IP-PP2-443-400/07-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-400/07-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług budowlano-montażowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług budowlano-montażowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych. W myśl art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy do kopii faktury Wnioskodawca dołącza paragon dokumentujący tę sprzedaż. Bardzo często zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje w całości za pośrednictwem banku w odroczonym terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż, w sytuacji gdy zapłata za wykonaną usługę, w całości następuje przelewem bankowym w odroczonym terminie, ma być rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej i kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tego tytułu.

W ocenie Wnioskodawcy nie powinien on rejestrować przedmiotowej sprzedaży w kasie fiskalnej, gdyż zapłatę za wykonane usługi otrzymuje on przelewem za pośrednictwem banku w terminie późniejszym natomiast zgodnie z wystawionym paragonem zapłata następuje gotówką (de facto Podatnik żadnej gotówki do kasy nie otrzymał).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 111 ustawy z dnia11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 pkt 1 wydanego na podstawie ww. delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono m.in.

* świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2006 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresiebyła mniejsza niż 20 (poz. 35 załącznika) oraz

* świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (poz. 38 załącznika).

W/powołane unormowania nie mają jednak zastosowania do podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 lipca 2007 r. (wynika to z punktu pierwszego objaśnienia do załącznika).

W związku z powyższym, w opisanym we wniosku stanie faktycznym Podatnik jest obowiązany do rejestrowania każdej sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem kasy fiskalnej zgodnie z obowiązującą do danej usługi stawką podatkową.

Sposób dokumentowania wskazanej przez Wnioskodawcę sprzedaży reguluje § 11 ust. 3 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Powyższa norma wskazuje, iż w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrujące, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Jednocześnie tut organ informuje, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług budowlanych powstaje stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl