IP-PP2-443-43/07-2/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-43/07-2/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 31 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności zapłaty podatku akcyzowego związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności zapłaty podatku akcyzowego związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów osobowych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, S... dokonuje między innymi wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych marki X. W konsekwencji mając na uwadze treść art. 80 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), S... jest podatnikiem podatku akcyzowego w rozumieniu przedmiotowych przepisów.

Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych, powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania rzeczą (pojazdem) jak właściciel, nie później niż z chwilą jego rejestracji na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Pojazdy samochodowe przywożone przez Stronę w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są następnie eksportowane poza terytorium celne Unii Europejskiej w ramach transakcji sprzedaży dokonywanej na rzecz partnera biznesowego S... (X Ukraine). Tym samym samochody przywożone przez Spółkę do Polski nie są rejestrowane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.

Strona, mając na uwadze obowiązek przewidziany w treści art. 81 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym (jedna deklaracja do jednej faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) składa deklaracje uproszczone w podatku akcyzowym do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 5 dni licząc od dnia dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka dokonuje także zapłaty podatku akcyzowego wykazywanego w deklaracjach uproszczonych na rachunek Izby Celnej w Warszawie. S..dokonuje zapłaty akcyzy pomimo, że ustawa o podatku akcyzowym wiąże ten obowiązek z faktem rejestracji samochodów na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Jak zostało to wskazane powyżej, S... eksportuje nabyte uprzednio samochody poza terytorium celne Unii Europejskiej. Na podstawie § 50a ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006, poz. 72, poz. 500 z późn. zm.) Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Ze względu na naturę przedmiotowego zwolnienia, Spółka realizuje je poprzez ubieganie się o zwrot kwoty podatku akcyzowego zapłaconych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem pojazdów samochodowych.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie jej stanowiska,

iż w opisanej sytuacji nie istnieje konieczność zapłaty kwot podatku akcyzowego związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów osobowych. Powyższe podyktowane jest faktem braku rejestracji (w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym) na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej samochodów nabywanych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez S..., co powoduje, że należność z tytułu obowiązku przewidzianego w art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym nigdy nie stanie się wymagalna.

Zdaniem Spółki przepis art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym konstytuuje po stronie podatnika podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych dwa obowiązki. Pierwszy z nich sprowadza się do sporządzenia i złożenia deklaracji uproszczonej w podatku akcyzowym do naczelnika właściwego urzędu celnego. Drugi polega na zapłacie kwot podatku akcyzowego wykazanych w sporządzonej przez podatnika deklaracji.

Powyższe obowiązki zostały przez ustawodawcę doprecyzowane poprzez wskazanie maksymalnych terminów w jakich powinny być zrealizowane. Złożenie deklaracji powinno nastąpić w terminie 5 dni od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podczas gdy zapłata kwot podatku akcyzowego wynikających ze złożonych deklaracji powinna nastąpić nie później niż z chwilą rejestracji pojazdu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak zostało wskazane powyżej, Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nigdy nie dokonuje rejestracji samochodów osobowych nabywanych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wszystkie pojazdy są przedmiotem eksportu poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji sprzedaży dokonywanej na rzecz firmy X Ukraine.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, lektura przepisu art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym prowadzi do wniosku, że w przypadku braku rejestracji samochodów osobowych przywożonych do Polski w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, brak jest również prawnych przesłanek do zapłaty kwot akcyzy wynikających ze złożonych deklaracji uproszczonych. Przepis bowiem wskazuje jako termin płatności zobowiązania w podatku akcyzowym chwilę rejestracji samochodów na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w rozumienie przepisów praw drogowego. W sytuacji, w której brak jest przedmiotowej rejestracji, nie ma zdaniem S... możliwości określenia terminu w jakim kwoty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinny zostać zapłacone.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega wewnątrzspólnotowe nabycie towarów, za które uznaje się w rozumieniu art. 2 pkt 11 ww. ustawy o podatku akcyzowym przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie, określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. W załączniku nr 1 pod pozycją 59 zostały wymienienione samochody osobowe. Przy czym mając na uwadze art. 2 pkt 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, iż samochody osobowe mieszczą się jednocześnie w kategorii wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, za które uznaje się wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.

W Dziale III rozdział IV ww. ustawy o podatku akcyzowym szczegółowo uregulowano kwestię opodatkowania wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Przepisy powyższe, ze względu na swój szczególny charakter wymagają stosowania w pierwszej kolejności. Natomiast w kwestiach, które nie zostały ujęte w przedmiotowym rozdziale należy stosować przepisy ogólne, w zakresie w jakim można je odnieść do tychże wyrobów.

Artykuł 76 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż podatnicy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych są obowiązani po dokonaniu przywozu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego i dokonać zapłaty akcyzy w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 80 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy od samochodów są, w myśl art. 80 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów w przypadku nabycia wewnatrzwspólnotowego powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

Uwzględniając powyższe uwagi należy stwierdzić, iż stanowisko Strony przedstawione we wniosku opierało się na błędnych założeniach. Otóż zakresu przedmiotowego ustawy nie można określać poprzez interpretację przepisów dotyczącą innych zagadnień. Spółka uznała, iż skoro nie dokonuje rejestracji samochodu nie powstaje zobowiązanie podatkowe, gdyż nie ma miejsca zdarzenie (rejestracja samochodu) powodujące oznaczenie terminu do zapłaty podatku akcyzowego wynikającego z obowiązku podatkowego.

Z pewnością sensem art. 81 ww. ustawy o podatku akcyzowym było oznaczenie pewnych obowiązków spoczywających na podatniku podatku akcyzowego wynikającego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych, niemniej jednak nie można się zgodzić z tezą uprawniającą de facto do uniknięcia płacenia podatku akcyzowego.

Konkludując należy przyjąć, iż art. 76 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym jest przepisem pryncypialnym, który podlega co do zasady uzupełniającej modyfikacji przez zapis art. 81 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, skracającym jedynie termin do zapłaty w przypadku wcześniejszej rejestracji.

Ponadto należy zauważyć, iż na podstawie § 50a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006, poz. 72, poz. 500 z późn. zm.) realizowany jest zwrot zapłaconej akcyzy. Treść niniejszego przepisu stanowi, iż zwalnia się od akcyzy eksport wyrobów niezharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Zwolnienie jest realizowane przez zwrot zapłaconej akcyzy. Kolejne ustępy wskazanego § 50a ww. rozporządzenia Ministra Finansów określają szczegółowe warunki jakie należy spełnić, aby ubiegać się i otrzymać zwrot zapłaconej akcyzy. W rezultacie podatek akcyzowy w przedstawionej sytuacji jest neutralny dla Wnioskodawcy, gdyż zapłacona akcyza należna z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych jest zwracana w przypadku dokonania eksportu tychże towarów.

Uwzględniając powyższe uwagi należy stwierdzić, iż stanowisko Strony przedstawione we wniosku opierało się na błędnych założeniach, nieuwzględniających wszystkich mających w danej sytuacji zastosowanie przepisów prawa. Reasumując, w przypadku dokonania przez Stronę wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych i ich dalszej odsprzedaży, w tym przypadku eksportu, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej w terminie 5 dni, licząc od dnia wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz w tym terminie zapłaty podatku akcyzowego, zakładając oczywiście, że wcześniej przedmiotowy samochód (samochody) nie zostanie zarejestrowany.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl