IP-PP2-443-372/07-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-372/07-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Strona jest fundacją, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność mającą na celu edukację społeczną i zawodową. Główne działania Strony polegają na szkoleniu, doradztwie, udzielaniu informacji instytucjom krajowym i zagranicznym. Dla zapewnienia środków na realizację celów i działań statutowych Strona pozyskuje dotacje. Ponadto środki pochodzą z darowizn, odsetek bankowych oraz z wpływów z działalności gospodarczej. Strona może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą w przedmiocie działalności szkoleniowej oraz wydawniczej. Strona nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie umowy zawartej z Agencją Strona realizuje projekt, finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny oraz budżet państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego. Pierwszym celem projektu jest wsparcie potencjalnych projektodawców Europejskiego Funduszu Społecznego - aktywizacja organizacji, pomoc przy tworzeniu koncepcji projektu, przy tworzeniu wniosku oraz jego wdrażaniu. Drugim celem jest zwiększenie dostępności osób fizycznych do informacji o EFS m.in. poprzez kampanię informacyjną, dystrybucję materiałów promocyjnych, doradztwo oraz animowanie partnerstw. W celu właściwej realizacji projektu Strona dokonuje zakupu towarów i usług. Przedmiotowy projekt nie generuje żadnych przychodów (jest to projekt typu non profit) - wszystkie działania na rzecz uczestników projektu wykonywane są bezpłatnie. Z otrzymanego dofinansowania Strona pokrywa swoje wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, określający prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, nie dotyczy Strony, gdyż nie jest ona zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie w ocenie Strony środki z których finansowany jest ww. projekt nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Stronie nie przysługuje możliwość dokonania zwrotu podatku w trybie określonym w rozdziale 12 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) brzmi: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". A contrario, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z opisanym we wniosku stanem faktycznym Strona świadczy przedmiotowe usługi na rzecz uczestników projektu bezpłatnie. Tym samym zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepisy § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia brzmią:

3.

"Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1)

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2)

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

4.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1)

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2)

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej."

Biorąc pod uwagę treść ww. przepisów należy stwierdzić, iż Stronie nie przysługuje prawo do zwrotu, o którym mowa w przepisie § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, gdyż środki otrzymane w ramach dofinansowania nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a Strona nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie Stronie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług nieopodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl