IP-PP2-443-36/07-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-36/07-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko B Sp. z o.o. w Warszawie, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2007 r. (data wpływu 27 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do otrzymania zaświadczenia o uiszczeniu podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem używanych samochodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do otrzymania zaświadczenia o uiszczeniu podatku VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem używanych samochodów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowana na terenie kraju jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa między innymi od podmiotów mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej używane samochody nie będące nowymi środkami transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy podatku od towarów i usług. Spółka nabywa używane samochody od unijnych kontrahentów w celu ich dalszej odsprzedaży na terenie kraju. Nabywane samochody nie są przez Spółkę rejestrowane jak również nie są przez nią użytkowane na terenie kraju. Nabycie samochodu od unijnego kontrahenta Spółka traktuje jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyższym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do otrzymania zaświadczenia o uiszczeniu podatku VAT, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 Ustawy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem używanych samochodów.

Zdaniem Spółki nie spoczywa na niej obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowe nabycie środku transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 103 ust. 4 w związku z ust. 3. Spółka uważa, iż nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 103 ust. 3-6 oraz w art. 105 ust. 1 ustawy i należy uznać że Spółce nie przysługuje prawo do otrzymania zaświadczenia od właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środków transportu, który nie zostanie zarejestrowany i nie będzie użytkowany na terytorium kraju przez Spółkę.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

* uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub

* brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Jak wynika z zapytania, przedmiotem działalności Spółki jest m.in. odsprzedaż środków transportu sprowadzonych do kraju w ramach wewnątrzwspólnotowego ich nabycia. Tym samym - zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wydanie zaświadczenia (VAT-25) potwierdzającego brak obowiązku uiszczania podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu nie jest możliwe.

Zaświadczenie, o którym mowa w pkt 1 ust. 1 art. 105 ustawy, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest wyłącznie w dwóch sytuacjach, a mianowicie:

* gdy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10 ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego (art. 103 ust. 3 ustawy), lub

* podatnik zobowiązany jest bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8 - jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 99 ust. 9. ustawy o VAT w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, deklarację podatkową składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz ust. 10 w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Zatem podatnik podatku od towarów i usług, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego środki transportu jako towar handlowy, tj. przeznaczony do dalszej odsprzedaży i nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Brak jest również, podstaw do wydania zaświadczenia o brak obowiązku uiszczenia podatku, zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zaświadczenie to wydaje się tylko w przypadku, gdy nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie, jak wynika zaś z zapytania, spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć.

W opisanej sytuacji faktycznej, w przypadku, gdy naczelnik urzędu skarbowego nie ma obowiązku dla celów związanych z rejestracją, wydać zaświadczenia o uiszczeniu podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, który nie jest przez nabywcę rejestrowany po raz pierwszy na terytorium RP, znaleźć powinien zastosowanie przepis art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) w myśl którego - w przypadku gdy sprowadzany pojazd, który nie był zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub nie podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, jest przedmiotem dostawy dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przed dokonaniem pierwszej rejestracji na terytorium RP, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a) (zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku VAT od pojazdów sprowadzanych z UE), może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika, pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności tego podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl