IP-PP2-443-486/07-2/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-486/07-2/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 24 października 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją programu "X w sieci informatyzacja jednostek realizujących zadania publiczne Miasta" współfinansowanego ze środków EFRR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją programu "X w sieci informatyzacja jednostek realizujących zadania publiczne Miasta" współfinansowanego ze środków EFRR.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, Y Urząd Wojewódzki zobowiązał Miasto do dostarczenie dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Głównym zadaniem Miasta jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (PKD 7511Z) tj. sprzedaż i dzierżawa gruntów oraz nieruchomości, zawieranie umów inwestycyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Beneficjent realizuje szereg inwestycji korzystając z dofinansowania Unii Europejskiej. Jednym z nich jest projekt "miasto w sieci informatyzacja działalności jednostek realizujących zadania publiczne Miasta".... realizowany w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu obejmuje przebudowę sieci Z w budynku Urzędu Miasta, stworzenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego do obsługi Miasta, utworzenie Telecentrum w strażnicy. Zastawie oraz zakup wyposażenia. Ponadto projekt obejmuje budowę sieci radiowej skupiającej 17 jednostek realizujących zadania publiczne w Mieście, co zapewni szybki elektroniczny obieg dokumentów.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu są rozliczane w kwotach brutto. Miasto nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT ani jego rozliczenia, ponieważ efekty tego projektu nie generują przychodu, a zainteresowany nie uzyskuje przychodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu "Miasto w sieci informatyzacja działalności jednostek realizujących zadania publiczne Miasta"..... współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT czy też takiej możliwości nie ma.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. koszt podatku VAT poniesionego w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Strukturalnych WE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za kwalifikowany. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeżeli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkami kwalifikowanymi. Miasto jest podatnikiem podatku VAT, jednak biorąc pod uwagę zasadę, iż w przypadku jednostki samorządu terytorialnego jeśli w związku z zakupem Z nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej, VAT poniesiony przez nią jest kwalifikowany.

Zgodnie z zasadą art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu np: "Miasto w sieci informatyzacja działalności jednostek realizujących zadania publiczne Miasta"..... miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Dodatkowo zgodnie z art. 15 usta. 6 wymienionej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, iż realizowana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT. Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a także fakt, iż realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie są nałożone na gminę a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl