IP-PP2-443-45/07-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-45/07-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. w W, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r. (data wpływu 31 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaklasyfikowania czynności jako dostawy towarów oraz zastosowania stawki 0% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaklasyfikowania czynności jako dostawy towarów oraz zastosowania stawki 0%.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny.

Spółka zamierza zawrzeć z włoskim kontrahentem umowę, na podstawie której, w oparciu o dostarczone przez kontrahenta dane, Spółka zamierza drukować koperty i inne dokumenty handlowe (m.in. faktury) oraz dostarczać je za wynagrodzeniem w miejsce wskazane przez kontrahenta. Spółka zobowiązana jest wykonać przedmiotowe koperty i inne dokumenty handlowe z materiału będącego jej własnością i z zachowaniem wyznaczonych przez kontrahenta kryteriów. Do spełnienia kryteriów konieczne jest wykonanie przez Spółkę każdorazowo (tj. przy produkcji każdej koperty czy każdego dokumentu handlowego) czynności polegających na odbiorze od kontrahenta danych osobowych, przetwarzaniu tych danych, wykorzystaniu ich w celu personalizowanego drukowania dokumentów, pakowania dokumentów do kopert (przygotowaniu przesyłek) oraz obsłudze przesyłek w zakresie przekazania ich przewoźnikowi do przewozu do miejsca wskazanego przez kontrahenta. Czynności niezbędne do prawidłowego wykonania zlecenia obejmują:

* przygotowanie informatyczne, poprzez zestawienie bezpiecznego łącza transmisji danych, przygotowanie aplikacji i skryptów przetwarzania danych dla wszystkich formatów wydruków,

* przetwarzanie danych,

* przygotowywanie w formie elektronicznej lub fizycznej wydruków testowych,

* drukowanie dokumentów z zachowaniem zasad personalizacji,

* tworzenie przesyłek w zakresie przekazania ich przewoźnikowi do przewozu do miejsca wskazanego przez kontrahenta.

Spółka zobowiązana jest ponadto do zakupu kopert (papieru) zgodnych ze wzorami, przenosi natomiast na kontrahenta prawo własności kopert (innych dokumentów) opatrzonych nadrukiem w momencie wysłania przez nią towaru na adres wskazany przez kontrahenta. Wynagrodzenie za dostawę kopert i innych drukowanych dokumentów jest uzależnione m.in. od charakteru i liczby czynności niezbędnych do prawidłowego wykonania zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wskazane w stanie faktycznym czynności należy zaklasyfikować jako dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT.

2.

Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie sformułowane w punkcie 1 Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Zgodnie z art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zdaniem Spółki z przytoczonych przepisów wynika, iż przy klasyfikacji czynności jako dostawy towarów bądź świadczenia usług decydujące znaczenie ma fakt czy w wyniku czynności Spółki, dokonane zostaje przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Wszystkie inne czynności bowiem są co do zasady zaklasyfikowane jako usługa. Zdaniem Spółki istotą świadczenia, do którego zobowiązana jest spółka jest dostawa towarów w postaci kopert (innych dokumentów) opatrzonych nadrukiem. Pozostałe czynności, do których wykonania zobowiązuje się Spółka są jedynie środkami, jakie powinna ona przedsięwziąć w celu zgodnego z umową wykonania zlecenia. W konsekwencji świadczenie na rzecz włoskiego kontrahenta powinno być traktowane w sposób kompleksowy, jako dostawa towarów (koperty i inne dokumenty handlowe opatrzone nadrukiem) a na fakturze dokumentującej tę transakcje powinna widnieć jedna pozycja -"dostawa towarów".

2.

Na podstawie art. 13 ustawy o VAT przez wewnatrzwspolnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności dostawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zdaniem Spółki przepis ww stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest m.in.: podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnatrzwspolnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub osobą prawną nie będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnatrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. W konsekwencji, jeżeli powyższe przesłanki są spełnione (tzn. koperty i dokumenty handlowe wysłane będą do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej a włoski kontrahent spełnia wyżej wymienione warunki), spółka zobowiązana jest rozliczyć transakcję wydruku kopert jako wewnatrzwspólnotową dostawę towarów w Polsce.

Na podstawie art. 42 wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

* podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

* podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa powyżej, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnatrzwspólnotową dostawę towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium karaju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Przy założeniu, że spełnione SA wszystkie warunki, o których mowa w art. 42 ustawy o VAT Spółka ma prawo do stosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza się, co następuje:

Ad. 1 i 2 Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług a przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W niniejszej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia: czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności stanowią odpłatne świadczenie usług, czy też są dostawą towarów - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Biorąc zatem pod uwagę ww. przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, kwalifikowanie przez Spółkę sprawowanych czynności jako dostawa towarów jest nieprawidłowe. Wykonywane prace dotyczą szeregu czynności m.in.: przetwarzaniu danych, przygotowaniu informatycznym, przygotowaniu aplikacji i skryptów przetwarzania danych dla wszystkich formatów wydruków, przygotowywaniu w formie elektronicznej lub fizycznej wydruków testowych, drukowaniu dokumentów z zachowaniem zasad personalizacji, tworzeniu przesyłek w zakresie przekazania ich przewoźnikowi do przewozu do miejsca wskazanego przez kontrahenta - są to usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym istota zleconych zadań polega na odpowiednim przygotowaniu kopert i dokumentów (poprzez dokonanie prac związanych z przetwarzaniem danych, wystawianiem dokumentów i adresowaniem kopert). Zakupione koperty umożliwiające właściwe wykonanie zamówionej usługi są materiałem użytym przy wykonaniu usługi. Takim działaniom trudno zaś odmówić charakteru odpłatnego świadczenia usług.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Z. Informacje są wydawane na wniosek podmiotu. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Wskazane w stanie faktycznym czynności należy zaklasyfikować jako świadczenie usługi na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl