IP-PP2-443-410/07-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-410/07-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 11 października 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Od 2004 r. Gmina realizuje projekt, który w 75% jest dofinansowany z funduszy strukturalnych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 1.5 "Rozwój społeczeństwa informacyjnego", zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Wojewodą dnia 10 sierpnia 2006 r. Projekt obejmuje zakup następujących urządzeń: sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, drukarek, rzutnika multimedialnego, telewizora projekcyjnego, aparatu cyfrowego, cyfrowej centrali telefonicznej, czytników kodów kreskowych, skanerów dokumentów z ADR. Urządzenia te stanowią wyposażenie urzędu i wykorzystywane są do pracy urzędników. Część sprzętu komputerowego stanowi również wyposażenie uruchomionego, w ramach projektu, Telecentrum, które łączy w sobie funkcje Publicznego Punktu Dostępu do Internetu oraz Punktu Obsługi Interesanta.

W skład Telecentrum wchodzą dwa samoobsługowe Infomaty oraz wydzielona sala z pięcioma stanowiskami komputerowymi. Podstawowym celem utworzenia Telecentrum jest stworzenie społeczeństwu możliwości bezpłatnego korzystania z urządzeń komputerowych i Internetu. Ponadto projekt obejmuje:

* rozbudowę i rekonstrukcję portalu miejskiego www.um.pulawy.pl, polegającą na wdrożeniu systemu on-line interesanta, który umożliwia wprowadzenie usług informacyjnych polegających na udostępnieniu informacji na stronach internetowych urzędu m.in. dotyczących procedur i formularzy oraz usług interaktywnych dających możliwość wymiany korespondencji między urzędem i interesantem przy wykorzystaniu formularzy on-line i podpisu elektronicznego;- wdrożenie systemu e-urząd, w skład którego wchodzą następujące elementy:

1.

system GIS - mapy cyfrowe (ang. Geographic Information System), czyli system informacji przestrzennej, w którego skład wchodzą następujące moduły: moduł Ewidencji gruntów i budynków, moduł planowania Rozwoju regionalnego, moduł Planowania inwestycji oraz moduł współpracy ze Służbami Ratowniczymi. Forma elektroniczna bazy umożliwi łatwe prognozowanie przestrzenne nie tylko dla inwestycji, ale również dla innych dziedzin życia miasta. System przeznaczony jest głównie na potrzeby Urzędu Miasta, a w ograniczonym zakresie, będą mogli z niego korzystać także mieszkań

2.

Informatyczny System Zarządzania Miastem (system FORUM) do prowadzenia finansów, budżetu, podatków, różnych ewidencji, obsługi pracowników i innych zadań. System będzie zawierał następujące moduły: Oprogramowania do obsługi Ewidencji Ludności, Oprogramowanie do obsługi Budżetu, Oprogramowania do obsługi Finansowo-Księgowej, Umów, Środków Trwałych, Kasy, Oprogramowania do obsługi Kadr-Płac, Oprogramowania do obsługi Podatku od nieruchomości osób fizycznych, Podatku od nieruchomości osób prawnych, Podatku rolnego i leśnego, Podatku od środków transportu, Podatku od posiadania psa, Oprogramowania do obsługi Koncesji alkoholowych, Opłaty targowej, Systemu informowania Kierownictwa;

3.

elektroniczny obieg dokumentów (system EL-Dok). Funkcjonalność systemu została oparta o Rzeczowy Wykaz Akt (RWA) oraz instrukcję obiegu dokumentów. Zastosowanie systemu EL-DOK przyczynia się do uporządkowania bazy dokumentów i informacji: pism przychodzących i wychodzących, poleceń służbowych, umów, uchwał, regulacji wewnętrznych itp.

4.

oprogramowanie zarządzające siecią, zwiększające bezpieczeństwo danych. Z portalu miejskiego i zawartych w nim aplikacji, serwisów itp., e-urzędu oraz systemu GIS będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy obywatele. W ramach projektu, na potrzeby Telecentrum, zagospodarowane zostało część budynku urzędu, które zostało wyremontowane i przebudowane, stąd niezbędny był zakup usług budowlanych. Do sieci internetowej drogą radiową podłączone zostały 3 jednostki miejskie (jedno przedszkole i dwie szkoły). Aby umożliwić podłączenie zakupione zostały urządzenia aktywne, łącza internetowe oraz opłacona została rezerwacja kanałów radiowych w radiokomunikacji stałej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Projekt obejmuje także poniesienie wydatków związanych z:

* promocją i informowaniem społeczeństwa o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej takich jak: naklejki, broszury, artykułu w prasie, materiał filmowy itp.,

* przygotowaniem studium wykonalności i projektu przebudowy pomieszczeń na potrzeby Telecentrum,

* zatrudnieniem inżyniera projektu oraz inspektora nadzoru budowlanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gmina Miasto (beneficjent), będąc płatnikiem podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług dotyczące wyżej opisanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina będąc płatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto w związku z inwestycją dokonywała nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja ww. zadania nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ realizowana przez Gminę Miasto inwestycja nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl