IP-PP2-443-440/07-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-440/07-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobu medycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem urządzenia o nazwie Medyczna B. I. BI 600-X. Urządzenie od samego początku projektowane było jako urządzenie medyczne. Świadczą o tym: certyfikat zgodności z normą PN-EN60601-1:1999 wydany przez Polskie Centrum B. i C., wpis na listę urządzeń medycznych pod numerem PL/DR 0149XZ wydany przez Urząd Y. Spółka jest jedynym producentem Medycznej B. I. w Polsce i chce sprzedawać urządzenie na krajowym rynku. Spółka wystąpiła z wnioskiem do Głównego Urzędu Statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej ww. urządzenia. W wyniku dokonanej klasyfikacji Medyczna B. I. mieści się w poz. CN 8536 "Aparatura elektryczna do przełączania lub zabezpieczania obwodów elektrycznych, lub do wykonywania połączeń w obwodach elektrycznych, lub do tych obwodów (na przykład przełączniki, przekaźniki, bezpieczniki, tłumiki przepięciowe, wtyki, gniazda, oprawy lamp i inne złącza, skrzynki przyłączowe), do napięć nieprzekraczających 1000 V; złącza do włókien optycznych, wiązek włókien optycznych lub kabli światłowodowych" powiązanej z grupowaniem PKWiU 31.20.2 "Aparatura do przełączania i zabezpieczania obwodów elektrycznych do napięć <= 1000 V".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla urządzenia Medyczna B. I. Spółka może przyporządkować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zdaniem wnioskodawcy dla urządzenia Medyczna B. I. Spółka może przyporządkować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Spółka oświadcza, że stawka w wysokości 7% jest niezbędna do prowadzenia sprzedaży ww. urządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług wynosi 22%.

Zarówno w treści ww. ustawy, jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) ustawodawca przewidział inne niż podstawowa stawki podatku oraz zwolnienia od niego. I tak w myśl w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy wynosi 7%. W poz. 106 załącznika nr 3 wymieniono wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896), pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć,

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

W przedmiotowym wniosku spółka zamierza dokonywać sprzedaży produkowanego przez siebie urządzenia o nazwie Medyczna B. I. Urządzenie to, zgodnie z symbolem PKWiU, nie jest wymienione w załączniku do ustawy o podatku od towarów i usług - jako korzystające z preferencji w opodatkowaniu podatkiem VAT. A zatem dla rozstrzygnięcia możliwości stosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (wyroby medyczne bez względu na symbol PKWiU gdzie indziej nie wymienione) - istotne jest ustalenie, czy urządzenie można uznać za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Rozbieżności co do klasyfikacji i kwalifikacji wyrobu medycznego między wytwórcą a jednostką notyfikowaną autoryzowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzyga Prezes Urzędu Y, zwany dalej "Prezesem Urzędu".

Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych, Prezes Urzędu prowadzi Rejestr wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania, zwany dalej "Rejestrem". Natomiast jak wynika z treści art. 52 ust. 1 tejże ustawy, wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, importer, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego, podmiot zestawiający wyroby medyczne lub podmiot dokonujący sterylizacji, o których mowa w art. 8, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje zgłoszenia do Rejestru wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia lub aktywnego wyrobu medycznego do implantacji przed pierwszym wprowadzeniem go do obrotu lub do używania.

Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych do obrotu i do używania mogą być wprowadzane wyroby medyczne oznakowane znakiem CE. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy znak CE jest umieszczany w instrukcji używania, na opakowaniu handlowym i, jeżeli to możliwe, na wyrobie medycznym lub jego opakowaniu gwarantującym sterylność, w sposób widoczny, czytelny i nieusuwalny.

W świetle powyższego warunkiem stosowania preferencyjnej 7% stawki podatku VAT dla dostawy wyrobów medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT jest dokonanie rejestracji tego wyrobu jako wyrobu medycznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego urządzenie Medyczna B. I. spełnia wymogi ustawy o wyrobach medycznych i jest dopuszczone do obrotu na terytorium Polski oraz posiada stosowne oznaczenia znakiem zgodności. Dlatego też, dostawę urządzenia Medyczna B. I. uznać należy za sprzedaż opodatkowaną 7% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl