IP-PP2-443-541/07-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-541/07-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku przy usługach budowy ogrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku przy robotach budowlano-montażowych, polegających na wybudowaniu ogrodzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonała ogrodzenie terenu, na którym znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny oraz towarzyszące mu dwa budynki garażowe wolnostojące. Usługa budowlana obejmowała wykonanie 230 mb ogrodzenia, bramy wjazdowej z napędem automatycznym oraz furtki wejściowej z instalacją domofonową Do wykonania usługi zastosowano materiały własne Spółki i uwzględniono je w wartości usługi. Do wartości netto usługi doliczono podatek VAT, przyjmując preferencyjną stawkę opodatkowania w wysokości 7%, która ma zastosowanie do świadczonych usług budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym. Stawkę opodatkowania przyjęto zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) według którego, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Wykonaną usługę tzn. ogrodzenie terenu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, bramę wjazdową z napędem automatycznym oraz furtkę wejściową z urządzeniem domofonowym, zakwalifikowano jako infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Wynika to z art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, według którego przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę. W powołanym przepisie nie wymieniono wprawdzie ogrodzenia i jego elementów, ale użycie wyrażenia - w szczególności - świadczy o tym, że podane wyliczenie ma jedynie charakter przykładowy i nie stanowi katalogu zamkniętego. Słuszność zakwalifikowania ogrodzenia i jego elementów do infrastruktury towarzyszącej potwierdza ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), która w art. 3 pkt 9 podaje następującą charakterystykę - ogrodzenie jest urządzeniem budowlanym zrównanym z urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanym, zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Podana charakterystyka potwierdza, że ogrodzenie zawiera się w pojęciu, o którym mowa w art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - urządzenia i zagospodarowanie terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zastosowana preferencyjna stawka VAT w wysokości 7% dla wykonania ogrodzenia terenu związanego z budownictwem mieszkaniowym jest właściwa oraz czy stawka 7% dotyczy również takich elementów ogrodzenia jak brama wjazdowa z napędem automatycznym i furtka z domofonem.

Zdaniem wnioskodawcy ogrodzenie, bramę wjazdową i urządzenie domofonowe należy zakwalifikować jako infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w związku z czym usługa ogrodzenia terenu będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Pomimo faktu, iż ogrodzenia nie zostały wprost wymienione w art. 146 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, to sformułowanie "w szczególności" sugeruje, iż nie jest to katalog zamknięty. Skoro w katalogu przykładowym ustawodawca wymienił drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, to można uznać iż przytoczona powyżej definicja infrastruktury towarzyszącej obejmuje również ogrodzenia.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę nie wynika w sposób jednoznaczny, czy materiały zużyte do budowy ogrodzenia oraz brama wjazdowa z napędem automatycznym i furtka z domofonem zostały uprzednio przez Spółkę nabyte, czy też Spółka jest ich producentem.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). W zasadach metodycznych do tej klasyfikacji określono, że roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów a nie usługę. Oznacza to, że montaż przez producentów elementów budowlanych takich jak bramy w obiektach budownictwa mieszkaniowego opodatkowany jest stawką podatku przyporządkowaną dla danego wyrobu, a nie usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wykonana usługa budowy ogrodzenia oraz montażu bramy wjazdowej z napędem automatycznym oraz furtki wejściowej z instalacją domofonową podlega opodatkowaniu wg stawki VAT w wysokości 7%, jeżeli Spółka nabyła uprzednio materiały zużyte do budowy ogrodzenia, bramę wjazdową i furtkę. Natomiast w przypadku, gdy Spółka jest producentem ww. materiałów, bramy oraz furtki, przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu wg stawki podatku właściwej dla dostawy ww. materiałów, bramy i furtki - w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl