IP-PP2-443-522/07-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-522/07-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 26 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wsparcia i operacyjnych w przypadku gdy zamawiającym jest władza albańska-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wsparcia i operacyjnych w przypadku gdy zamawiającym jest władza albańska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

Spółka zawarła z Ministerstwem Pracy Królestwa Szwecji (klientem) kontrakt na dostawę kompleksowego systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem "pod klucz" to jest dostawę: sprzętu, oprogramowania, sieci oraz usług instalacji całości systemu we wskazanej przez klienta lokalizacji na terytorium Albanii. Tam też będą faktycznie wykonywane wszelkie prace związane z dostawą i instalacja systemu. W ramach kontraktu Spółka dostarczy ponadto szczegółową dokumentacje systemu oraz (i) stworzy - ramach udzielonej gwarancji na poprawne działanie systemu - stanowisko serwisowe (tzw. helpdesk), które z ramienia Spółki ma monitorować prace systemu i zapewnić interwencje serwisową. Dostawa oprogramowania obejmuje oprogramowanie specjalistyczne wytworzone przez Spółkę, oraz (i) oprogramowanie popularne (standardowe) nabyte przez Spółkę w celu późniejszej instalacji u klienta (systemy, programy antywirusowe, przeglądarki internetowe). Dostawa sprzętu oraz sieci obejmuje liczbowo oznaczone i dokładnie wyspecyfikowane elementy: komputery - terminale, stacje robocze i serwery oraz urządzenia peryferyjne. Całość tak dostarczonych elementów winna, w ramach instalacji, zostać przez Spółkę zmontowana w funkcjonujący system informatyczny działający według wskazań klienta, szczegółowo opisanych w kontrakcie. Wszystkie elementy kontraktu (oprogramowanie, sprzęt, sieci, instalacja oraz usługi) są odrębnie w kontrakcie wycenione. Cena za oprogramowanie wytworzone przez Spółkę obejmuje odrębnie moduły główne, moduły dodatkowe, licencje dodatkowe, opcjonalnie do nabycia wedle uznania klienta.

Cena za oprogramowanie popularne (standardowe) nabyte przez Spółkę w celu przekazania na rzecz klienta w ramach kontraktu jest doliczona do ceny sprzętu, który będzie nabywany przez Spółkę wraz z zainstalowanym już na nich standardowym oprogramowaniem. Bezwzględnie jednak cena za dostawę systemu jako całości nie może wypaść wyższa niż oznaczona w kontrakcie kwota EURO (górna kwota graniczna): oznacza to, iż jeżeli koszty systemu okażą się wyższe, to klient zapłaci tylko tę górną kwotą graniczną, jeżeli zaś z powołanej wyżej wyceny wypadnie łączenie cena niższa od wskazanej górnej kwoty granicznej, to klient zapłaci kwotę według wyceny. Kontrakt zabezpiecza interesy klienta w ten sposób, że faktura za dostawę systemu będzie obejmowała specyfikacje dotycząca wszystkich towarów i usług dostarczonych na rzecz klienta: wszystkie te pozycje mogą być przez klienta zweryfikowane. Ponadto, bez odrębnej odpłatności, wszelkie plany, specyfikacje, projekty, raporty i inne podobne dokumenty przygotowane przez Spółkę w wykonaniu kontraktu staną się własnością klienta, który ma prawo do ich swobodnego używania, pod warunkiem oznaczenia ich pochodzenia i autora. Spółka ma prawo zatrzymać kopie tych dokumentów pod warunkiem ich nieużywania do celów innych, niż związane z kontraktem. Pozostałe pozycje cenowe, za odrębną odpłatnością (opcjonalnie), obejmują: (i) usługi wsparcia (tzw. support services) oraz usługi operacyjne (tzw. operational services) - wycenione za jeden rok kalendarzowy, przy czym usługi za pierwszy rok po oddaniu systemu są wliczone w cenę za dostawę systemu informatycznego: ich istotą jest szeroko pojęta konsultacja i pomoc w zakresie obsługi, kontroli i nadzoru, a także poprawy funkcjonowania systemu, (i) seminarium prezentacyjne i szkolenie dla użytkowników - wycenione według stawek zryczałtowanych za każde seminarium, (iii) usług konsultacyjne - według stawek godzinowych zaangażowanych pracowników. Jeżeli usługi te stanowią element dostawy systemu jako całości, to wchodzą one do wyceny tej dostawy, lecz łączna kwota wyceny nie może przekroczyć górnej kwoty granicznej, powołanej powyżej. Procentowo rzecz ujmując, wartość kontraktu rozkłada się następująco: hardware (sprzęt) stanowi ok. 48% wartość kontraktu, usługi programistyczne (oprogramowanie autorskie) stanowi ok. 42% wartości kontraktu, pozostała wartość kontraktu obejmuje koszty usług serwisu i wsparcia po uruchomieniu systemu.

Wszystkie istotne elementy systemu, niezbędne do jego uruchomienia (sprzęt, oprogramowanie, sieci, instalacje) muszą być gotowe do przeprowadzenia odbioru przez klienta (test akceptacji) w przewidzianym w kontrakcie terminie oddania systemu do odbioru. Z chwilą pomyślnego zakończenia testu i potwierdzenia przez klienta - przejmuje on koszt i ryzyko systemu jako całości i wszystkich jego części: z tą też chwila następuje wydanie systemu na rzecz klienta i skwitowanie przez klienta wykonania zobowiązań Spółki w tym zakresie bez zastrzeżeń: odbiór ten stanowi również podstawę do zapłaty na rzecz Spółki. Po stronie pozostają - bez odrębnej odpłatności - zobowiązania gwarancyjne co do usunięcia wad systemu w określonym w kontrakcie okresie, w tym stworzenie wspomnianego stanowiska serwisowego i jego utrzymanie przez określony w kontrakcie okres.

Kontrakt nie przewiduje żadnych zaliczek, rat, przedpłat lub jakichkolwiek innych podobnych płatności: płatności takie nie będą również dokonywane niezależnie od kontraktu. Wszystkie płatności na rzecz Spółki będą dokonywane przez klienta częściowe, w miarę realizacji oznaczonych w kontrakcie etapów, co następuje: instalacja i oprogramowanie - cała płatność za tę część kontraktu będzie płatna po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji, potwierdzonym przez klienta, sprzęt i sieci - część płatności wynosząca 90 (dziewięćdziesiąt) procent wartości zostanie zapłacona po faktycznej (fizycznej) dostawie i instalacji elementów na miejscu instalacji. Pozostała część płatności zostanie uregulowana po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji, potwierdzonym przez klienta, inne usługi - odrębne płatności (należne poza dostawą systemu), będą dokonywane na bazie miesięcznej, począwszy od daty potwierdzenia pomyślnego zakończenia testu akceptacji. Należy podkreślić, iż pomimo odrębnej wyceny w kontrakcie wszystkich elementów systemu, tj. wyposażenia (sprzętu), oprogramowania, sieci oraz instalacji - wszystkie płatności z tytułu kontraktu są zasadniczo uwarunkowane wytworzeniem funkcjonującego systemu informatycznego (spełniającego warunki określone w kontrakcie) oraz pomyślnym wynikiem testu akceptacji. Pierwszym wyjątkiem od tego są płatności z tytułu faktycznie dostarczonego na miejsce instalacji sprzętu i usług instalacji (90% wartości jest płatne po dostawie na miejsce instalacji, a jeszcze przed testem), co jest spowodowane faktem braku zaliczek na poczet finansowania kontraktu i wynikającym z tego finansowaniem przez Spółkę z własnych środków zakupów sprzętu i usług instalacji sieci; płatność za sprzęt bezpośrednio po dostawie towarów i usług na miejsce instalacji stanowi de facto zwrot poniesionych wcześniej przez Spółkę wydatków, co chroni Spółkę przed zadłużaniem się i ponoszeniem kosztów zadłużenia. Drugim wyjątkiem są inne usługi (nieobjęte obowiązkowym świadczeniem w ramach dostawy systemu, a dotyczące konserwacji, badań lub ulepszeń systemu), które wchodzą w grę dopiero po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji i są płatne odrębnie, poza płatnością za dostawę systemu; ich ceny są również w kontrakcie przewidziane, lecz nie wchodzą w skład dostawy systemu jako całości, w związku z tym są płatne odrębnie, o ile klient zdecyduje się na ich nabycie.

Kontrakt przewiduje następujący sposób fakturowania i płatności: (i) system (oprogramowanie), sprzęt, sieci i instalacja. Niezwłocznie, nie później niż 14 (czternaście) dni po faktycznej dostawie i instalacji systemu i sprzętu, Spółka wystawi na rzecz klienta i do jego przeglądu szczegółową fakturę z cenowym wyszczególnieniem wszystkich elementów dostarczonych klientowi w ramach kontraktu oraz (1) ceny łącznej (sumy faktury).

Usługi (poza dostawą systemu). Niezwłocznie, nie później niż 14 (czternaście) dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego - aż do dnia zakończenia kontraktu - Spółka będzie wystawiała na rzecz klienta i do jego przeglądu szczegółową fakturę, obejmującą przedmiot usług oraz kwotę należną za dany miesiąc, objęty fakturą.

Faktura będzie adresowana do klienta, a ponadto będzie wskazywała numer kontraktu, okres fakturowany, jak również będzie zawierała raport statystyczny wykonanych usług. Ponadto w okresie świadczenia tych usług - w okresie 14 (czternastu) dni od dnia zakończenia każdego miesiąca kalendarzowego - Spółka jest obowiązana do sporządzania i przesyłania klientowi miesięcznego raportu statystycznego, obejmującego usługi w okresie objętym raportem.

W ramach płatności za stworzenie systemu informatycznego Spółka udziela gwarancji na wszystkie elementy systemu, tj. na oprogramowanie, sprzęt, sieci, instalacje, a także na usługi. Gwarancja obejmuje zarówno jakość (projekt, materiały, wykonanie lub funkcjonowanie), jak i funkcjonowanie zgodnie z warunkami kontraktu. Wszelkie tego typu usterki będą usuwane przez Spółkę na jej wyłączny koszt, bez jakichkolwiek odrębnej odpłatności. Spółka odpowiada ponadto za swoich podwykonawców jak za siebie. Gwarancja, z wyjątkiem usług, trwa przez okres 3 lat od dnia pomyślnego zakończenia testu akceptacji, natomiast w odniesieniu do usług-w terminie I roku od powyższego dnia. Przez okres jednego roku od dnia pomyślnego zakończenia tekstu akceptacji i przejęcia systemu przez klienta (oprogramowania, sprzętu, sieci i instalacji) Spółka jest obowiązana, bez odrębnej odpłatności, utworzyć i utrzymywać stanowisko serwisu sieciowego (tzw. helpdesk); koszty tego obowiązku są wliczone w cenę systemu. Stanowisko to powinno zapewniać serwis systemu oraz pomoc w jego obsłudze w każdy dzień roboczy, w godzinach pracy.

W zakresie stworzenia systemu informatycznego, kontrakt dopuszcza wyraźnie możliwość zatrudnienia przez Spółkę jednego, wyraźnie oznaczonego, podwykonawcy mającego siedzibę w Albanii. Inni podwykonawcy mogą być zatrudniani tylko w wypadkach wyraźnie oznaczonych w kontrakcie. Podwykonawca ten będzie w imieniu Spółki prowadził obsługę obowiązkowych zobowiązań gwarancyjnych Spółki, w tym obsługę stanowiska serwisowego (helpdesk);. Podwykonawca ten będzie obciążał Spółkę za swoje usługi, a koszty te są objęte wynagrodzeniem Spółki za dostawę systemu jako całości. Ponadto, kontrakt przewiduje możliwość przekazania - po pomyślnym odbiorze systemu przez klienta - całego systemu władzom albańskim, stąd też zamawiającym usługi dodatkowe poza dostawą systemu może być klient, bądź też już właściwa władza Albanii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego, gdy usługa będzie świadczona na zlecenie kontrahenta albańskiego.

Czy usługi dodatkowe świadczone przez Spółkę (usługi wsparcia i operacyjne) podlegają w Spółce opodatkowaniu VAT, jeżeli zamawiającym będzie władza albańska.

Zdaniem wnioskodawcy świadczenia Spółki, za które przewidziane są płatności odrębne (poza płatnością za dostawę systemu informatycznego) nie podlegają VAT. Są to usługi dotyczące bezpośrednio systemu informatycznego, a ich istotą jest pomoc w zakresie prawidłowej eksploatacji tego systemu oraz konsultacja w zakresie jego ulepszenia lub usprawnienia, a zamawiającym jest podmiot mający siedzibę w Republice Albanii. Nie podlegają one więc opodatkowaniu jako usługi podpadające pod art. 27 ust. 4 pkt 3 lub 9 w związku z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dokonując opisu zdarzenia przyszłego Wnioskujący określił iż niezależnie od dokonanej dostawy kompleksowego systemu informatycznego w przyszłości dokonywać będzie - odrębnie od dokonanej instalacji systemu-odpłatnego świadczenia usług wsparcia oraz usług operacyjnych związanych z eksploatacją systemu, usług konsultacyjnych na zlecenie podmiotu władz albańskich.

W odniesieniu do tego zdarzenia przyszłego, usługi w nim wskazane wymienione zostały w art. 27 ust. 4 pkt 3) - usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1), co więc do rozpoznania miejsca ich świadczenia, zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 3 pkt 1) zgodnie z którym w przypadku, gdy usługi są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, posiadających siedzibę na terytorium państwa trzeciego (Albania) - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Stanowisko wnioskującego wyrażone w ocenie prawnej zdarzenia przyszłego że usługi opisane nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce jest trafne.

Co zaś się tyczy opodatkowania tych usług w miejscu ich świadczenia (Albania), to poza przedmiotem interpretacji pozostają uregulowania przepisów prawa tam obowiązującego.

Wydana interpretacja podziela więc stanowisku Wnioskującego o tym iż przedmiotowe usługi świadczone na zlecenia władz Albańskich nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ani podatkiem od wartości dodanej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl