IP-PP2-443-387/07-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-387/07-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pośrednictwa finansowego oraz obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pośrednictwa finansowego oraz obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka działa jako agent innej firmy (Kontrahenta) i zajmuje się m.in. sprzedażą telefonów komórkowych, pośrednictwem w sprzedaży usług telekomunikacyjnych i wszystkimi innymi działaniami, które mają na celu włączenie potencjalnego nabywcy do sieci telefonii komórkowej i korzystanie z jej usług. Spółka w swoich punktach sprzedaży pobiera prowizję od klientów z tytułu uregulowania przez nich należności za świadczone na ich rzecz przez Kontrahenta usługi telekomunikacyjne. Pieniądze z pobranych należności za rachunek telefoniczny Spółka przesyła do Kontrahenta, prowizja zostaje natomiast w Spółce i jest jej przychodem. Strona zaklasyfikowała świadczone przez siebie usługi do grupowania PKWiU 65.12.10-00.90 "Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej nie wymienione". Spółka nie ma w KRS-ie wpisanych usług pośrednictwa finansowego.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania:

1.

Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana usługa pobierania prowizji od klientów z tytułu uregulowania przez nich należności za rachunek telefoniczny.

2.

Czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania obrotu z tytułu poboru prowizji od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących.

3.

Czy Spółka ma możliwość ewidencjonowania obrotu z tytułu poboru prowizji od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących, czy jest to dozwolone przepisami prawa i nie skutkuje żadnym ryzykiem.

4.

Czy Spółka może wykonywać usługi pośrednictwa finansowego i korzystać w stosunku do nich ze stawki VAT pomimo faktu, iż nie ma wpisanych w KRS-ie usług pośrednictwa finansowego, czy taki wpis jest konieczny aby ww. usługi korzystały ze zwolnienia w podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

przedmiotowa usługa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

na podstawie przepisu § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu poboru prowizji od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących.

3.

nie istnieją przeszkody, aby obrót z tytułu pobranych opłat ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących.

4.

dla potrzeb rozliczenia podatku VAT poprzez zastosowanie zwolnienia nie jest istotnym, czy Spółka ma wpisane do KRS-u jako przedmiot działalności usługi pośrednictwa finansowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1 i 4.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Treść pozycji nr 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy brzmi: PKWiU Sekcja J ex (65-67) "Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez bank

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości".Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Tytuł sekcji J PKWiU (wprowadzonej ww. rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r.) brzmi: "Usługi pośrednictwa finansowego" i obejmuje ona działy nr 65, 66 i 67. Pod numerem PKWiU 65.12.10-00.90 są sklasyfikowane "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej nie wymienione".

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku korzystają wyłącznie usługi, niewymienione w treści pozycji nr 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako nie podlegające zwolnieniu. Usługi świadczone przez Spółkę, sklasyfikowane przez nią jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej nie wymienione", nie są wymienione w treści poz. nr 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako nie korzystające ze zwolnienia - należy je zatem uznać za zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy aktów wykonawczych do ww. ustawy, nie uzależniają prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z podatku od spełnienia warunku, polegającego na posiadaniu w KRS-ie wpisanych usług pośrednictwa finansowego.

Ad. 2 i 3.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania - do dnia 31 grudnia 2007 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Treść pozycji nr 14 załącznika do ww. rozporządzenia brzmi: PKWiU 65-67 "Usługi pośrednictwa finansowego". Tym samym Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu poboru prowizji od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących.

Przedmiotowe zwolnienie oznacza, iż Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług za pomocą kas rejestrujących, nie oznacza jednakże, iż ma zakaz takiego ewidencjonowania. Zatem nie ma przeszkód, aby Spółka ewidencjonowała obrót z tytułu pobranych prowizji za pomocą kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl