IP-PP2-443-321/07-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-321/07-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem samochodu demonstracyjnego, użytkowanego następnie przez ponad 1 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem samochodu demonstracyjnego, użytkowanego następnie przez ponad 1 rok.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Podstawową działalnością Spółki jest sprzedaż samochodów nowych i używanych. Spółka posiada kilka samochodów demonstracyjnych, używanych na potrzeby Spółki. Samochody te z założenia są przeznaczone do dalszej odprzedaży w ciągu roku, w związku z czym nie są wprowadzane do ewidencji środków trwałych, tylko ewidencjonowane jako towary handlowe. Zakup ww. samochodów związany jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup ww. samochodów. Jednakże niektóre samochody nie znalazły w ciągu roku nabywców i w dalszym ciągu są wykorzystywane do celów demonstracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że przedmiotem działalności Spółki jest odprzedaż samochodów, można samochody demonstracyjne przeznaczone do jazdy traktować jako towar handlowy (bez względu na okres ich użytkowania) tzn. tak samo jeżeli są użytkowane pół roku i ponad 1 rok dokonując przy zakupie pełnego odliczenia podatku VAT, a sprzedając jako samochód używany naliczyć VAT całej wartości netto sprzedaży, czy też samochody demonstracyjne użytkowane dłużej niż 1 rok należy przenieść do ewidencji środków trwałych, a co za tym idzie skorygować VAT naliczony wykazany na fakturze zakupu za ten samochód do wysokości 60% kwoty podatku określonego na fakturze, nie więcej jednak niż 6000 PLN.

Zdaniem wnioskodawcy samochód demonstracyjny jest towarem przez cały okres, w którym wykorzystywany jest on do celów demonstracyjnych, niezależnie od tego, czy okres ten trwa dłużej czy krócej niż 1 rok. W momencie zmiany przeznaczenia takiego samochodu z demonstracyjnego na służbowy (wykorzystywany tylko i wyłącznie na potrzeby Spółki przez jej pracowników) wprowadzany jest on do ewidencji środków trwałych, a Spółka dokonałaby korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego w momencie zakupu samochodu. W przypadku sprzedaży samochodu demonstracyjnego jeszcze przed zmianą przeznaczenia Spółka odprowadziłaby VAT należny od sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis art. 86 ust. 3 ww. ustawy brzmi: "W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł". Natomiast przepis art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów). Spółka po dokonaniu zakupu przeznaczonych do dalszej odprzedaży samochodów demonstracyjnych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy (tj. samochód osobowy lub inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) odliczyła całość podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących te transakcje na podstawie przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ww. ustawy. Przedmiotowe samochody nie znalazły nabywcy w ciągu roku i nadal są wykorzystywane na potrzeby Spółki, co nie zmienia faktu, iż nadal są one towarem handlowym. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do niej fakt wykorzystywania przez Spółkę samochodów demonstracyjnych na własne potrzeby przez okres dłuższy niż 1 rok nie powoduje powstania obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przy ich zakupie.

Jednakże w przypadku, gdy Spółka podejmie decyzję o zmianie przeznaczenia przedmiotowych samochodów (z demonstracyjnych na służbowe) albo w przypadku, gdy obowiązek zaliczenia ww. samochodów do środków trwałych Spółki powstanie na podstawie odrębnych przepisów, Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku VAT naliczonego przy nabyciu przedmiotowych pojazdów i odliczyć ten podatek na zasadach określonych w przepisie art. 86 ust. 3 ww. ustawy. Kwotę podatku naliczonego będzie stanowiło wówczas 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl