IP-PP2-443-328/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-328/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu 20 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania węzłów cieplnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania węzłów cieplnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

X przeprowadza modernizacje węzłów cieplnych. Modernizacja może dotyczyć węzłów będących własnościąX, współwłasnością Xi odbiorcy bądź własnością odbiorcy. Jeżeli jest przeprowadzana modernizacja węzłów, których właścicielem lub współwłaścicielem jest odbiorca, X może wykonać modernizację działając jako inwestor zastępczy. W takiej sytuacji po wykonanej modernizacji węzłów cieplnych x za wykonane roboty wystawia właścicielowi fakturę powiększoną o stawkę podatku VAT. W przypadku gdy modernizacja jest wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego:

a.

spółdzielni mieszkaniowych

b.

wspólnot mieszkaniowych, powstaje pytanie o jaką stawkę podatku VAT należy powiększyć fakturę.

Spółdzielnie mieszkaniowe stoją na stanowisku, że wykonując modernizację węzłów w obiektach mieszkalnych należy stosować stawkę VAT 7% i w związku z tym uzasadniając swoje stanowisko przesłały oświadczenia następującej treści:

a.

Niniejszym oświadcza, że budynki są wyposażone w pomieszczenia. Przewidziane dokumentacją budowlaną, służące do zamontowania węzła cieplnego, a ciepło dostarczane do węzłów służy do celów ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla mieszkań. Budynki te są zakwalifikowane wg. PKOB do klasy 1122- budynki mieszkalne o trzech i więcej w mieszkaniach.

b.

Informuje, że węzły cieplne zasilają wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania wyłącznie w lokalach mieszkalnych. W budynkach nie są usytuowane lokale użytkowe i w związku z tym ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT, gdyż przedmiotem umowy są prace remontowe wykonywane w budynkach mieszkalnych. Usługi te są zaliczane do robót budowlanych związanych z wewnętrzną instalacją centralnego ogrzewania zaklasyfikowanych do pkwiu wprowadzonej w dniu 1 maja 2004 r. przez Radę Ministrów pod symbolem 45.33.11 a na mocy art. 146 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do powyższych usług jako związanych z budownictwem mieszkalnym stosuje się do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

c.

W części obiektów węzły cieplne zasilają zarówno wewnętrzne instalacje w lokalach mieszkalnych jak i w pomieszczeniach usługowych usytuowanych w przedmiotowych budynkach. W budynkach tych co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana przez do celów mieszkalnych i zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót budowlano montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkalnym i infrastrukturą towarzyszącą do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się do nich 7% stawkę podatku VAT.

d.

Niniejszym oświadczamy że budynki mieszkalne są wyposażone w pomieszczenia węzłów cieplnych, a ciepło dostarczane do węzłów służy potrzebom budynków zakwalifikowanych w PKOB do klasy 1122- budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach.

X w ramach swojej działalności przyłączając do sieci ciepłowniczej nowe obiekty budownictwa mieszkaniowego (znajdujące się w zasobach:

a.

spółdzielni mieszkaniowych,

b.

wspólnot mieszkaniowych

c.

budowanych przez firmy deweloperskie lub

d.

osoby fizyczne) buduje sieci ciepłownicze oraz działając jako. inwestor zastępczy węzły cieplne.

Po zakończeniu prac X wystawia (spółdzielni mieszkaniowej, wspólnocie mieszkaniowej, deweloperowi bądź osobie fizycznej) faktury:

1.

za wybudowany węzeł cieplny

2.

z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci ciepłowniczej (jej wysokość zależy od długości oraz średnicy wybudowanego rurociągu). W tych przypadkach podobnie jak po wykonaniu modernizacji węzła powstaje pytanie jaką stawkę podatku VAT należy zastosować obciążając odbiorcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę podatku VAT (7% czy 22%) należy zastosować przy wystawianiu faktur

a.

spółdzielniom mieszkaniowym

b.

wspólnotom mieszkaniowym za przeprowadzoną modernizację węzłów cieplnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

2.

Czy treść oświadczeń przesłanych przez spółdzielnie jest wystarczającą podstawą do zastosowania 7% stawki podatku VAT po wykonanej modernizacji węzłów (ewent. jakie warunki powinny być spełnione aby zastosować stawkę 7% VAT).

3.

Jaką stawkę podatku VAT (7% czy 22%) należy zastosować przy wystawianiu faktur a) spółdzielniom mieszkaniowym b) wspólnotom mieszkaniowym c) firmom deweloperskim d) osobom fizycznym: a) za wybudowane węzły cieplne w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz b) z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci ciepłowniczej obiektów budownictwa mieszkaniowego

4.

Jaki udział powierzchni mieszkaniowej jest wystarczającym do zaklasyfikowania obiektu jako mieszkalnego w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy: Ad. 1) oraz Ad.3) przy: a) przeprowadzaniu modernizacji węzłów cieplnych b) obciążaniu za wybudowane węzły cieplne c) obciążaniu z tytułu opłaty za przyłączenie do sieci ciepłowniczej w sytuacji gdy wykonane roboty dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego powinien mieć zastosowanie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) w zw. z art. 146 ust. 2 i 3 w zw. z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - stawka 7% VAT.

Ad.2) W ocenie wnioskodawcy treść oświadczeń przesłanych przez spółdzielnie jest wystarczająca do zastosowania stawki podatku VAT 7%. Powyższe stanowisko wynika z wykładni literalnej i celowościowej analizowanych przepisów.

Ad.4) W ocenie wnioskodawcy do zaklasyfikowania budynku jako obiektu budownictwa mieszkaniowego wystarczający jest udział powierzchni mieszkalnej wynoszący co najmniej połowę całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także preferencyjne stawki podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12 c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Z treści znowelizowanych przepisów wynika, iż preferencyjna 7% stawka podatku nie dotyczy budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W związku z powyższym, jeżeli budynki, w których Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe mieszczą się wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, bądź w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych lub usługi te dotyczą lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.

W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka przeprowadza modernizacje węzłów cieplnych.

Odp. 1 Powołane przepisy w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku na obiekty budownictwa mieszkaniowego oraz roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne związane z tym budownictwem, przedłużają stosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%. Obniżona stawka podatku ma zastosowanie do dostawy oraz ww. robót we wszystkich obiektach budownictwa mieszkaniowego wskazanych tymi przepisami. Stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.

Odp. 2 Z przytoczonych przepisów wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlano-montażowych świadczonych po 1 stycznia 2008 r., na podstawie art. 41 ust. 12-12b ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Organ podatkowy nie podziela stanowiska wnioskodawcy, iż treść oświadczeń przesłanych przez spółdzielnie jest wystarczająca do zastosowania stawki podatku VAT 7% i wynika z wykładni literalnej i celowościowej analizowanych przepisów. W związku z powyższym, treść oświadczeń przesłanych przez spółdzielnie jest bez wpływu na wysokość stawki podatku dla usług będących przedmiotem niniejszego wniosku. Zatem spełnienie warunków określonych w powyższych przepisach ich treść jest podstawą do zastosowania 7% stawki podatku, a nie treść oświadczeń.

Odp. 3 Mając na uwadze powyższe regulacje prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że wnioskodawca przeprowadza modernizacje węzłów cieplnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. W związku z powyższym podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% w zakresie w jakim związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.

Odp. 4 Powołane przepisy w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku na obiekty budownictwa mieszkaniowego oraz roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne związane z tym budownictwem, przedłużają stosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%. Obniżona stawka podatku ma zastosowanie do dostawy oraz ww. robót we wszystkich obiektach budownictwa mieszkaniowego wskazanych tymi przepisami, niezależnie od ich metrażu. W związku z powyższym, określenie definicji powierzchni użytkowej pozostaje bez wpływu na wysokość stawki podatku dla usług będących przedmiotem niniejszego wniosku, zatem nie ma zastosowania w sprawie.

Z przytoczonych przepisów wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlano-montażowych świadczonych po 1 stycznia 2008 r., na podstawie art. 41 ust. 12-12b ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W związku z powyższym, jeżeli budynki, w których Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe mieszczą się wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, bądź w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych lub usługi te dotyczą lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Z uwagi na fakt, iż ustawa odwołuje się do klasyfikacji PKOB, zasadnym będzie ustalanie powierzchni użytkowej w oparciu o zasady przewidziane w PKOB.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl