IP-PP2-443-442/07-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-442/07-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku

z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 12 październik 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopad 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje zadania Gminy - Miasto X podobnie jak inne jednostki budżetowe powołane do tego celu.

Miasto X na prawach Powiatu realizuje zadania gminy i powiatu przez utworzone 153 jednostki organizacyjne, z tego:

* 139 jednostek budżetowych (w tym Urząd Miasta X),

* 11 gospodarstw pomocniczych,

* 3 zakłady budżetowe, które prowadzą oddzielnie gospodarkę finansową wg zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.

Każda z tych jednostek posiada min. odrębnie nadany jej numer identyfikacji podatkowej NIP, numer statystyczny Regon, zatrudnia pracowników, prowadzi odrębne księgi rachunkowe, sporządza bilans, jak również oddzielnie rozlicza się z właściwym: urzędem skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, prawnych, podatku VAT i ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i fundusz pracy.

Gmina-Miasto X nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu w zakresie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP ponieważ nie zachodzą przesłanki określone w art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 z późn. zm.).

Miasto X realizuje projekt pod nazwą "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców". W ramach realizacji projektu Miasto zakupuje następujące towary i usługi:

* wykonywanie okablowania budynków Urzędu Miasta,

* dostawa stacji roboczych dla stanowisk pracy w Urzędzie,

* dostawa serwerów dla systemu obiegu dokumentów w Urzędzie,

* dostawa systemu bazodanowego dla systemu obiegu dokumentów w Urzędzie,

* dostawa systemu obiegu dokumentów wraz z wdrożeniem w Urzędzie,

* dostawa infomatów dostępowych,

* dostawa skanerów dla biur podawczych w Urzędzie,

* promocja projektu.

Wszystkie wymienione wyżej towary przeznaczone są wyłącznie do wykorzystania przez pracowników Urzędu Miasta X do usprawniania wykonywania przez nich zadań służbowych. Sprzęt komputerowy - stacje stacje robocze, serwery skanery i infomaty - zainstalowane będą w budynkach należących do Urzędu. Z pozostałej infrastruktury okablowania budynków korzystać będą wyłącznie pracownicy Urzędu. Zakupione w wyniku realizacji tego projektu towary i usługi nie są przeznaczone do świadczenia usług na rzecz innych członków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto X w ramach realizacji projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców" może odliczyć podatek VAT zawarty w zakupach towarów i usług niezbędnych do jego realizacji.

Zdaniem wnioskującego brak jest możliwości do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ Urząd Miasta X nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją. Wszystkie zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie pracownikom Urzędu Miasta w celu lepszej i szybszej obsługi mieszkańców X w zakresie zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku Miasta X towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Strona nie wykorzysta projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców" do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Miasto X nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT przy wykonywaniu projektu "Wprowadzenie Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów i Informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Niniejsza interpretacja nie odnosi się do stanowiska Wnioskodawcy w sprawie obowiązku wynikającego z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników, gdyż nie jest to problem prawno - podatkowy poddany rozstrzygnięciu w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl