IP-PP2-443-377/07-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-377/07-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku po przekształceniu spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku po przekształceniu spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego, zaszła konieczność wydzielenia operatorów systemu dystrybucyjnego. Dyrektywa ma na celu stopniową liberalizację rynku paliw gazowych w krajach Unii Europejskiej. Na podstawie przepisów Dyrektywy, do 1 lipca 2007 r. operatorzy Systemów Dystrybucyjnych powinni byli zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne. Przekształcenia, zgodnie z wymogami Dyrektywy, zostały uregulowane w polskim ustawodawstwie ustawą z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 62, poz. 552), na mocy której w ustawie z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że operator systemu dystrybucyjnego będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Realizując powyższy obowiązek, X Sp. z o.o. (dalej "X") została podzielona. W efekcie podziału przez wydzielenie X, przeniesiono majątek służący realizacji funkcji związanych z obrotem paliwem gazowym do nowo zawiązanej Y Sp. z o.o. (dalej "Y"). Podział przez wydzielenie nastąpił z dniem 29 czerwca 2007 r.

Do czasu wydzielenia X dokonywała sprzedaży paliw gazowych oraz świadczyła usługi dystrybucji na rzecz odbiorców końcowych z różnych, pod względem okresów rozliczeniowych, grup taryfowych. X dokonała odczytu wskazań gazomierzy u odbiorców końcowych dnia 28 czerwca 2007 r. Tego samego dnia X wystawiła faktury za paliwo gazowe dostarczone odbiorcom w okresie do 28 czerwca 2007 r. oraz opłatę abonamentową za okres od 1 do 30 czerwca 2007 r. Po dniu wydzielenia, na podstawie odczytu z dnia 30 czerwca 2007 r. Y wystawiła faktury za dostarczony gaz w okresie od 29 do 30 czerwca 2007 r. Y kontynuowała zasady fakturowania odbiorców końcowych wszystkich grup taryfowych przyjęte przez X.

W związku z przeprowadzonym podziałem przez wydzielenie, pomiędzy spółką Z S.A., a X nastąpiły następujące rozliczenia:

- na dzień podziału dokonano odczytu dostarczonego do sieci paliwa gazowego i w czerwcu 2007 r. Z S.A. wystawiła następujące faktury z tytułu sprzedaży (dostawy) gazu:

* na rzecz X - za gaz dostarczony do sieci do 28 czerwca 2007 r. - faktura wystawiona 28 czerwca 2007 r. z terminem płatności 14 dni od dnia wystawienia,

* na rzecz Y - za gaz dostarczony do sieci w okresie od 29 do 30 czerwca 2007 r. - faktura wystawiona 30 czerwca 2007 r. z terminem płatności 14 dni od dnia wystawienia.

Dla celów podatku VAT, zarówno X przed podziałem, jak i Y po wydzieleniu rozpoznawała obowiązek podatkowy według terminu płatności wykazywanego każdorazowo na fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązek podatkowy w podatku VAT przypadający na dzień po dniu wydzielenia powinien być rozpoznany - na zasadzie sukcesji generalnej - przez Y, a Y jest uprawnione do skorzystania z prawa pomniejszenia podatku VAT należnego, o ile prawo takie powstało po dniu wydzielenia.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, Y rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu wystawianych faktur w dniu upływu terminu płatności określonego na fakturze. Obowiązek zadeklarowania podatku VAT należnego z tytułu wystawionych przed dniem podziału przez wydzielenie został rozpoznany przez X. Konsekwentnie, gdy obowiązek podatkowy powstał po dniu wydzielenia i dotyczy działalności prowadzonej przez Y, został rozpoznany przez Y (mimo, że faktura definiująca termin płatności była wystawiona przez X). Spółka uważa, że rozstrzygające znaczenie ma w tym przypadku moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, a Y, na zasadzie sukcesji uniwersalnej, przejęła od X obowiązek zadeklarowania podatku VAT należnego. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT - gdy prawo odliczenia podatku naliczonego powstało po dniu wydzielenia, odliczenia - zgodnie z zasadą sukcesji generalnej - dokonała Y.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 22 Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z cytowanych przepisów prawa wynika, że w przypadku podziału osoby prawnej następuje sukcesja jej praw i obowiązków. Zakres sukcesji związany jest z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. Warunkiem sukcesji jest, aby majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wskazać w tym miejscu należy, że w rozpatrywanym przypadku kluczowe znaczenie dla odliczenia podatku naliczonego mieć będzie moment powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności. Art. 19 ust. 13 pkt 1 stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że Y jako spółka powstała na zasadach sukcesji generalnej ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur w których określono termin płatności po dniu wydzielenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl