IP-PP2-443-504/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-504/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie, bonusy, wystawianych przez odbiorców tych premii, bonusów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie, bonusy, wystawianych przez odbiorców tych premii, bonusów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji oraz sprzedaży kawy, jak też innych towarów. Dostawa towarów jest dokonywana do hurtowników oraz do wielkopowierzchniowych sieci detalicznych, zwanych dalej "sprzedawcami". Warunki współpracy handlowej Spółki ze sprzedawcami (wielkopowierzchniowymi sieciami detalicznymi) regulują zawierane umowy/porozumienia. Przedmiotowe umowy oprócz określenia warunków handlowych regulują także wzajemne rozliczenia stron, w tym w zakresie przysporzeń, benefitów oraz płatności realizowanych przez Spółkę na rzecz sprzedawców - wielkopowierzchniowych sieci detalicznych.

Świadczenia realizowane przez Spółkę wynikające z zawartych umów/porozumień dotyczą (świadczenia te mają różne nazwy i charakter uzależniony od sprzedawcy):

1.

Rabatu podstawowego - ustalanego dla wszystkich dostaw jako procent ceny. Rabat jest rozliczany przy zakupie towarów i uwzględniany na fakturze VAT wystawianej przez Stronę.

2.

Upustów - realizowanych na fakturze zakupu. Upust może być stały lub okresowy i jest ustalany jako procent od obrotu I procent od wartości zakupionego towaru. Rozliczenie jego następuje na fakturze wystawianej przez Stronę i dokumentującej sprzedaż towarów.

3.

Upustów (obniżek cen) - upust stały liczony od ceny netto z cennika lub karty produktu potwierdzonych przez obie strony, część upustu to tzw. rabat wolumenowy, a część dotyczy utrzymania pozycji o charakterze regularnym z oferty Strony. Rozliczenie następuje na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę.

4.

Upust logistyczny - kwotowy, opłata za karton, uwzględniany na fakturze wystawionej przez T.

5.

Usług reklamowych - obliczanych jako procent od miesięcznej sprzedaży. Płatność w tym zakresie dokonywana jest przez Spółkę na rzecz sprzedawcy na podstawie faktury VAT wystawionej przez sprzedawcę na rzecz T,

6.

Usług C (C R............) - usługi konsultacji handlowych, w ramach których w danym obiekcie wielkopowierzchniowym może odbyć się dodatkowa promocja (np. dodatkowa lokalizacja, gazetka). Strony określają ilość przedmiotowych usług w danym roku, a wynagrodzenie ma formę ryczałtu. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

7.

Usług w ramach budżetu promocyjnego - łączna wartość usług zamawianych w ramach tzw. budżetu promocyjnego, w tym na tzw. akcje specjalne, obliczana jest jako procent od obrotu. Spółka wypłaca z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie faktur VAT wystawianych przez sprzedawców.

8.

Usług konsultacji handlowych - ich wartość ustalana jest w formie ryczałtu. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

9.

Wynagrodzenia za usługi marketingowe - usługi świadczone są na rzecz Spółki przez sprzedawcę. Rozliczane są miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

10.

Wynagrodzenia z tytułu nadzwyczajnych akcji promocyjnych związanych z otwarciem nowych sklepów oraz przekształceniem sklepów (zmiana marki) - ustalanego w formie zryczałtowanej za każdą akcję. Faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

11.

Usługi marketingowe - wynagrodzenie w formie zryczałtowanej. Opłata dotyczy dodatkowych ekspozycji podczas akcji urodzinowych, ekspozycji świątecznych, festiwalu dostawców - katalogi, dodatkowe lokalizacje. Faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

12.

Usługi marketingowe - wspierające sprzedaż towarów. Rozliczane są miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

13.

Akcje promocyjne poprzedzające otwarcie nowego sklepu (gazetki, linki do strony internetowej) i animacje - wynagrodzenie w formie zryczałtowanej, faktury VAT w tym zakresie wystawia sprzedawca na rzecz Spółki.

14.

Wynagrodzenia netto za intensyfikację działalności handlowej (bonus roczny bezwarunkowy) - rozliczany okresowo (miesięcznie) i bezwarunkowo jako ustalony procent od obrotu netto. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

15.

Wynagrodzenia netto za intensyfikację działalności handlowej (bonus roczny warunkowy) - rozliczany rocznie od obrotu netto po osiągnięciu ustalonego progu. Ustalony w formie procentowej i rozliczany na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę.

16.

Rocznej premii pieniężnej - obliczanej jako procent od obrotu. Premia jest naliczana i wypłacana jeśli obrót pomiędzy Spółką a sprzedawcą przekroczy określoną w umowie wartość w danym roku. W tym zakresie sprzedawca wystawia Spółce faktury VAT, na podstawie których Spółka dokonuje płatności.

17.

Okresowej premii pieniężnej - rozliczanej miesięcznie jako procent od realizowanego obrotu. Zgodnie z postanowieniami zawartych umów część płatności dotyczy dwutygodniowych multibrandowych i multipletowych akcji, część dotyczy zaś utrzymania oferty asortymentu we wskazanej sieci wielkopowierzchniowej. Płatność dokonywana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez sprzedawcę na rzecz Spółki.

18.

Premia Pieniężna - rozliczana kwartalnie i finalnie na koniec roku kalendarzowego. Ustalana jako% od obrotu. Płatność dokonywana jest przez T na podstawie faktur wystawionych przez sprzedawcę.

Dodatkowego podkreślenia wymaga, iż w przypadku rozliczeń wymienionych powyżej, sposób ich dokumentowania jest następujący:

* w przypadku punktu 1 - 4 - T uwzględnia rabat / upust na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż towarów, tj. sprzedaje towary po obniżonej cenie w stosunku do cennika podstawowego,

* w przypadku usług wskazanych w punktach 5 -13 fakturę VAT za usługi wystawia sprzedawca na rzecz T. Usługa obciążona jest stawką podstawową podatku, który podlega rozliczeniu przez T.

* w przypadku punktu 14-18 premieIbonusy dokumentowane są fakturą VAT (zgodnie z pismem Ministra Finansów PP3-812 1222/2004/AP/4026), a podatek wykazany na fakturze jest odliczany przez T.

Jednakże w związku z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych dotyczącym rozliczania premii pieniężnych i usług, jak też mając na uwadze zmianę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie od 1 stycznia 2008 r. powstała w T wątpliwość co do stosowanych rozliczeń.

Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2008 r., pismo nr IP-PP2-443-692/07-2/SAP stwierdził, iż premia (bonus) jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności, tj. współpracę, realizowanie obrotu O określonej wielkości, wcześniejszą zapłatę. W opinii Organu celem umów, na podstawie których są wypłacane świadczenia wymienione w pkt 14-18 wniosku, nie jest (jak w przypadku czynności wymienionych w pkt 1-4 wniosku) udzielenie rabatu czy zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej m.in. z tytułu określonej ilości produktów. W związku z tym w opinii Ministra Finansów należy uznać, iż świadczenia wymienione w pkt 14-18 wniosku (bonusy i premie pieniężne) stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi. Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem usług na terytorium kraju - zatem ze sprzedażą, kontrahenci Spółki (sprzedawcy) mają obowiązek wystawiać faktury dokumentujące dokonywaną sprzedaż. Dodatkowo należy zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji indywidualnej Organ wskazał: Oznacza to jednocześnie, iż Spółka dotychczas prawidłowo rozliczała podatek, obniżając podatek VAT należny o podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych w związku z wypłatą ww. premii pieniężnych i bonusów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku otrzymania faktur dokumentujących premie, bonusy wymienione w pkt 14-18 Spółka ma prawa do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach, gdyż nie znajduje w tym przypadku zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W przypadku płatności wymienionych w punktach 14 -18 (opisanych w przedstawionym stanie faktycznym) T ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez sprzedawców, co pośrednio zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2008 r., nr IP-PP2-443-692/07-2/SAP.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów przedstawionym w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2008 r., nr IP-PP2- 443-692/07-2/SAP definicja usług zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług jest szersza niż definicja usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych czy też zwyczajowych (słownikowych) tego pojęcia i obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez usługodawcę, ale także transakcje niewymagające aktywnego działania usługodawcy np. powstrzymywanie się od czynności, tolerowanie pewnych stanów. W opinii Organu wypłata premii pieniężnej jest zapłatą za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za powstrzymanie się od zakupów i innego dostawcy (konkurencji) oraz usługi dodatkowe (niezwiązane z nabyciem towarów) jak np. intensyfikację sprzedaży obejmującą m.in. reklamę zakupionych towarów prowadzoną we własnym interesie przez nabywcę, ale również powodujące wzmocnienie obecności danego wyrobu na rynku (nabywanego również przez innych kontrahentów) oraz szersze zaistnienie firmy producenta. Mając powyższe na uwadze w opinii Ministra Finansów opłaty wymienione w pkt 14-18 wniosku stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz T przez kontrahentów (nabywców towarów).

W związku z tym faktem, w przypadku otrzymania przez T prawidłowo wystawionej faktury z tytułu premii (bonusu), wymienionych w pkt 14-18 wniosku, dokument ten stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego na mocy przepisów art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 101 ust. 11 uptu.

Mając powyższe na uwadze wykazany na fakturach podatek od towarów i usług w wysokości 22% jako tzw. podatek naliczony będzie mógł obniżyć podatek należny T w rozliczeniu za miesiąc, w którym T otrzymało fakturę lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W odniesieniu do płatności określonych w pkt 14-18 wniosku, które w opinii Ministra Finansów uznane zostały za wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 uptu, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym stanie faktycznym, czynności polegającej na uzyskaniu uprawnienia do otrzymania premii pieniężnej oraz wypłacania premii pieniężnej jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania.

Przepis art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższa definicja jest znacznie szersza niż definicja usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych czy też zwyczajowych (słownikowych) tego pojęcia i obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale także transakcję niewymagające aktywnego działania usługodawcy np. powstrzymanie się od czynności, tolerowanie pewnych stanów. Powyższe jest również zgodne z cywilistycznym rozumieniem świadczenia składającego się na istotę usługi. Jak wskazano w art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Wypłata premii pieniężnej jest zapłatą za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za powstrzymanie się od zakupów u innego dostawcy (konkurencji) oraz usługi dodatkowe (niezwiązane z nabyciem towarów) jak np. intensyfikację sprzedaży obejmującą m.in. reklamę zakupionych towarów prowadzoną we własnym interesie przez nabywcę, ale również powodujące wzmocnienie obecności danego wyrobu na rynku (nabywanego również przez innych kontrahentów) oraz szersze zaistnienie firmy producenta. Tak więc, wypłata premii pieniężnych związana jest z określonym zachowaniem nabywcy. Pomiędzy stronami (Spółką i sprzedawcami) istnieją umowy, które określają zasady współpracy oraz warunki, jakie muszą zostać spełnione aby Spółka nabyła uprawnienie do uzyskania premii pieniężnej lub była zobowiązana do jej wypłaty. Zatem po uzyskaniu uprawnienia do wypłacenia premii pieniężnej, poprzez spełnienie przesłanek określonych w umowie, premia taka lub bonus nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia (bonus) jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości, wcześniejszą zapłatę. Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem umów, na podstawie których są wypłacane świadczenia wymienione w pkt 14-18 wniosku, nie jest (jak w przypadku czynności wymienionych w pkt 1-4 wniosku), udzielenie nabywcy rabatu czy zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej m.in. z tytułu zakupu określonej ilości produktów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż świadczenia wymienione w pkt 14-18 wniosku (bonusy i premie pieniężne) stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Definicja pojęcia "sprzedaż" jest zawarta w przepisie art. 2 pkt 22 ww. ustawy, który stanowi, iż przez pojęcie "sprzedaż" - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z powyższym w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju - zatem ze sprzedażą, co oznacza, iż kontrahenci Spółki (sprzedawcy) mają obowiązek wystawiać faktury dokumentujące dokonywaną sprzedaż.

Oznacza to jednocześnie, iż Spółka ma prawo do obniżania podatku VAT należny o podatek VAT naliczony, wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących premie, w związku z wypłatą ww. premii pieniężnych i bonusów.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl