IP-PP2-443-33/07-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-33/07-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko O spółka jawna w L, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 r. (data wpływu 27 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usługa polegającą na oferowaniu "materiałów dydaktycznych" za opłatą jest usługą w zakresie edukacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usługi polegającej na oferowaniu "materiałów dydaktycznych" za opłata.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka jawna w L jest podmiotem świadczącym usługi w zakresie edukacji. Spółka prowadzi na terenie kraju Policealne Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony, które są szkołami o uprawnieniach szkół publicznych w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Nauka w szkołach jest odpłatna. W stosunku do słuchaczy rozpoczynających naukę we wrześniu roku szkolnego 2007/2008 Spółka, oprócz czesnego za naukę, w ramach usług edukacyjnych proponuje"opłatę za materiały dydaktyczne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa polegającą na oferowaniu "materiałów dydaktycznych" za opłatą jest usługą w zakresie edukacji, w rozumieniu poz. 7 Załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. o (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Wykaz usług zwolnionych od podatku i w konsekwencji jest zwolniona od podatku VAT oraz czy stosowanie do tych usług będzie miało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących (§ 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących w związku z poz. 30 załącznika do tego rozporządzenia - Wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania).

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż "materiałów dydaktycznych" jest usługą w zakresie edukacji i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz załącznika nr 4 poz. 7 jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Konsekwencją powyższego jest również objęcie tej usługi zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej na podstawie (§ 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących w związku z poz. 30 załącznika do tego rozporządzenia - Wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 tego załącznika mieszczą się usługi o symbolu PKWiU ex 80, tj. usługi w zakresie edukacji. Spółka we wniosku pisze iż, w stosunku do słuchaczy rozpoczynających naukę we wrześniu roku szkolnego 2007/2008 Spółka, oprócz czesnego za naukę, w ramach usług edukacyjnych proponuje"opłatę za materiały dydaktyczne" polegającą na tym, iż osoba zapisująca się do szkoły, może nabyć jednocześnie za oddzielną opłatą komplet podręczników do nauki oraz koszulkę i czapeczkę treningową.

Biorąc zatem pod uwagę ww. przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, kwalifikowana przez Spółkę sprzedaż materiałów dydaktycznych poza czesnym jest to sprzedaż opodatkowana. Sprzedaż materiałów dydaktycznych jest to sprzedaż towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi. Informacje są wydawane na wniosek podmiotu. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Jeśli, więc Spółka odzielnie klasyfikuje usługi edukacyjne to są one w świetle powyższych przepisów zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast sprzedaż przedmiotowych towarów jest opodatkowana.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie delegacji ustawowej, wynikającej z ust. 7 pkt 3 ww. artykułu, Minister Finansów w drodze rozporządzenia określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zakres tych zwolnień określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 116, poz. 804). Powyższe rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2007 r.

W myśl § 2 ww. cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania;

1.

do dnia 31 grudnia 2007 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia; (w tym usługi w zakresie edukacji - poz. 25)

2.

do dnia 30 września 2007 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2007 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, Nr 60, poz. 431 i Nr 243, poz. 1768), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Co zaś się tyczy obowiązku ewidencjinowania z zastosowaniem kasy rejstrujacej sprzedaży towarów (podręczniki, koszulki, czapeczki) to uregulowania powołanego Rozporządzenia nie przewidują odstępstw dla tego typu sprzedaży.

Zwolnienie o którym mowa § 2 ww. cyt. rozporządzenia odnosi się tylko do usług edukacji PKWiU 80. poz. 25. W złożonym zapytaniu i podanym stanie faktycznym sprzedaż polegająca na oferowaniu "materiałów dydaktycznych" za opłatą, nie mieści się w zakresie usług edukacyjnych PKWiU 80, poz. 25 załącznika do tego rozporządzenia, gdyż stanowi w istocie sprzedaż towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl