IP-PP2-443-370/07-3/07/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-370/07-3/07/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie, czy zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa w Z. Grupie Producentów Rolnych kwotę podatku naliczonego w części związanej z potrąceniem kwoty wynagrodzenia należnego ze składką członkowską - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie, czy zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa w Z. Grupie Producentów Rolnych kwotę podatku naliczonego w części związanej z potrąceniem kwoty wynagrodzenia należnego ze składką członkowską.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z. Grupa Producentów Rolnych zawarła umowę z jej Członkami uściślającą zasady współpracy w zakresie produkcji i zbycia wytworzonych przez Członków zbóż i nasion oleistych. Postanowienia umowy stanowią szczegółowe odzwierciedlenie ustawowych obowiązków nałożonych na każdą grupę producentów rolnych (taką grupę stanowi ZGPR), przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.).

W związku z uczestnictwem w ZGPR jej członkowie są obowiązani do uiszczania na fundusz członkowski ZGPR składek członkowskich w wysokości 1% wartości netto (bez podatku od towarów i usług) sprzedaży przez ZGPR produktów wytworzonych w gospodarstwach Członków ZGPR, zbytych przez nich uprzednio na rzecz ZGPR. Składka jest obliczana przez ZGPR i pobierana przez potrącenie Członkowi ZGPR należności (wynagrodzenia) za produkty sprzedane ZGPR. Spółka podkreśla, że zgodnie z przywołaną powyżej ustawą podmioty mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny:

- zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi ryczałtowemu zwiększa w ZGPR, jako nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego także w części związanej z potrąceniem kwoty wynagrodzenia należnego Członkowi ZGPR za dostawę produktów rolnych, ze składką członkowską.

Zdaniem wnioskodawcy pomniejszenie wynagrodzenia należnego rolnikowi ryczałtowemu o kwotę składki członkowskiej w drodze potrącenia daje możliwość powiększenia kwoty podatku naliczonego pomimo braku zapłaty w tej części należności na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego. Jednym z warunków powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego podatku jest zgodnie z art. 115 ust. 6 pkt 2 ustawy VAT zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dni, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności. Zgodnie bowiem z ust. 8 wskazanego przepisu warunek zapłaty na rachunek bankowy dotyczy tylko tej części, która stanowi różnicę między kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych. Należy więc skonstatować, że w przypadku, gdy towary i usługi (dostarczone przez nabywcę rolnikowi ryczałtowemu) w całości lub w części pokrywają kwotę należności za dostarczone przez rolnika ryczałtowego produkty rolne lub usługi rolnicze obowiązek zapłaty na jego rachunek bankowy nie powstaje w ogóle lub w określonej części. Brak wpłaty całej kwoty należności na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie oznacza więc braku prawa nabywcy do zwiększenia kwoty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 115 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacona rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zasady wystawiania faktur VAT RR oraz rozliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku zostały uregulowane w art. 116 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia fakturę dokumentującą nabycie tych produktów.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty pod warunkiem że:

* nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

* zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

* w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych - art. 116 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z art. 116 ust. 9 ustawy pod pojęciem należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem, że:

* zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty,

* raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

W związku z powyższym podatnik może odliczyć tylko taką kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, jaka odpowiada procentowi kwoty przekazanej na rachunek bankowy rolnika w stosunku do całej kwoty należności, mając na uwadze treść art. 116 ust. 8 i 9 ustawy.

Katalog kompensat określony w art. 116 ust. 8 ustawy, nie obejmuje należności i potrąceń nie związanych z towarami i usługami dostarczanymi rolnikowi przez skup oraz świadczeń bliżej nieokreślonych w klasyfikacji usług związanych z różnego rodzaju składkami między innymi członkowskimi, stowarzyszeniowymi.

W powstałej sytuacji faktycznej z tytułu zapłaty składki członkowskiej nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez wystawcę na rzecz rolnika ryczałtowego.

Należy zauważyć iż dla uznania czynności za opodatkowane, prócz wypełnienia definicji art. 8 ust. 1, niezbędnym pozostaje także ich wykonanie za wynagrodzeniem, stanowiącym ekwiwalent świadczonej usługi/dostawy towarów. Owe wynagrodzenie może oczywiście przybierać rozmaite formy np. płatności w pieniądzu, świadczenia zwrotnego itp., ważne pozostaje aby odpłatność związana była ze świadczeniem i była jego konsekwencją. O świadczeniu wzajemnym możemy mówić tylko wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek między świadczoną usługą a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem. Wynagrodzenie powinno mieć charakter wzajemny i ekwiwalenty, tzn. powinna istnieć bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz świadczącego usługę. Składka członkowska jest zaś wyłącznie powinnością wynikającą z ustawy.

Mając na uwadze treść art. 116 ust. 8 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi katalog zamknięty należy stwierdzić iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl