IP-PP2-443-545/07-4/AZ - Wartość nabywanej usługi cash poolingu a ustalenie proporcji dla celów proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-545/07-4/AZ Wartość nabywanej usługi cash poolingu a ustalenie proporcji dla celów proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do systemu cash-poolingu polegającego na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową, prowadzonego przez Bank AG (dalej: DB AG) z siedzibą w Niemczech. Spółka będzie uczestniczyć w systemie cash-poolingu za pośrednictwem X, spółki prawa szwajcarskiego.

X została wybrana jako podmiot, który będzie występował w roli Q, reprezentującego spółkę wobec DB AG, a także wobec innych banków, z którymi Grupa X ma podpisane umowy cash-poolingu.

X nie ma statusu banku.

Spółka posiada rachunek bankowy w Bank Polska S.A. (dalej: DB Polska) oraz zamierza otworzyć rachunek w DB AG.

Q zamierza również otworzyć rachunek bankowy w DB AG.

DB AG będzie prowadzić w imieniu i na rzecz Q tzw. Rachunek Docelowy Q, na którym dokonywana będzie konsolidacja środków z rachunku Spółki w złotówkach.

Następnie, środki te będą brały udział w ogólnym systemie cash-poolingu, w którym uczestniczą inne spółki z Grupy K, prowadzonym przez DB AG lub inny bank w różnych walutach: EUR, USD etc.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska wykazywane będzie saldo dodatnie, DB Polska będzie transferować środki z tego rachunku Spółki na jej rachunek prowadzony przez DB AG. Następnie DB AG przetransferuje środki z rachunku Spółki w DB AG na Rachunek Docelowy Q.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska powstanie saldo ujemne, środki z Rachunku Docelowego Q transferowane będą na rachunek Spółki w DB AG w wysokości salda ujemnego powstałego na rachunku Spółki w DB Polska. Następnie, DB AG przetransferuje te środki na rachunek Spółki w DB Polska.

W konsekwencji, na koniec dnia roboczego w każdym przypadku, zarówno na rachunku Spółki w DB AG, jak i w DB Polska saldo będzie równe zeru.

Po zakończeniu danego miesiąca Q (posiadacz rachunku Docelowego w DB AG) dostarczy Spółce informację zawierającą zestawienie przepływów pieniężnych oraz zestawienie należnych odsetek, wynikających z transferów pieniężnych pomiędzy uczestnikami systemu cash-poolingu, których dokonał DB AG lub inny bank między rachunkiem Q a rachunkami uczestników (między uczestnikami systemu, tj. Spółką i pozostałymi spółkami z Grupy, nie będzie dochodzić do bezpośrednich transferów pieniężnych). Spółka będzie otrzymywać zestawienie dotyczące wyłącznie jej własnych przepływów pieniężnych.

Obciążające Spółkę odsetki (w przypadku wystąpienia u spółki salda ujemnego) przelewane są na Rachunek Docelowy Q, zaś odsetki należne Spółce (w przypadku wystąpienia salda dodatniego) Q przelewa na rachunek wskazany przez Spółkę.

Za świadczenie wspomnianej usługi DB AG lub inny bank pobiera miesięczne wynagrodzenie w formie opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość nabywanej usługi powinna zostać uwzględniona przez Spółkę przy wyliczaniu proporcji podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli z tytułu wynagrodzenia płaconego DB AG dla Spółki powstanie obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi finansowej, wartość tej usługi nie powinna zostać uwzględniona przez Spółkę przy wyliczaniu potencjalnej proporcji podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Proporcję, o której mowa w zdaniu poprzednim, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w przypadku importu usług, zdaniem Spółki, nie powstaje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (obrót wystąpi ewentualnie wyłącznie po stronie DB AG, jako u podmiotu świadczącego usługę), w związku z czym wartość wynagrodzenia z tytułu prowizji pobieranej przez DB AG nie powinna być brana pod uwagę przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Spółka podkreśla, iż na stronach Ministerstwa Finansów opublikowane zostały postanowienia organów podatkowych wydanych w indywidualnych sprawach podatników, potwierdzające przedstawione powyżej stanowisko w kwestii braku obowiązku uwzględnienia wynagrodzenia płaconego bankowi z tytułu usługi cash-poolingu przy wyliczaniu potencjalnej proporcji podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu (np. postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 marca 2007 r., sygn. 1471/VUR2/443-468/06/ST, postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 9 maja 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-256/06/MK, postanowienie Naczelnika pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 29 marca 2007 r., sygn. 1435/PP1/443-177/06/k.c., postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 marca 2007 r., sygn. 1471/VUR2/443-470/06/ST).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejszą interpretację organ podatkowy oparł o klasyfikację statystyczną wymienioną przez Podatnika w opisanym zdarzeniu przyszłym (PKWiU 65.23.10 "usługi pośrednictwa finansowego, świadczone przez bank zarządzający płynnością finansową").

Podkreślić należy, ze do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. O powyższym Podatnik został poinformowany przez tut. organ podatkowy wezwaniem do uzupełnienia wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. Ponieważ do dnia wydania powyższego postanowienia nie udało się skutecznie doręczyć wezwania, niniejsza interpretacja przepisów podatkowych została wydana zgodnie z podaną przez Wnioskującego klasyfikacją statystyczną świadczonych usług.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl