IP-PP2-443-300/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-300/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (XX) prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży materiałów budowlanych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedaż materiałów budowlanych przez Wnioskodawcę dokonywana jest na podstawie umowy handlowej, zwanej dalej "Umową" zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentem, zwanym dalej "Dystrybutorem" oraz jednostkowych zamówień składanych przez Dystrybutora.

W Umowie, Wnioskodawca zobowiązał się udzielać Dystrybutorowi pieniężnych premii kwartalnych, oraz pieniężnych premii rocznych z tytułu sprzedaży i współpracy z XX, pod warunkiem:

* przekroczenia przez Dystrybutora obrotów określonych w Umowie,

* terminowego regulowania zobowiązań wobec Wnioskodawcy, oraz

* braku występowania w rozliczeniach Dystrybutora z Wnioskodawcą na koniec każdego z kwartałów faktury przeterminowanej.

Wysokość premii kwartalnej oraz premii rocznej uzależniona jest od wysokości obrotu netto (bez podatku VAT) wyrobami nabywanymi przez Dystrybutora od Wnioskodawcy, z uwzględnieniem przysługujących Dystrybutorowi rabatów.

Nadmienić należy iż premia roczna jest wypłacana Dystrybutorowi w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wypłaconą Dystrybutorowi w ciągu danego roku kalendarzowego łączną kwotą premii kwartalnych a należną Dystrybutorowi kwotą premii rocznej, wynikającą z przekroczenia określonego w Umowie rocznego obrotu netto.

Zaznaczyć należy, iż dopiero po przekroczeniu danego pułapu obrotów Dystrybutor uprawniony jest do otrzymania od Wnioskodawcy kwoty premii pieniężnej (kwartalnej lub rocznej).

W przyjętym przez strony Umowy okresie współpracy, wykraczającym poza okres jednego miesiąca Dystrybutor dokonuje z Wnioskodawcą od kilkunastu do kilkudziesięciu transakcji. Tym samym, brak jest możliwości przypisania kwoty premii kwartalnej oraz premii rocznej przyznawanej danemu Dystrybutorowi do konkretnej transakcji. Po przekroczeniu określonych w Umowie pułapów obrotu uprawniających Dystrybutora do otrzymania od Wnioskodawcy premii kwartalnej lub premii rocznej, Dystrybutor wystawia i przesyła Wnioskodawcy fakturę VAT zawierającej odpowiednio opis:

* "Usługi z tytułu współpracy z XX na podstawie umowy handlowej - premia kwartalna" lub

* "Usługi z tytułu współpracy z XX na podstawie umowy handlowej - premia roczna".

Wnioskodawca w dniu 3 stycznia 2005 r. wystąpił do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie na podstawie art. 14a § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie dopuszczalności odliczania przez Wnioskodawcę kwoty podatku naliczonego z faktur VAT wystawianych przez Dystrybutorów z tytułu premii pieniężnych.

W dniu 25 stycznia 2005 r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wydał postanowienie nr US 1472/RPP1/443-51/05/IS, w którym potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż premia pieniężna roczna i kwartalna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług przez Dystrybutora i tym samym Wnioskodawca uprawniony jest do "obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od beneficjenta premii, zgodnie z zasadami zawartymi w art. 86-91 ustawy o podatku od towarów usług."

Z uwagi na fakt, iż od 1 stycznia 2008 r. w pewnym zakresie zmianie uległy postanowienia Umowy Wnioskodawca, postanowił ponownie wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji w trybie art. 14a § 1 oraz § 2 Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT wystawionych przez Dystrybutorów na podstawie, których Wnioskodawca dokonuje wypłaty na rzecz Dystrybutorów wynagrodzenia w postaci kwartalnych oraz rocznych premii.

Zdaniem wnioskodawcy w świetle obowiązującego obecnie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem zaś usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy jest każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Należy, więc uznać, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów każde odpłatne świadczenie podatnika na rzecz innej osoby, które nie ma charakteru dostawy towarów, powinno być uznane za świadczenie usług.

Dokonując analizy postanowień Umowy stwierdzić należy, iż premia (kwartalna oraz roczna) nie jest wypłacana dobrowolnie przez Spółkę, lecz uzależniona jest od przekroczenia przez Dystrybutorów określonych w Umowie wysokości obrotów.

Innymi słowy, w przypadku przekroczenia przez Dystrybutora określonego pułapu obrotów przysługuje mu w oparciu o postanowienia Umowy roszczenie pieniężne względem Wnioskodawcy. Tym samym, osiągnięcie przez Dystrybutora określonego limitu obrotów traktować należy jako wykonanie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy, a kwotę premii (kwartalnej lub rocznej), jako wynagrodzenie za wykonaną usługę przez Dystrybutora.

Wnioskodawca, pragnie jednocześnie nadmienić, iż przekroczenie obrotu przez Dystrybutora nie stanowi jedynej przesłanki warunkującej wypłatę premii (kwartalnej lub rocznej) przez Wnioskodawcę. Mianowicie Dystrybutor, aby być uprawnionym do otrzymania premii (kwartalnej lub rocznej) powinien jednoczenie:

* terminowo regulować zobowiązania wobec Wnioskodawcy, oraz

* nie posiadać na koniec każdego kwartału faktury przeterminowanej względem Wnioskodawcy.

Reasumując, zatem w przypadku spełnienia przez Dystrybutora wyżej określonych warunków określonych w Umowie, Wnioskodawca jest zobowiązany do wypłaty Dystrybutorowi wynagrodzenia w postaci premii kwartalnej lub rocznej w wysokości uzależnionej od wielkości obrotów pomiędzy Wnioskodawcą a Dystrybutorem.

Wypłacona przez Wnioskodawcę premia kwartalna lub roczna nie jest związana z żadną konkretną dostawą wyrobów do Dystrybutora i nie ma charakteru dobrowolnego, jest ona bowiem uzależniona od konkretnego zachowania Dystrybutora, tj. oprócz przekroczenia określonego pułapu obrotów, również terminowego regulowania przez Dystrybutora zobowiązań względem Wnioskodawcy i nie posiadania przeterminowanych faktur na koniec każdego kwartału.

Z tego też względu w opinii Wnioskodawcy wypłacona premia (kwartalna lub roczna) stanowi wynagrodzenie za świadczenie przez Dystrybutorów usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż uzyskiwane od Dystrybutorów świadczenia są bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. ze sprzedażą towarów). Motywowanie Dystrybutorów do zwiększania zakupów wyrobów sprzedawanych przez Wnioskodawcę stanowi istotny instrument marketingowy mający na celu realne zwiększenie wysokości sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, i tym samym wzrost płaconego przez Wnioskodawcę podatku należnego (VAT).

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 Ustawy "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego." Reasumując, zatem na fakt, iż wypłacana przez Wnioskodawcę premia kwartalna oraz roczna stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Dystrybutorów usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy, zaś nabywane przez Wnioskodawcę usługi z tytułu współpracy z XX na podstawie umowy handlowej, są związane ze sprzedażą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż materiałów budowlanych), uznać należy, iż Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy uprawniony jest do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT wystawionych przez Dystrybutorów na podstawie, których Wnioskodawca dokonuje na ich rzecz wypłaty wynagrodzenia w postaci kwartalnych oraz rocznych premii. Wnioskodawca, nadto pragnie nadmienić, iż powyżej przedstawione stanowisko zostało również wyrażone w:

* interpretacji z dnia 28 listopada 2007 r. (sygn. nr IPPPI-443-321/07-2/JB),

* interpretacji z dnia 31 października 2007 r. (sygn. nr IPPP1-443-176/07-2/GD),

* interpretacji z dnia 30 października 2007 r. (sygn. nr lP-PPl-443-286/07-4/AK),

* interpretacji z dnia 22 sierpnia 2007 r. (sygn. nr IP-PP2-443-9/07-2/PK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl