IP-PP2-443-414/07-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-414/07-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 11 października 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W roku 2006 w wyniku rozstrzygnięć konkursowych Miasto otrzymało dofinansowanie na realizację projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację zadania były przekazywane przez Wojewodę zgodnie z umową. Przedmiotem projektu było zagospodarowanie terenu pobrzeża Wisły o łącznej powierzchni 3600 m#178;, poprzez budowę kolejnych elementów bulwaru nadrzecznego. Zadanie to obejmowało następujące czynności: wzmocnienie zniszczonej linii brzegowej poprzez położenie geowłókniny oraz kamienia regulacyjnego, wyniesienie i wzmocnienie dolnej półki z ciągiem pieszym, budowę murów oporowych zabezpieczających skarpę i tworzących swoisty punkt widokowy, budowę schodów i pochylni dla osób niepełnosprawnych, przełożenie gazociągu, instalację oświetlenia, ukształtowanie terenu w sposób umożliwiający dobre utrzymanie stanu technicznego pobrzeża, w tym odpowiednie odwodnienie terenu, budowę schodów drewnianych na nabrzeżu umożliwiających bezpośrednie zejście do wody i przystani żeglugi pasażerskiej, modernizację nawierzchni zjazdu dla kajaków i łodzi turystycznych Całość prac zamknęło wykonanie wodowskazu historycznego z naniesionymi charakterystycznymi poziomami rzeki. W ramach realizacji projektu poniesiono także wydatki na zakup usług i materiałów związanych z promocją projektu i informowaniem społeczeństwa o współfinansowaniu przez Unię Europejską takich jak tablica pamiątkowa, materiał filmowy, artykuły w prasie. W wyniku realizacji projektu powstała przestrzeń - bulwar nadrzeczny, który udostępniony jest nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym. Miasto z tego tytułu nie osiąga żadnych przychodów.

Realizując projekt Gmina Miasto, realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gmina Miasto (beneficjent), będąc płatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług dotyczące wyżej opisanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina będąc płatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto w związku z inwestycją dokonywała nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja ww. zadania nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ zrealizowana przez Gminę Miasto inwestycja nie posłużyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl