IP-PP2-443-49/07-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-49/07-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko O Sp. z o.o. w Warszawie, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19.09.2007 (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sporządzanej przez kasę rejestrującą faktur dokumentujących sprzedaż paliwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uzyskania sporządzanej przez kasę rejestrującą faktur dokumentujących sprzedaż paliwa.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Są dopuszczone do obrotu przez Departament Podatku od Towarów i Usług MF kasy rejestrujące, które poza rejestrowaniem sprzedaży na paragony umożliwiają wystawianie faktur VAT. Także dopuszczone są kasy do rejestracji bezobsługowej sprzedaży paliw płynnych. Natomiast jak dotychczas nie było precedensu dopuszczenia kasy, która wystawiłaby faktury VAT a także rejestrowała sprzedaż bezobsługową. W naszym głębokim przekonaniu z obowiązujących praw nie wynika zakaz stosowania takich kas. Ponieważ nasze przedsiębiorstwo ma klientów zgłaszających zapotrzebowanie na kasy, które zarówno wystawiałyby faktury VAT jak i rejestrowały sprzedaż bezobsługową, to chcielibyśmy opracować takie kasy i uruchomić ich produkcje. Te czynności są bardzo kosztowne, dlatego przez ich podjęciem chcemy mieć pewność że opracowana przez nas kasa oznaczona DF-4TF będzie dopuszczona do stosowania, a wystawiane na niej faktury VAT będą uznawane za prawidłowe. Proponujemy aby numer rejestracyjny samochodu był wpisywany na fakturze na podstawie danych zadeklarowanych przez kupującego w pisemnym wniosku o kartę klienta. Dane te, zawierające ponadto nazwę, nazwisko kupującego, jego adres oraz NIP i są poświadczone podpisem klienta. Uważamy że zapewni to bardziej wiarygodny zapis numeru rejestracyjnego niż jest to obecnie praktykowane (ustna deklaracja klienta). Należy dodać, że na stacjach bezobsługowych sprzedaż odbywa się pod nadzorem kamer rejestrujących video, co w przypadku potrzeby kontroli skarbowej, pozwoli ustalić faktyczny numer rejestracyjny samochodu tankującego i potraktować ten numer z zadeklarowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskania (zdarzenie przyszłe) prawa obrotu (homologacją) produkowana przez O Sp.z o.o. specjalizowana kasa rejestrująca sprzedaż bezobsługową paliw płynnych (przypadek jednostkowy) i wystawiającą na tą sprzedaż paragony i faktury VAT o kształcie określonym w Załączniku 1 (przypadek jednostkowy) przy założeniu, że kasa ta spełniać będzie także warunki techniczne podane w rozporządzeniu MF z dnia 4 lipca 2002 r....

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskujemy o stwierdzenie że: "Uzyska (zdarzenie przyszłe) prawo obrotu (homologacją) produkowana przez O Sp.z o.o. specjalizowana kasa rejestrującą sprzedaż bezobsługową paliw płynnych (przypadek jednostkowy) wystawiającą na tą sprzedaż paragony i faktury VAT o kształcie określonym w załączniku 1 (przypadek jednostkowy) przy założeniu, że kasa ta spełniać będzie także warunki techniczne podane w Rozporządzeniu MF z dnia 4 lipca 2002 r". Wniosek Spółki dotyczy emitowania faktur VAT za pomocą kas rejestrujących, będących przedmiotem indywidualnego rozwiązania, przeznaczonych do pracy w układach do bezobsługowej sprzedaży paliw. Stąd dla naszego przypadku istotne są przepisy dotyczące kształtu (zawartości) faktury VAT, warunków ich wystawiania i przechowywania oraz przepisy dotyczące sposobu działania kas rejestrujących. Sprawy te regulują następujące przepisy prawne: Ustawa o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535z późn. zm) - określa zawartość faktur VAT (art. 106) oraz zasady wystawiania faktur VAT (art. 106 i 107). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - określa warunki techniczne które musi spełniać kasa rejestrująca. Dla naszego wniosku szczególne znaczenie ma § 4 ust. 1 pkt 3 w którym znajduje się stwierdzenie, że kasy rejestrujące mogą wystawiać faktury VAT i ich kopie oraz ust. 3 określający obowiązek ("musi" a nie"może") umieszczenia numeru kontrolnego na fakturach na VAT drukowanych przez kasy rejestrujące. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 i nr 102 poz. 860) - potwierdza w § 11 ust. 4 możliwość emitowania faktur VAT za pomocą kas rejestrujących. Ponadto § 9 ust. 5 potwierdza istotny dla naszego wniosku obowiązek wpisywania numeru rejestracyjnego samochodu na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż paliwa. Uważamy że z punktu widzenia obowiązującego prawa podatkowego dopuszczalne będzie stosowanie kasy rejestrującej będącej naszym indywidualnym rozwiązaniem technicznym, która to kasa spełniałaby łącznie następujące warunki: Służyła wyłącznie do rejestracji sprzedaży bezobsługowej, Służyła wyłącznie do rejestracji sprzedaży paliw płynnych, Zależnie od życzenia nabywcy paliwa emitowała paragony fiskalne lub faktury VAT. Nasze przekonanie opieramy na następujących faktach: Ministerstwo Finansów dopuszcza do stosowania kasy rejestrujące emitujące paragony fiskalne, specjalizowane do bezobsługowej sprzedaży paliw. Obowiązujące przepisy jednoznacznie dopuszczają emitowanie faktur VAT przez kasy rejestrujące. Nie jest nam znany żaden dokument który zakazałby emitowania faktur VAT przy sprzedaży bezobsługowej. Naszym indywidualnym rozwiązaniu przewidujemy że numer rejestrujący pojazdu będzie drukowany na fakturze VAT na podstawie danych odczytanych przez automat z karty klienta, identycznie tak jak obecnie odczytywane są pozostałe dane nabywcy paliwa (nazwa, adres, NIP). Zatem rzetelność zapisu numeru rejestrującego byłaby nie gorsza (taka sama) jak jest dopuszczona obecnie odnośnie pozostałych danych nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) określił m.in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Elementy zasadnicze, które powinna zawierać każda faktura VAT, zostały określone w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108. poz. 948 z późn. zm.) kasy rejestrujące, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą spełniać warunki wymienione w tym przepisie. Jeżeli kasy, o których mowa w ust. 2, są dodatkowo wyposażone w funkcje drukowania faktur VAT, to na fakturach tych również musi być zamieszczony numer kontrolny, a wydruk faktury VAT powinien być połączony z zarejestrowaniem przez kasę tej operacji w pamięci fiskalnej.

W myśl § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

Przepis prawa podatkowego nie normuje zaś sprawy, dotyczącej źródła informacji na temat numeru rejestrującego samochodu. Winien to być numer rzeczywisty, faktyczny, bez znaczenia jest skąd on pochodzi deklaracji ustnej czy okazanej karty klienta.

W myśl art. 88 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do podatników obowiązanych do żądania rachunków.

Mając na uwadze powyższe ustalenia tutejszy organ stwierdza, że jeśli przedmiotowa faktura, zawiera wszystkie elementy określone w powyższych przepisach, to należy uznać ją za prawidłową co do charakteru formalnego (technicznego).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny załączonych przez spółkę do wniosku o udzieleniu interpretacji dowodów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy.

Jednocześnie tutejszy organ zwraca uwagę na fakt, iż Podatnik winien zwrócić się o świadectwo homologacji kasy rejestrującej do Ministerstwa Finansów.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani przed wprowadzeniem ich do obrotu uzyskać decyzję ministra właściwego do spraw finansów publicznych o spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących warunków i kryteriów technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Podatnik musi złożyć wniosek zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 10 ww rozporządzenia, wniosek musi zawierać m.in. wzory wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl