IP-PP2-443-545/07-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-545/07-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do systemu cash-poolingu polegającego na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową, prowadzonego przez Bank (dalej: DB AG) z siedzibą w Niemczech. Spółka będzie uczestniczyć w systemie cash-poolingu za pośrednictwem X, spółki prawa szwajcarskiego.

X została wybrana jako podmiot, który będzie występował w roli Q, reprezentującego spółkę wobec DB AG, a także wobec innych banków, z którymi Grupa X ma podpisane umowy cash-poolingu.

X nie ma statusu banku.

Spółka posiada rachunek bankowy w Bank Polska S.A. (dalej: DB Polska) oraz zamierza otworzyć rachunek w DB AG.

Q zamierza również otworzyć rachunek bankowy w DB AG.

DB AG będzie prowadzić w imieniu i na rzecz Q tzw. Rachunek Docelowy, na którym dokonywana będzie konsolidacja środków z rachunku Spółki w złotówkach.

Następnie, środki te będą brały udział w ogólnym systemie cash-poolingu, w którym uczestniczą inne spółki z Grupy K, prowadzonym przez DB AG lub inny bank w różnych walutach: EUR, USD etc.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska wykazywane będzie saldo dodatnie, DB Polska będzie transferować środki z tego rachunku Spółki na jej rachunek prowadzony przez DB AG. Następnie DB AG przetransferuje środki z rachunku Spółki w DB AG na Rachunek Q.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska powstanie saldo ujemne, środki z Rachunku Q transferowane będą na rachunek Spółki w DB AG w wysokości salda ujemnego powstałego na rachunku Spółki w DB Polska.

Następnie, DB AG przetransferuje te środki na rachunek Spółki w DB Polska.

W konsekwencji, na koniec dnia roboczego w każdym przypadku, zarówno na rachunku Spółki w DB AG, jak i w DB Polska saldo będzie równe zeru.

Po zakończeniu danego miesiąca Q (posiadacz rachunku Docelowego w DB AG) dostarczy Spółce informację zawierającą zestawienie przepływów pieniężnych oraz zestawienie należnych odsetek, wynikających z transferów pieniężnych pomiędzy uczestnikami systemu cash-poolingu, których dokonał DB AG lub inny bank między rachunkiem Q a rachunkami uczestników (między uczestnikami systemu, tj. Spółką i pozostałymi spółkami z Grupy, nie będzie dochodzić do bezpośrednich transferów pieniężnych). Spółka będzie otrzymywać zestawienie dotyczące wyłącznie jej własnych przepływów pieniężnych.

Obciążające Spółkę odsetki (w przypadku wystąpienia u spółki salda ujemnego) przelewane są na Rachunek Q, zaś odsetki należne Spółce (w przypadku wystąpienia salda dodatniego) Q przelewa na rachunek wskazany przez Spółkę.

Za świadczenie wspomnianej usługi DB AG lub inny bank pobiera miesięczne wynagrodzenie w formie opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie nadwyżki środków finansowych Spółki z jej konta na konto Q podlega VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność polegająca na zarządzaniu płynnością finansową stanowi kompleksową usługę, świadczoną w całości i wyłącznie przez DB AG lub inny bank na rzecz poszczególnych spółek z Grupy. Tym samym, Spółka przystępując do systemu o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową, nie wykonuje jakichkolwiek czynności mogących podlegać opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Mając na uwadze powyższe regulacje, przez podlegające opodatkowaniu świadczenie usług należy, zdaniem Spółki, rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie zakłada bowiem istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem) oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

W ramach systemu cash-poolingu DB AG wykonuje na rzecz Spółki określone czynności, wykraczające poza standardowe czynności wynikające z umowy rachunku bankowego. Zdaniem Spółki, poza DB AG, żaden z podmiotów, w tym również Spółka, nie wykonuje jakichkolwiek czynności, które można byłoby uznać za świadczenie usług.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, należy stwierdzić, iż przekazanie nadwyżki środków finansowych Spółki z jej konta na konto Q oraz otrzymywanie odsetek z tego tytułu nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT, wymienionych w cytowanych przepisach art. 5 ustawy o VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż na stronach Ministerstwa Finansów opublikowane zostały postanowienia organów podatkowych wydanych w indywidualnych sprawach podatników, potwierdzające przedstawione powyżej stanowisko (np. postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 29 marca 2007 r., sygn. 1435/PP1/443-177/06/k.c., postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w warszawie z 27 marca 2007 r., sygn. 1471/VUR2/443-470/06/ST).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejszą interpretację organ podatkowy oparł o klasyfikację statystyczną wymienioną przez Podatnika w opisanym zdarzeniu przyszłym (PKWiU 65.23.10 "usługi pośrednictwa finansowego, świadczone przez bank zarządzający płynnością finansową").

Podkreślić należy, ze do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. O powyższym Podatnik został poinformowany przez tut. organ podatkowy wezwaniem do uzupełnienia wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. Ponieważ do dnia wydania powyższego postanowienia nie udało się skutecznie doręczyć wezwania, niniejsza interpretacja przepisów podatkowych została wydana zgodnie z podaną przez Wnioskującego klasyfikacją statystyczną świadczonych usług.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl