IP-PP2-443-423/07-4/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-423/07-4/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 11 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczące opodatkowania otrzymywanych rabatów z tytułu przekroczenia obrotów, czyli w części dotyczącej pytania nr 3 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych rabatów z tytułu przekroczenia obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest między innymi dystrybucja sprzętu radiowo-telewizyjnego (RTV), artykułów gospodarstwa domowego (AGD) oraz drobnego sprzętu gospodarstwa domowego w sieci sklepów handlowych. W ramach wykonywanej działalności Spółka zawarła szereg umów handlowych z producentami sprzętu.

Na podstawie zawartych umów Spółka nabywa od producentów wskazany sprzęt który jest następnie sprzedawany w sieci sklepów handlowych. W zawartych umowach zostały szczegółowo sprecyzowane warunki, po spełnieniu których Spółka uprawniona jest do otrzymywania premii pieniężnych (określanych czasem jako bonus sprzedażowy) oraz rabatów. Ponadto Spółka świadczy na rzecz producentów tzw. usługi okołosprzedażowe, np.: usługi marketingowe, promocyjne, związane z towarami nabywanymi od kontrahentów. Usługi te są przedmiotem odrębnych rozliczeń z kontrahentami, niezależnych od premii pieniężnych i rabatów.

W związku z tym, Spółka przedstawiała istniejące trzy stany faktyczne (kwestia dwóch pozostałych stanów faktycznych została rozstrzygnięta odrębną interpretacją indywidualną), w których zastosowanie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), budzi wątpliwości.

Stan faktyczny nr 3; rabaty z tytułu przekroczenia obrotów:

W części umów handlowych strony ustaliły, że w sytuacji przekroczenia określonego poziomu obrotów z tytułu dostawy sprzętu, producent udzieli Spółce procentowego rabatu obniżającego cenę zakupionego sprzętu. W tym przypadku rabaty przyznawane są za obroty osiągnięte w danym miesiącu, kwartale lub roku (możliwe są również kombinacje rabatów). Jednakże wskazane rabaty nie odnoszą się do całości dostaw zrealizowanych w danym okresie, lecz można je powiązać z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz Spółki. W związku z powyższym w przypadku, gdy zostaną spełnione przesłanki uprawniające Spółkę do uzyskania rabatu, kontrahent wystawia na jej rzecz fakturę korygującą przyporządkowaną do określonej dostawy, która zmniejsza cenę za nabyty sprzęt.

W świetle powyższego Spółka zadała pytanie

czy prawidłowe jest obniżanie ceny sprzedanych towarów na podstawie faktur korygujących wystawianych przez producentów sprzętu w sytuacji, gdy Spółka otrzymuje procentowy rabat na zakupiony sprzęt, który jest uzależniony od osiąganych obrotów i można go przyporządkować do konkretnej dostawy towarów od kontrahenta.

Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku rabatów udzielanych retrospektywnie po przekroczeniu przez Spółkę określonego pułapu obrotów z danym kontrahentem w pewnym okresie czasu, gdy następuje obniżenie ceny zakupionych towarów, rabat cenowy odnosi się do konkretnych dostaw zrealizowanych w danym okresie. Wówczas będzie miał zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont,).

W analizowanej sytuacji, zastosowanie przywołanego przepisu wynika z faktu, iż udzielony przez kontrahenta rabat można przyporządkować do konkretnej dostawy i obniża cenę zakupionych uprzednio towarów. Rabat taki dokumentowany jest za pomocą wystawionej przez kontrahenta faktury korygującej odnoszącej się do konkretnej faktury wystawionej wcześniej z tytułu dostawy towarów (bądź większej liczby faktur).

Kwestia traktowania dla potrzeb podatku od towarów i usług sytuacji udzielania rabatów po dokonaniu dostawy, ale dotyczących konkretnych dostaw zasadniczo nie budzi wątpliwości. W tym zakresie stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach przepisów podatkowych wydanych przez organy podatkowe, m.in. w piśmie Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. (Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), gdzie stwierdzono, że "w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marna 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy" (tak samo: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 lipca 2006 r., sygn. 1472/RPPI/443-429/06/KB). W kwestii udzielania rabatów Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznał, że "przepis art. 29 ust. 4 odnosi się natomiast do tych rabatów, które zostały przyznane po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu. Taki rabat, aby obniżał podstawę opodatkowania musi być udokumentowany co oznacza, że fakt jego udzielenia musi być potwierdzony dokumentem np. w postaci aneksu do umowy lub faktury korekty" (postanowienie z 3 listopada 2006 r. sygn. PP/443-112/06/AZ-70760).

Podsumowując, Spółka uważa, że strony umów handlowych postępują prawidłowo obniżając na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót o kwoty udzielonych rabatów w przypadku, gdy obniżają one cenę nabycia towarów i można je przyporządkować do konkretnej dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl