IP-PP2-443-339/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-339/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu pojazdu typu quad wykorzystywanego do działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu pojazdu typu quad wykorzystywanego do działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zakupu i sprzedaży odpadów i złomu. Plac, na którym prowadzona jest działalność (gdzie składowane są odpady i złomu) jest prywatną własnością. Metraż placu został zgłoszony pod działalność gospodarczą w Urzędzie Miasta i wynosi 700 m#178;.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w listopadzie 2007 r. Wnioskodawca zakupił pojazd wielofunkcyjny (quad) z wyciągarką i pługiem do odśnieżania o pojemności silnika 800 cm#179;. Pojazd nie podlega rejestracji i nie jest dopuszczony do ruchu drogowego. Ze względu na swą konstrukcję przeznaczony jest do innych prac niż przewóz ładunków i osób. Za pomocą quada są przeprowadzane prace porządkowe - odśnieżanie placu, na którym magazynowany jest towar handlowy.

Badanie w okręgowej Stacji Kontroli pojazdów stwierdziło, iż pojazd jest: " pojazdem silnikowym typu KŁĄ wyposażony na stałe w pług do odśnieżania terenu. Pług samojezdny nie jest przystosowany do poruszania się/pracy na drogach publicznych z uwagi na niespełnienie odpowiednich przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. Przedmiotowy pług może być używany tylko na terenach zamkniętych - poza drogami publicznymi".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz ze względu na funkcje pojazdu Strona zakwalifikowała go jako samochód specjalny, a także ze względu na to, że nie jest samochodem osobowym, dokonał odliczenia podatku naliczonego w 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie na podstawie art. 86 ust. 1 od dostawy ww. pojazdu samochodowego dokonał obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast z art. 86 ust. 3 ww. ustawy, wynika, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Strona uznała, że ww. pojazd silnikowy wyposażony na stałe w pług do odśnieżania nie jest samochodem osobowym. Nie jest dopuszczony do ruchu drogowego. Funkcje pojazdu odpowiadają pojazdowi specjalnemu, ze względu na swą konstrukcję przeznaczony jest do innych prac niż przewóz ładunków i osób.

W związku z powyższym Wnioskodawca skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ww. ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl art. 86 ust. 4 ww. ustawy, art. 86 ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej dla przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielone elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą-jeżeli dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Jak wynika z art. 86 ust. 5 ustawy o VAT spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1- 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojazdu samochodowego. W tym zakresie należy więc posiłkować się przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003, Nr 58, poz. 515 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 33 ww. ustawy "pojazd samochodowy" to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymała zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, z którego wynika, iż zakupiony quad jest pojazdem silnikowym, wyposażonym na stałe w pług do odśnieżania terenu. Pług samojezdny nie jest przystosowany do poruszania się/pracy na drogach publicznych z uwagi na niespełnienie odpowiednich przepisów Prawa o Ruchu Drogowym.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zakwalifikował powyższy quad do pojazdów specjalnych ze względu na jego funkcje (odśnieżanie terenu).

Według definicji art. 2 pkt 33 cyt. wyżej ustawy - Prawo o ruchu drogowym "pojazd specjalny" to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby lub rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast pojazdy specjalne, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, to pojazdy o przeznaczeniach, które zostały wymienione w załączniku nr 9 do ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż quad, o którym mowa we wniosku, choć wg ustawy - Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem specjalnym, to jednak o przeznaczeniu, który nie jest wymieniony w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem skoro opisany we wniosku quad nie jest samochodem osobowym, ani pojazdem specjalnym, to biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca niesłusznie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowego quada w wysokości 100%.

Zgodnie z wcześniej powołanym art. 86 ust. 3 ww. ustawy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonego w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl