IP-PP2-443-433/07-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-433/07-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 9 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany użytkowania wieczystego działki wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej działce - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany użytkowania wieczystego działki wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej działce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X S.A. jest użytkownikiem wieczystym gruntów położonych w K (działka nr 28/8 oraz działka nr 28/9: razem: "działki X"). Na działce nr 28/8 znajduje się budynek należący do X ("Budynek"). Budynek na działce 28/8 został wybudowany przed 7 lipca 1993 r. Przez cały okres użytkowania budynku wydatki poniesione przez X na jego modernizację, ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyły 30% wartości początkowej budynku, przy czym wydatki te dokonywane były w latach 1997-2005. Na działce 28/9 znajduje się parking asfaltowy, wybudowany parking nigdy nie był ulepszany. A Sp. z.o.o. ("A") jest użytkownikiem wieczystym działki położonej w C (działka nr 352/2, która została podzielona na dwie działki o numerach 325/6 i 325/7). Z tego względu, że wartość nieruchomości X będzie wyższa niż działki A przejętej przez X, w celu wyrównania wartości zamienianych nieruchomości A dokona dopłaty pieniężnej na rzecz X w wysokości ustalonej w umowie. X ma wątpliwości co do opodatkowania podatkiem VAT lub podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji w części dotyczącej użytkowania wieczystego działki 28/8 i własności znajdującego się na niej budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym zamiana użytkowania wieczystego działki 28/8, wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej działce, będzie podlegała podatkowi VAT i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, biorąc pod uwagę, że:

* przy zakupie prawa użytkowania wieczystego działki 28/8 i własności znajdujących się na niej budynków Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT,

* Spółka dokonała prac modernizacyjnych, ulepszeń budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej, przy czym od czasu wykonania powyższych ulepszeń nie upłynęło jeszcze 5 lat,

* Spółka skorzystała z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z pracami modernizacyjnymi, ulepszeniami budynków znajdujących się na działce 28/8.

Zdaniem wnioskodawcy transakcja zamiany między X a A w części dotyczącej przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki 28/8 i własności znajdujących się na niej budynków nie powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza zawrzeć umowę zamiany użytkowania wieczystego, której przedmiotem będzie działki zabudowane. Zamiana jest umową cywilnoprawną, przez którą każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy (art. 603 Kodeksu cywilnego). W swojej funkcji ekonomicznej jest ona zbliżona do umowy sprzedaży, stąd art. 604 k.c. nakazuje stosować do niej odpowiednio przepisy o sprzedaży. Biorąc pod uwagę powyższe, zamianę nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli należność z tytułu dostawy lub wykonania usługi jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek. Regulacja ta odnosi się do czynności zamiany, przy której podstawą opodatkowania jest wartość rzeczy przekazywanych przez podatnika, określona w powyższy sposób, a nie różnica wartości między rzeczami. Ponieważ w tego rodzaju przypadkach często nie dochodzi do określenia ceny, unormowanie art. 29 ust. 3 uzupełnia norma art. 29 ust. 9, zgodnie z którą w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą, a w przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe, zamianę nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Stosownie bowiem do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Natomiast kierując się brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Kierując się brzmieniem art. 46 § 1 k.c. - nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z powyższej definicji wynika, iż na gruncie polskiego prawa możemy wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

* grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),

* budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),

* części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia z opodatkowania podatkiem VAT dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z ust. 2 art. 43 rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Zwolnienia, o którym mowa wyżej nie stosuje się, jeżeli przed wprowadzeniem budynków i budowli lub ich części do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

* miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

* użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Z art. 43 ust. 6 ustawy wynika, że wspomniane zwolnienie nie stosuje się do dostawy ww. towarów używanych, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby art. 43 ust. 6 miał zastosowanie zawarte w nim warunki muszą być spełnione łącznie.

W przypadku, gdy wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek przez okres dłuższy niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas nie zachodzą przesłanki przewidziane ww. artykule wyłączające zwolnienie sprzedaży towarów używanych. W tej sytuacji dla stwierdzenia, czy dana sprzedaż jest zwolniona od podatku nie jest istotne ustalenie, czy przedmiotowy budynek był przez podatnika ulepszany, a jeżeli tak - czy wartość tych ulepszeń była większa niż 30% wartości początkowej budynków lub budowli oraz czy od nakładów inwestycyjnych przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

W stosunku zatem do tych obiektów ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego zamiana użytkowania wieczystego działek wraz z prawem własności budynków będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

W przypadku zaś, gdy przedmiotowy budynek był użytkowany w okresie krótszym niż 5 lat (od chwili zakupu, nie od chwili dokonanych ulepszeń) wyłączenie z art. 43 ust. 6 nie znajdzie zastosowania. Zamiana podlegać będzie opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl