IP-PP2-443-278/08-2/MK - Możliwość uznania czynności konfekcjonowania papierosów za przetwarzanie produktów w ujęciu ustawy o podatku akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-278/08-2/MK Możliwość uznania czynności konfekcjonowania papierosów za przetwarzanie produktów w ujęciu ustawy o podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 26 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania dokonywanych czynności konfekcjonowania za przetwarzanie produktu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania dokonywanych czynności konfekcjonowania za przetwarzanie produktu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma rozważa zamiar importu papierosów, konfekcjonowanych w opakowaniach po 20 sztuk. Następnie chce przetworzyć ten towar, pakując go w opakowania zbiorcze po 10 paczek, czyli 200 sztuk.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana czynność będzie przetworzeniem produktu, co pozwoli na otworzenie składu podatkowego.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka dokonuje przetworzenia towaru i w związku z powyższym w myśl ustawy staje się producentem, spełniając warunek określony w rozdziale 1 (Dz. U. Nr 35 poz. 312) paragraf 1 pkt 3. A po spełnieniu pozostałych warunków opisanych w rozdziale 2 (Dz. U. Nr 35, poz. 312) Spółka może się ubiegać o prowadzenie składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 257) o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

2. Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

3. Prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

4. W składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinno być wyodrębnione i przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów.

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dotyczące prowadzenia składów podatkowych, w tym dotyczące miejsca, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane będą magazynowane, uwzględniając:

1.

specyfikę produkcji poszczególnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i obrotu tymi wyrobami;

2.

konieczność właściwego zabezpieczenia wyrobów akcyzowych przed ich wyprowadzeniem ze składu w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami;

3.

konieczność zapewnienia właściwej kontroli i sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego;

4.

specyfikę zastosowanych środków transportu używanych do przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie natomiast z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1.

prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3.

jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

4.

nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

5.

złoży zabezpieczenie akcyzowe;

6.

nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

1a. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do rolników występujących z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będą wykonywane, zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199), wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c) tej ustawy.

2. Podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, poza warunkami określonymi w ust. 1, obowiązany jest dodatkowo spełniać warunki w zakresie:

1.

minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi;

2.

wysokości złożonego zabezpieczenia akcyzowego;

3.

sposobu i minimalnego okresu magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Przy czym zgodnie z ust. 3 Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w ust. 2, wymagane minimalne wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi dla poszczególnych grup wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sposób ustalania wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego oraz sposób i minimalny okres magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu poszczególnymi wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi;

2.

możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

3.

konieczność zapewnienia właściwej kontroli i sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego;

4.

zasady bezpieczeństwa zaopatrzenia na terytorium kraju w paliwa ciekłe wynikające z odrębnych przepisów.

Ponadto, należy podkreślić, iż zgodnie z art. 2 pkt 12 przez skład podatkowy rozumiemy miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zgodnie natomiast z ust. 6 procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych znakami akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej i obrocie na terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi tego samego podatnika.

Powołany art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wymienia warunki, które winien spełniać podmiot, aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. I tak powinien być to podmiot, który prowadzi działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W powstałej sytuacji faktycznej Wnioskujący będzie dokonywał pakowania towaru w opakowania zbiorcze po 10 paczek uznając, iż jest to przetwarzanie.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera ogólnych definicji czynności, które z mocy prawa muszą wykonywać podmioty ubiegające się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Pojęcie produkcji, przetwarzania nie zostało zdefiniowane. W opinii tutejszego organu przez przetwarzanie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, w świetle ustawy o podatku akcyzowym, należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim podano ten wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób akcyzowy zharmonizowany. Podmiot, dokonujący konfekcjonowania wyrobów, nie może więc ubiegać się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Reasumując, mamy do czynienia z wyrobami z zapłaconą akcyzą, w związku z dokonanym importem, co wynika z przepisu § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 849) w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Jest to wyłącznie konfekcjonowanie, a w tym przypadku z treści § 2 tego rozporządzenia wynika, że nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

W związku z tym, że Wnioskująca Spółka nie będzie przetwarzać ani produkować nowych produktów - ma zamiar jedynie pakować papierosy w opakowania zbiorcze po 200 szt. - twierdzenie Wnioskodawcy, iż dokonuje przetworzenia produktu i w związku z powyższym staje się producentem towaru, co pozwoli na otwarcie składu podatkowego jest nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl