IP-PP2-443-325/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-325/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 20 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej, odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych od odbiorców dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej, odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych od odbiorców dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją, importem i dostawą akcesoriów łazienkowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka współpracuje z wieloma odbiorcami sieciowymi na terenie Polski. Na podstawie zawartych umów o współpracy, Spółka dokonuje na rzecz odbiorców dostaw towarów, które następnie są sprzedawane w sieci sklepów odbiorców. Umowy o współpracy w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy stronami, w tym przewidują szereg instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów. Ww. umowy przewidują m.in., że w przypadku osiągnięcia przez odbiorcę sieciowego poziomu obrotów netto przekraczającego określoną w umowie wartość obrotów wynikającą z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu dostaw dokonanych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego, odbiorcy przysługiwać będzie prawo do rocznej premii pieniężnej. Wysokość premii została ustalona jako procent od wartości obrotów netto i uzależniona została od przekroczenia określonej kwoty podstawowej stanowiącej wartość obrotu netto (w umowach przewidzianych jest kilka progów obrotów, z uwagi na które różnicowana jest wysokość premii. Premia dokumentowana jest fakturą VAT wystawianą przez odbiorcę na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. W przypadku, gdy odbiorca nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, Spółka nie wypłaca premii.

Zgodnie z zasadą wnikającą z pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), Spółka przyjmuje, że wypłacana premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez odbiorcę na rzecz Spółki. W związku z powyższym zgodnie z dotychczasową praktyką, po otrzymaniu faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej, Spółka odlicza podatek VAT wykazany na fakturze od podatku należnego na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po 1 stycznia 2008 r. (tj. po zmianie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) w opisanym wyżej stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez odbiorcę na rzecz Spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia wypłacana przez Spółkę i czy w związku z tym faktury VAT otrzymywane przez Spółkę od odbiorców dokumentujące premie pieniężne stanowią podstawę do obniżenia przez Spółkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

Stanowisko Spółki w sprawie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych za osiągnięcie przez odbiorców określonego poziomu obrotów jest zgodne z interpretacjami urzędowymi Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (pismo nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) oraz z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026). Z powyższych pism wynika, że w przypadku, gdy premia pieniężna nie jest związana z określoną dostawą, to nie można traktować jej jako rabat obniżający obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 4ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej jako "ustawa o VAT"), lecz należy uznać ją za wynagrodzenie za świadczenie usług. Powyższe interpretacje wydane zostały na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2008 r., tj. przed zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, ale zdaniem Spółki pozostają również aktualne po 1 stycznia 2008 r. Zmiana art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie powinna wpływać na przyjętą linię interpretacji Ministerstwa Finansów oraz na dotychczasową praktykę Spółki, ponieważ premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za cały zespół czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży pomiędzy stronami umowy.

W opinii Spółki w wyżej opisanym stanie faktycznym, premia pieniężna przyznawana przez Spółkę odbiorcom w wyniku osiągnięcia przez nich określonego poziomu obrotów zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym jest premią niezwiązaną z żadna konkretną dostawą. Przesłanką otrzymania premii przez odbiorców jest ich określone zachowanie się, a brak określonego zachowania ze strony odbiorcy powoduje, iż nie jest on uprawniony do otrzymania premii. Za słusznością takiego stanowiska przemawia również fakt, że premia ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy i stanowi ekwiwalent za określone świadczenie odbiorcy.

Z powyższego wynika, że w opisanym stanie faktycznym premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez odbiorcę, polegające na zrealizowaniu określonego poziomu obrotów, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W związku z powyższym zdaniem Spółki z tytułu przyznania premii pieniężnej odbiorca powinien wystawić na rzecz Spółki fakturę VAT. Spółka nie zgadza się z pojawiającymi się ostatnio opiniami, iż premie pieniężne udzielane za zrealizowanie określonego poziomu obrotów nie podlegają VAT, a ich udzielenie powinno być dokumentowane nota księgową. Również stanowisko Ministerstwa Finansów nie było przychylne notom, ponieważ podmiot, który wystawia notę nie odprowadza podatku VAT.

Prawo Spółki do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymywanych od odbiorców wynika z art. 86 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi sa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi w tym przypadku kwota podatku określonego na fakturze otrzymanej przez Spółkę z tytułu nabycia usług wynagradzanych w formie premii pieniężnej. Zdaniem Spółki w opisanym wyżej stanie faktycznym nie będą miały zastosowania ograniczenia w obniżeniu kwoty podatku VAT, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT, a w szczególności w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.

Stanowisko przedstawione powyżej potwierdzają postanowienia urzędów skarbowych w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego wydane na wniosek odbiorców Spółki (postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 2005 r., ozn. 1473/Wv/443/14/9/05/AG oraz postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2007 r., sygn. 1471/VTR1/443-47/047/MA).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl