IP-PP2-443-353/08-2/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-353/08-2/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do robót konserwacyjnych i kontroli stanu technicznego przewodów kominowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do robót konserwacyjnych i kontroli stanu technicznego przewodów kominowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich. Są to czynności polegające m.in. na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych, ich uszczelnieniu, doszczelnianiu i udrażnianiu kominów i pieców. Są to typowe roboty konserwacyjne.

Według Polskiej Klasyfikacji działalności (PKD) spółka klasyfikowana jest pod symbolem 7470Z-sprzątanie i czyszczenie obiektów.

Konserwacja kominów polega na zerwaniu sadzy ze ścianek działowych komina, oczyszczeniu tych ścianek z sadzy, a następnie dokładnym wybraniu sadzy przez drzwiczki rewizyjne u podstawy przewodu kominowego. Konserwacja kominów polega jeszcze na udrażnianiu czyli usuwaniu zapchań powstałych na skutek technologicznego starzenia się budynków lub ingerencji ludzkiej w ściany kominowe. Udrażnianie wiąże się najczęściej z rozkuciem przewodu kominowego w celu usunięcia z tego elementu budynku zagruzowania lub zapchania np. cegły. Konserwacja pieców polega na oczyszczeniu pieców z naturalnych związków (sadzy), powstałych na skutek naturalnego spalania paliwa (np. węgla, drzewa), a następnie usunięcia tej sadzy z pieca. Konserwacja pleców i kominów pozwala:

* na bezpieczną eksploatację elementów i konstrukcji budynków,

* zapewnia bezpieczeństwo przeciwpożarowe budynkom, a co za tym idzie ich użytkownikom,

* zapobiega emisji do pomieszczeń szkodliwych gazów powstałych w procesie spalania paliwa-tlenki siarki, tlenków azotu, dwutlenku węgla, pyłu sadzy oraz pary wodnej (nagromadzenie tych gazów w pomieszczeniach grozi zatruciem),

* na usunięcie - odprowadzenie poprzez drożne oczyszczone kominy spalin od palenisk na zewnątrz budynku do atmosfery. Udrożnione kominy wentylacyjno - nawiewne pozwalają na dostarczenie do lokalu czystego powietrza potrzebnego do oddychania i usunięcia z lokalu zużytego powietrza.

Udrożnienie jest robotą budowlaną i mieści się w katalogu norm rzeczowych budownictwa 4.01 pod poz. 03 10/06 zaś sprawdzenie przewodów kominowych pod poz. 03 10/05. Ogólna kontrola sprawności technicznej elementów budynku polega na utrzymaniu sprawności technicznej pieców i kominów stanowiących integralną część budowli. Bez wydanej opinii o stanie technicznym budynku obiekt nie może być oddany do użytkowania. Jest to praca budowlana wykończeniowa.

Ww. usługi związane są głównie z obsługą obiektów budownictwa mieszkaniowego a po części świadczymy te usługi w budynkach (lokalach, mieszkaniach) i lokalach użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl powołanego przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT (Dz. U.nr 54 poz. 535 z późn. zm.) i Rozporządzenia MF z dnia 27.04.2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług par.5 ust. 1a, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej mogę stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% do robót konserwacyjnych polegających min.: na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych, ich uszczelnieniu, doszczelnianiu, udrażnianiu kominów i pieców, jeżeli dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i Rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej stosować należy stawkę VAT 7% w odniesieniu do robót budowlano montażowych oraz remontowych i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ww. ustawy), natomiast zgodnie z ust. 3 tego artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

1.

Sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

Urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

Urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne. Jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z uwagi na brak w ustawie o podatku od towarów i usług definicji pojęcia robót konserwacyjnych, a także wobec braku przepisów wykonawczych do ww. ustawy, które określałyby jakie czynności wchodzą w zakres powyższego określenia, należy przyjąć wykładnię gramatyczną. Zgodnie z ww. wykładnią konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie " dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem (zgodnie ze słownikiem Języka Polskiego PWN z 1995 r. pod redakcją prof. M. Szymczaka.).W klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług nie występuje pojęcie robót konserwacyjnych a usługi kominiarskie sklasyfikowane są w grupie 74.70.15-00.00.00 - "usługi czyszczenia pieców i kominów". Przy ustalaniu stawki VAT na usługi kominiarskie nie należy jednak sugerować się tym, że opisane wyżej usługi konserwacyjne nie stanowią robót budowlanych wg PKWiU. Gdyby ustawa uzależniała stawkę VAT 7% od klasyfikacji PKWiU, wówczas w ustawie podano by PKWiU robót budowlanych, a ponadto zastosowano by słownictwo zgodne z wykorzystywanych w klasyfikacjach statystycznych. Tak się jednak nie stało. Cytowany przepis nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej ale do potocznego znaczenia zastosowanych tam zwrotów!

Stosownie do przepisów ustawy - Prawo Budowlane - art. 62 ust. 1 pkt 1 Iit. c oraz ust. 6 pkt 1 i 2, istnieje ustawowy obowiązek corocznej okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego, przez osoby posiadające stosowne uprawnienia, instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych). Wprawdzie wykonywanie tych kontroli nie stanowi samo w sobie robót konserwacyjnych, niemniej wyniki tych kontroli stanowią właśnie o konieczności ich przeprowadzenia. Jeżeli zatem miarodajnym kryterium zaliczenia określonych robót konserwacyjnych w budownictwie do zakresu stosowania art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) VAT - u miałoby być istnienie ścisłego bezpośredniego związku z robotami budowlanymi, a dokładnie rzecz biorąc z obiektami budownictwa mieszkaniowego, to w pierwszej kolejności istnienia takiego związku należałoby upatrywać w tych robotach konserwacyjnych, które wpływają na bezpieczeństwo funkcjonowania tych obiektów, i których konieczność wykonywania wynika z realizacji ustawowych obowiązków.

Mając na uwadze powyższe przepisy, przedstawiony przez Nas jako spółkę stan faktyczny i własne stanowisko uważamy że wykonywane czynności polegające m.in. na kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych, ich czyszczeniu, doszczelnianiu, udrażnianiu pieców i kominów należy uznać za roboty konserwacyjne, którym to pojęciem posłużono się w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) VAT - u. Natomiast z punktu widzenia zakresu zastosowania powyższego przepisu niezbędne jest poza tym, aby roboty te dotyczyły obiektów budownictwa mieszkaniowego zdefiniowanych w art. 2 pkt 12 VAT - u lub infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, zdefiniowanej w art. 146 ust. 3 VAT - U, toteż objęte są stawką VAT 7%. (patrz wyrok WSA III SA/Wa 3990/06 z dnia 2007-02-08-LEX w załączeniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - ust. 3 art. 8.

W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12. W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 metrów kwadratowych;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 metrów kwadratowych. W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Jak wynika z wniosku Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót konserwacyjnych i kontroli stanu technicznego przewodów kominowych. Ww. usługi związane są głównie z obsługą obiektów budownictwa mieszkaniowego, niemniej jednak (jak wskazano we wniosku) również w budynkach (lokalach, mieszkaniach) i lokalach użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić iż usługi w zakresie robót konserwacyjnych świadczone przez Wnioskodawcę w budownictwie mieszkaniowym będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

* na podstawie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim roboty budowlano - montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne dotyczyć będą robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych będą podlegać 7% stawką podatku.

Reasumując, jeżeli roboty konserwacyjne wykonywane są w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ww. ustawy), to do całej wartości usługi konserwacji kominu należy zastosować stawkę podatku VAT właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%. W przypadku usługi świadczonej w innym obiekcie lub lokalu użytkowym będzie to stawka 22%.

Jeżeli chodzi o usługi kontroli stanu technicznego przewodów kominowych to podlegają one opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż usługi te nie stanowią usług budowlano - montażowych, remontów oraz robót konserwacyjnych.

Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje iż powołane we wniosku przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązywały do 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zauważa się, że o tym, czy wymienione w zapytaniu usługi zaklasyfikowane są do ww. symboli PKWiU decyduje wykonawca usług. Zaliczanie bowiem określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązku świadczącego usługę. Wynika to z faktu, że właśnie wykonawca usługi posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, o wydanie opinii interpretacyjnej.

Mając na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl