IP-PP2-443-311/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-311/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług utylizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie odbioru odpadów medycznych po segregacji od klientów i je transportuje do podmiotu uprawnionego do wykonywania utylizacji. Czynność ta jest uregulowana umową. Od podmiotu utylizującego odpady medyczne o kodzie 18.01.03 otrzymuje w okresach miesięcznych faktury VAT w których cena jednostkowa netto za 1 kg odpadów medycznych o symbolu PKWiU 9002120000 wynosi 3,00 zł plus 7% VAT 0,21 zł = 3,21 zł. Zgodnie z zawartymi umowami z kontrahentami usługi utylizacji są w umowie wyodrębnione i zastosowana cena za utylizację nie zawiera jakiejkolwiek przez Wnioskodawcę narzuconej marży. Następnie w okresach miesięcznych zostają wystawione na rzecz nabywców usług faktury VAT składające się z 2 pozycji, w których jedna to usługi transportowe ze stawką 22% a druga pozycja to refakturowana "utylizacja" z zastosowaniem tej samej ceny zakupu netto i stawki VAT 7% tj. brutto 3,21 zł czyli ceny identycznej którą płacona jest zleceniobiorcy utylizującemu odpady medyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowana dotychczasowa praktyka w przedmiocie refakturowania usług utylizacji jest prawidłowa.

Zdaniem wnioskodawcy niżej wymienione zaistniałe okoliczności:

* przedmiotem refakturowania jest usługa - z usług Wnioskodawca nie korzysta pomimo, że na Wnioskodawcę jest wystawiona pierwotna faktura, lecz podmiot trzeci (odbiorca finalny),

* odsprzedaż dokonywana jest po cenie zakupu bez jakiejkolwiek narzuconej marży oraz z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługobiorcę utylizacji, w umowie z kontrahentem jest odrębna pozycja wraz z ceną dotyczącą utylizacji

uprawniają Wnioskodawcę do refakturowania usług utylizacji ze stawką 7% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W ramach świadczonych usług zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 90 Wnioskodawca wykonuje czynności w zakresie odbioru odpadów medycznych po segregacji od klientów i je transportuje do podmiotu uprawnionego do wykonywania utylizacji. Czynność ta jest uregulowana umową. A zatem czynność ta stanowi element kalkulacyjny ceny za świadczenie skonkretyzowanej usługi zakwalifikowanej przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 9002120000. Stosowanie bowiem do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W związku z powyższym na całość świadczenia należnego od nabywcy składa się również usługa utylizacji i usługa transportu.

Wskazać również należy, że tut. organ podatkowy nie weryfikował prawidłowości zaklasyfikowania wskazanych przez Wnioskodawcę usług do właściwych grupowań wg PKWiU, ponieważ nie jest organem właściwym w tym zakresie. Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Informacje o zakresie i sposobie klasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego można uzyskać w Ośrodku Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Jeżeli Wnioskodawca w zakresie usług utylizacji stosuje preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7%, to w treści faktury powinien podać nazwę świadczonej usługi oraz symbol PKWiU - § 9 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 i nr 102, poz. 860).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl