IP-PP2-443-322/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-322/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony z faktur zakupu artykułów spożywczych zużytych w czasie wernisażu wystawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony z faktur zakupu artykułów spożywczych zużytych w czasie wernisażu wystawy.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury, do której zadań statutowych należy m.in. udostępnienie materialnych dóbr z zakresu szeroko pojmowanego włókiennictwa oraz dziedzin pokrewnych, w tym narzędzia i maszyny włókiennicze, tkanina ludowa, przemysłowa, artystyczna (historyczna i współczesna) oraz akcesoria strojów dokumentacja dotycząca wszystkich wymienionych dziedzin. Realizacja tego zadania następuje poprzez organizowanie wystaw stałych i czasowych ze zbiorów własnych i obcych. Tradycyjnie otwarciu wystawy towarzyszy wernisaż, którego elementem jest poczęstunek symboliczną lampką wina, napojami i drobnymi przekąskami. Dla zorganizowania tego poczęstunku Muzeum dokonuje zakupu artykułów spożywczych takich jak: ciasteczka, bakalie, owoce, cukierki, wino, soki owocowe, woda mineralna, czasem kawa i herbata. Odbiorcami takiego skromnego poczęstunku są uczestnicy wernisażu, a więc zarówno osoby z szeroko pojętego grona miłośników sztuki, jak też artyści, przedstawiciele mediów, przedstawiciele innych instytucji kultury, władz miejskich i wojewódzkich oraz pracownicy Muzeum. Muzeum jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy Muzeum ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach zakupu, artykułów spożywczych zużytych w czasie wernisażu wystawy.

Zdaniem Wnioskodawcy drobny poczęstunek podczas wernisażu wystawy stanowi tradycyjny element kosztów związanych z przygotowaniem całej wystawy. Ma on na celu stworzenie przyjemnej atmosfery do obcowania ze sztuką, integrację środowisk nią zainteresowanych, poprzez umożliwienie swobodnej wymiany poglądów, opinii przez twórców i odbiorców. Nie jest to świadczenie o charakterze reprezentacji, gdyż jego celem nie jest poprawa wizerunku Muzeum. Serwowanie symbolicznej lampki wina i ciasteczek nie świadczy też o okazałości i wytworności instytucji, a jest jedynie powszechnym zwyczajowo przyjętym elementem tego typu imprez kulturalnych. Jednocześnie wydatki związane z organizacją wystawy są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu i zachowania jego źródła. Nie znajduje się też w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Tak więc koszt zużytych artykułów spożywczych stanowi koszt organizacji wystawy a nie koszt reprezentacji, co pozwala zaliczyć go do kosztów podatkowych. Jednocześnie instytucja posiada prawo odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie opisywanych artykułów spożywczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W tym przypadku chodzi o czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tzn. czynnościami tymi są: odpłatna dostawa towarów, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskujący organizuje wystawy stałe i czasowe ze zbiorów własnych i obcych. Otwarciom wystaw towarzyszą wernisaże, w trakcie których organizowany jest poczęstunek (ciasteczka, bakalie, owoce, cukierki, wino, soki owocowe, woda mineralna, czasem kawa i herbata). Działalność taka jest działalnością typowo promocyjną, ukierunkowaną na szerzenie wiedzy i informacji (również historycznej) w zakresie włókiennictwa i działalności Muzeum.

W opinii tutejszego organu działania te wpływają na szerzenie informacji o własnej działalności oraz należą do zwyczajów towarzyszących otwarciom wystaw. Organizowanie wernisaży w naszych warunkach kulturowych jest zwyczajowo przyjęte i w opinii tutejszego organu nie można takiej działalności przypisać cech reprezentacji, o jakiej mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), które to unormowania stanowią, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego nie znajduje zastosowania.

Jeżeli więc dokonywane zakupy są związane z działalnością opodatkowaną Wnioskującego to podatek naliczony podlega rozliczeniu.

W związku z powyższym do realizacji tych czynności mają być wykorzystane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego, przy czym ustawodawcy chodzi o czynności opodatkowane, czyli takie które generują podatek należny, a nie takie które należą do kategorii czynności opodatkowanych, lecz w konkretnych warunkach korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

A więc nie ma możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatek naliczony podlega zatem odliczeniu, gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Wobec powyższego zakupy artykułów spożywczych stanowią koszt związany bezpośrednio z rodzajem działalności opodatkowanej prowadzonej przez Wnioskodawcę, a więc stanowią koszt podatkowy. Wnioskodawca posiada więc prawo odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie opisywanych artykułów spożywczych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl