IP-PP2-443-369/07-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-369/07-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacji świadczonych na rzecz Ministerstwa Finansów właściwą stawką podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacji świadczonych na rzecz Ministerstwa Finansów właściwą stawką podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie organizowania i prowadzenia szkoleń dla podmiotów zewnętrznych. W ramach tego typu aktywności, Spółka zawarła kontrakt na przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla pracowników Ministerstwa Finansów. Kontrakt nie jest przedmiotowo ani funkcjonalnie powiązany z innym kontraktem Spółki np. na dostarczenie określonego produktu. Kontrakt został zawarty stosownie do obowiązującej procedury przetargowej, właściwej dla szkoleń, jak również jest współfinansowany przez instytucje Unii Europejskiej. W części równej 75% wartości projekt finansowany jest przez Program Operacyjny Pomoc Techniczna (POPT), a w pozostałej części ze środków Ministerstwa Finansów. Kontrakt nie został zarejestrowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W ramach realizacji umowy z Ministerstwem Finansów, Spółka zobowiązała się do świadczenia usług szkoleniowych w zakresie metodologii oceny efektywności wdrożeń systemów informatycznych wybranych pod kątem specyfiki działania Ministerstwa Finansów. Szkolenia dotyczyć będą w szczególności metodyki w realizacji analizy w zakresie efektywności wdrożenia systemu SIMIK 2004-2006 i raportowaniu jej wyników. Zakres usług szkoleniowych:

* definicja podstawowych celów i priorytetów wdrożenia z punktu widzenia wszystkich klientów systemu,

* metoda określenia statusu zaawansowania wdrożenia,

* metoda określenia zakresu spełniającego oczekiwania klientów,

* podejście do wprowadzania zmian w ramach wdrożenia systemu,

* planowanie kontynuacji prac (cele, zadania, sposoby),

* metoda mierzenia postępów prac.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna zastosować zwolnienie z VAT w stosunku do usługi świadczonej na rzecz Ministerstwa Finansów, jako usługi w zakresie edukacji.

Zdaniem wnioskodawcy zrealizowane przez Spółkę projekty szkoleniowe winny zostać udokumentowane przez Spółkę odpowiednimi fakturami VAT, na których całkowita wartość usługi wykonanej na rzecz Ministerstwa Finansów zostanie objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług, jako usługa w zakresie edukacji - zgodnie z art. 43. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 ww. załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80. Do powyższego ugrupowania należy podkategoria PKWiU 80.42 "Usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Przy symbolu PKWiU 80 dodano znaczek "ex" oznaczający (według objaśnień do załączników do ustawy), że dana pozycja załącznika odnosi się wyłącznie do usług z danego grupowania. W związku z tym, iż w grupowaniu PKWiU 80 mieszczą się wyłącznie usługi w zakresie kształcenia, trudno byłoby wyodrębnić z nich usługi, które byłyby wyłączone ze zwolnienia od podatku, tym bardziej, że ustawodawca nie wyszczególnił w poz. 7 załącznika żadnych usług, dla których omawiane zwolnienie nie miałoby zastosowania.

Jak wynika z załączonego praz Spółkę do wniosku odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Spółki jest m.in. działalność szkoleniowa zakwalifikowana do grupowania PKWiU 80.42. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi na rzecz Ministerstwa Finansów zakwalifikować należy do usług w zakresie edukacji.

Stwierdzić zatem należy, iż świadczenie usług zaklasyfikowanych do PKWiU 80.42 polegających na prowadzeniu szkoleń, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl