IP-PP2-443-524/07-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-524/07-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług stosowanej przy dostawie soczewek, oprawek, okularów korekcyjnych oraz świadczeniu usług optycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług stosowanej przy dostawie soczewek, oprawek, okularów korekcyjnych oraz świadczeniu usług optycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi zakład optyczny w Warszawie. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż soczewek okularowych, sprzedaż soczewek kontaktowych, sprzedaż oprawek okularowych, sprzedaż gotowych okularów korekcyjnych bez zamówienia, sprzedaż okularów przeciwsłonecznych, sprzedaż wykonywanych na zamówienie okularów do korekcji wzroku wg. imiennego zlecenia lekarza okulisty lub na podstawie danych i własnego pomiaru wady wzroku klienta, bez odrębnego zlecenia lekarza okulisty (dalej okulary korekcyjne).

Okulary korekcyjne wykonywane są z oprawek zakupionych przez Spółkę ze stawką VAT 22% lub oprawek klienta oraz ze szkieł i soczewek okularowych zakupionych przez Spółkę ze stawką VAT 7%.

Spółka prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Na żądanie klienta firma wystawia fakturę VAT. Spółka jest zarejestrowana jako wytwórca medyczny w rejestrze Wytwórców i Wyrobów Medycznych.

Obecnie Wnioskodawca ewidencjonuje w kasie rejestrującej odrębnie m.in. soczewki kontaktowe (7% VAT), soczewki okularowe (7% VAT), oprawki okularowe (22% VAT), usługa (22% VAT), okulary przeciwsłoneczne (22% VAT), okulary konferencyjne gotowe (22% VAT),. Powyższy sposób ewidencjonowania znajduje odzwierciedlenie na paragonach oraz fakturach VAT także wówczas gdy Spółka wykonuje okulary korekcyjne na zamówienie (rozbicie na poszczególne pozycje: oprawki 22%, soczewki okularowe 22%, usługa - 22%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż okularów korekcyjnych wykonanych przez Spółkę z oprawek własnych lub klienta oraz szkieł korekcyjnych własnych odpowiednio obrobionych powinna być traktowana jako dostawa jednego towaru (wyrobu medycznego) opodatkowana stawką VAT 7%.

Czy wykonanie takich okularów korekcyjnych powinno być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrujące jako dostawa jednego towaru (okulary korekcyjne na zamówienie) - stawka VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wytworzone przez Spółkę okulary do korekcji wzroku, zarówno te wykonywane wg imiennego zlecenia lekarza okulisty, jak i bez zlecenia lekarza okulisty lecz wg wskazówek klienta i pomiarów Spółki są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. W ocenie Spółki wykonanie okularów korekcyjnych powinno być odzwierciedlone w ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jako sprzedaż okularów korekcyjnych wykonanych na zamówienie bez wyszczególnienia poszczególnych elementów składających się na wyrób medyczny (bez rozbicia na oprawki, szkła, robociznę). Analogicznie, wystawiając fakturę VAT klientowi Spółka pod pozycją nazwa towaru powinna wpisać okulary korekcyjne na zamówienie - stawka podatku 7%.

Jednocześnie, w opinii Wnioskodawcy, jeżeli Spółka będzie sprzedawać osobno soczewki kontaktowe lub okularowe powinna stosować stawkę VAT 7% (PKWiU 33.40.11), natomiast jeżeli przedmiotem dostawy będą wyłącznie oprawki okularowe bez zamontowania w nich soczewek na zamówienie, należy zastosować stawkę podatku 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę okulary są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Do dokonania właściwej klasyfikacji towaru bądź usługi zobowiązany jest sam Podatnik. W przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowości zaklasyfikowania towaru podatnik może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wykonywane przez niego okulary korekcyjne klasyfikowane są jako wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inny niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zatem, jeśli uznanie przedmiotowych okularów za wyrób medyczny w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych nie budzi wątpliwości Wnioskującego, ich sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży okularów korekcyjnych należy odwołać się do uregulowań zawartych w przepisie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosownie do którego, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 w/powołanego załącznika wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU - "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

W świetle powyższego, jeżeli firma dokonuje dostawy okularów korekcyjnych uznanych za wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to przy ich dostawie winna ona stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług. Powinno to znaleźć także odbicie na paragonie fiskalnym dokumentującym sprzedaż okularów. W analizowanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są okulary korekcyjne, brak jest podstaw do wyodrębniania na paragonie materiałów z których zostały one wykonane i usług związanych z ich wykonaniem. Spółka powinna zatem wykazać na paragonie dostawę okularów i zastosować stawkę właściwą dla tego towaru, tj. 7%.

Z kolei w przypadku, gdy firma dokonuje zarówno dostawy towaru (soczewek) jak i świadczy usługę związaną z tym towarem (zamontowanie soczewek do dostarczonej przez klienta oprawy okularowej), przedmiotem sprzedaży są dwie niezależne czynności. Na paragonie powinna być więc wykazana odrębnie każda z wykonanych czynności, tj. dostawa soczewek i usługa ich montażu z uwzględnieniem stawek dla nich właściwych (7% dostawa soczewek, 22% usługa montażu).

Jeżeli przedmiotem dostawy będą wyłącznie oprawki okularowe, bez zamontowania w nich soczewek, Spółka powinna opodatkować przedmiotową dostawę stawką VAT 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl