym podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem, że obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów bądź świadczonych usług, pomniejszone o kwotę podatku należnego. Jednocześnie z art. 29 ust. 4 powołanej wyżej ustawy wynika, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji) o wartość zwróconych towarów, kwot nienależnych w rozumieniu odrębnych przepisów, jak również kwot wynikających z korekt faktur.

W ocenie spółki powołany przepis odnosi się do tych rabatów, które zostały przyznane klientowi już po sprzedaży i wystawieniu faktury. Natomiast w przedstawionym w zapytaniu zdarzeniu przyszłym rabat w formie promocyjnej ceny będzie znany nabywcom wcześniej, co by sugerowało, że kwota na fakturze wystawionej na rzecz kontrahenta uwzględnia już rabat, którego nie ma już podstaw do wykazywania w inny sposób.

Reasumując zdaniem Spółki obrót powinna stanowić kwota wynikająca z faktury VAT bez uwzględnienia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 33 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie ust. 4 w/cyt. artykułu stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje - te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Z przedstawionego przez Spółkę opisu wynika, że rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Dokonując zakupu określonej ilości produktów, będą wiedzieli, że zgodnie z regulaminem promocji, nabędą prawo do zakupu danego towaru w określonej ilości po cenie promocyjnej. Dostawca towarów wystawi odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy. Zatem rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku uwzględniająca już przyznany rabat.

Ponadto należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

Reasumując zakup towarów handlowych po cenie obniżonej w ramach tzw. rabatu nie powoduje obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl