IP-PP2-443-489/07-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-489/07-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją "Rozbudowa zespołu oświatowego w....... - II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku związanego z realizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

7 kwietnia 2005 r. Strona złożyła w urzędzie marszałkowskim województwa X wniosek o dofinansowanie w trybie konkursowym, ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego (EFRR), w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego (ZPORR), projektu pod nazwą "Rozbudowa zespołu oświatowego w....... -II etap". Projekt przewidywał przeprowadzenie robót wykończeniowych w budynku będącym w stanie surowym otwartym oraz zakup wyposażenia do nowopowstałych pomieszczeń.

W dniu 9 listopada 2006 r. Wnioskodawca podpisał umowę z wojewodą lubelskim na dofinansowanie ww. projektu. Zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz zawartą umową łączna wartość projektu (w tym podatek VAT) wyniosła 899.130,31 PLN, z czego 583.239,03 PLN stanowiło dofinansowanie ze środków EFRR, 89.913,03pln stanowiły środki budżetu państwa a 225.978,25 PLN stanowił wkład własny Gminy. Podatek od towarów i usług

(VAT) został uznany jako koszt kwalifikowany ze względu na to iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie podatkowym i poza nim. Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego X Urząd Wojewódzki zobowiązał Gminę, by w trybie pilnym dostarczyła z właściwego organu podatkowego dokument zaświadczający, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości, w części lub że nie ma takiej możliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, w odniesieniu do zrealizowanego projektu pod nazwą "Rozbudowa zespołu oświatowego w............- II etap", Gmina, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, ponieważ brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego

z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ

zgodnie z art. 86 ust. i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku

należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W sytuacji gdy Strona nie wykonuje lub nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do których wykorzystana będzie ww. inwestycja, nie ma też prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z realizowaną inwestycją

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Rozbudowa zespołu oświatowego w..........- II etap" otrzymuje dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ten przewidywał przeprowadzenie robót wykończeniowych w budynku będącym w stanie surowym otwartym oraz zakup wyposażenia do nowopowstałych pomieszczeń. Ponieważ zrealizowana przez Gminę inwestycja nie posłużyła i nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl