IP-PP2-443-479/08-2/KCH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-479/08-2/KCH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku VAT w przypadku wykonania usługi transportu towarów na Ukrainę (stan faktyczny pierwszy) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w przedstawionym poniżej stanie faktycznym. Jako osoba fizyczna świadczę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi transportowe. W miesiącu styczniu 2008 r. na zlecenie polskiej firmy przewiozłem towar z miejsca załadunku w Polsce do miejsca rozładunku na terminal kolejowy w Polsce, gdzie towar został przeładowany do wagonów i wysłany na Ukrainę. Na zleceniu transportowym od zleceniodawcy jest adnotacja, że należy wystawić fakturę VAT ze stawką 0%, na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Towar przekroczył granicę polską w miesiącu styczniu 2008 r. i zleceniodawca dostarczył mi kserokopię dokumentu SAD, z którego wynika, że odbiorcą towaru jest firma z Ukrainy, opatrzony pieczątką Urzędu Celnego potwierdzającą przekroczenie granicy.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym,

Strona zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej kwestii: Czy mogę wystawić fakturę dla swojego zleceniodawcy ze stawką 0%, w przypadku, gdy posiadam dokument SAD potwierdzający eksport towarów na Ukrainę.

Zdaniem wnioskodawcy w sytuacji opisanej powyżej może on wystawić fakturę za wykonaną usługę transportową ze stawką 0%. Usługa ta stanowi usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w moim przypadku, gdyż usługa transportu wykonywana jest tylko na terenie kraju, ale stanowi część usługi transportu międzynarodowego, co poświadcza posiadaniu dokument SAD. Dlatego tez uważam, że mogę zastosować w tym przypadku 0% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do treści art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego, w tym pośrednictwa związanego z tymi usługami, ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

a.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

b.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Uwzględniając powyższe przepisy, świadczone usługi będą usługami transportu międzynarodowego bez względu na osobę zleceniodawcy (tj. kontrahent krajowy czy zagraniczny), jeśli tylko zostaną spełnione ww. warunki w zakresie miejsca rozpoczęcia i zakończenia tej usługi, oraz w zakresie posiadanej dokumentacji w zakresie świadczenia usług transportu międzynarodowego. Zatem usługa międzynarodowego transportu towarów, na podstawie ww. art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski, wg stawki 0%. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących. O konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych krajach, w celu rozliczenia podatku, decydują wewnętrzne regulacje tych państw. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich dokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Odpowiadając na pytanie, należy stwierdzić, iż przedmiotowa usługa będzie usługą transportu międzynarodowego na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) (Ukraina nie jest członkiem Unii Europejskiej). Reasumując, usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy tj: dokumentów przewozowych CMR oraz potwierdzonej przez urząd celny kserokopii dokumentu SAD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl