IP-PP2-443-257/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PP2-443-257/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 13 lutego 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła 26 lutego 2007 r. umowę (zm. aneksami), której przedmiotem było zaoferowanie przez Spółkę, w ofercie publicznej, zgodnie z ustawą z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539) akcji zleceniodawcy - P S.A., oraz podjęcie działań mających na celu ich wprowadzenie do obrotu na rynku regulowanym, organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych (GPW) S.A.

W ramach tej umowy Spółka zobowiązała się do następujących czynności:

1)

przygotowania prospektu emisyjnego w zakresie konsultacji, poprawności projektu uchwały o ofercie publicznej akcji serii C pod kontem wymogów zawartych w ustawie o obrocie i ustawie o ofercie,

2)

sporządzenia następujących fragmentów prospektu emisyjnego: oświadczeń, informacji do rozporządzenia lub informacji równoważnych, stosownych do charakteru przedsięwzięcia zgodnie z przepisami Dyrektywy, rozporządzenia, ustawy o ofercie i stanowiskiem Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), analogicznych informacji wymaganych dla podsumowania prospektu misyjnego zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, formularzy związanych z przyjmowaniem zapisów i wpłat na akcje,

3)

ewentualnego sporządzania aneksów do prospektu emisyjnego w zakresie dotyczącym części sporządzanych przez Spółkę,

4)

uczestnictwa w procedurze przed KNF w szczególności:

* sporządzenia i złożenia wniosku o zatwierdzenie prospektu emisyjnego przez KNF,

* utrzymania bieżących kontaktów celem udzielania wyjaśnień w spornych lub wątpliwych kwestiach,

* opracowania i złożenia do KNF informacji o przeprowadzeniu publicznej oferty akcji oraz o dopuszczeniu akcji do notowań na GPW celem dokonania wpisu do prowadzonej przez KNF ewidencji,

5)

wprowadzenia akcji do obrotu na GPW koordynacji czynności składających się na przyjęcie akcji i PDA do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW).Wprowadzenie akcji do notowań na GPW, w tym w szczególności:

* sporządzenia, składania dokumentacji wymaganej przez KDPW w związku z obowiązkiem rejestracji akcji i PDA oraz ich dematerializacją,- sporządzania i składania dokumentacji wymaganej przez KDPW w związku z zamiarem dopuszczenia i wprowadzenia akcji i PDA do notowań na GPW,

* sporządzania i składania dokumentacji do KDPW niezbędnej do zapisywania akcji i PDA na rachunkach inwestycyjnych ich właścicieli,

* sporządzania przy współpracy ze zleceniodawcą i składania w siedzibie GPW dokumentacji i wymaganej przez GPW w celu dopuszczenia i wprowadzenia akcji i PDA do notowań,

* wydania opinii członka GPW na potrzeby procedury kwalifikacyjnej przed GPW.

6)

obsługi subskrypcji akcji:

* ewentualnej organizacji konsorcjum podmiotów przyjmujących zapisy i wpłaty na akcje w ramach systemu GPW,

* dokonywania ustaleń z GPW i KDPW dotyczących wykorzystania przy subskrypcji akcji systemu GPW, w przypadku decyzji zleceniodawcy o wyborze takiej techniki obsługi emisji,

* ewentualnej organizacji i przeprowadzenia procesu budowania księgi popytu na akcje (book-building),

* przyjmowania zapisów, wpłat na akcje,

* nadzoru nad prawidłowością przebiegu subskrypcji w firmach inwestycyjnych tworzących konsorcjum,

* codziennego przekazywania zleceniodawcy raportów z przebiegu oferty akcji,

* dokonywania rozliczeń finansowych ze zleceniodawcą, firmami inwestycyjnymi, podmiotami, które dokonały wpłat na akcje w odniesieniu do zapisów, które nie były składane w ramach systemu GPW, na warunkach określonych w prospekcie emisyjnym oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa powszechnego Instytucji Rynku Kapitałowego,

* dokonywania rozliczeń finansowych ze zleceniodawcą, firmami inwestycyjnymi i podmiotami, które dokonały wpłat na akcje GPW i KDPW w odniesieniu do zapisów, które były składane w ramach systemu informatycznego udostępnionego przez GPW, w zakresie i na warunkach wynikających z ustaleń podjętych wspólnie ze zleceniodawcą, GPW i KDPW oraz regulacji będących podstawą dokonania operacji transakcyjnych i ewidencyjnych przez GPW i KDPW.

7)

przygotowania raportu analitycznego przed przeprowadzeniem oferty akcji.

Do umowy został sporządzony także załącznik pod nazwą harmonogram doradztwa do projektu "wzrost konkurencyjności firmy P poprzez zakup specjalistycznych usług doradczych". W załączniku tym wymienione są usługi określone w umowie. W czterech protokołach odbioru prac strony oświadczyły, iż wykonano usługi doradcze w zakresie projektu "wzrost konkurencyjności firmy P zakup specjalistyczny usług doradczych". Dla każdego protokołu został sporządzony załącznik. W załącznikach powtórzono usługi wymienione w umowie. W ramach wykonywania usług zostały wystawione 4 faktury.

Do każdej faktury sporządzono załącznik.

Do pierwszej faktury w załączniku stwierdzono, iż opracowano prospekt emisyjny z wyłączeniem części prospektu, o którym mowa w załączniku III pkt 2, 4.1-4.4, 4.6-4.10, 5.1, 5.2.1, 5.2.3-5.2.5, 5.4, 6,7,8 załącznika III Rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 09/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam. Do drugiej faktury w załączniku stwierdzono, iż opracowanie Prospektu Emisyjnego z wyłączeniem części prospektu, o których mowa w załączniku III pkt 2, 4.1-4.4, 4.6-4.10, 5.1, 5.2.1, 5.2.3-5.2.5, 5.3, 5.4, 6,7,8 rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 9/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam.

Usługa doradcza w zakresie wprowadzenia akcji do obrotu oraz aktywnego plasowania akcji:

* przygotowanie dokumentacji wymaganej przez KDPW w związku z obowiązkiem rejestracji akcji i ich dematerializacją,

* sporządzania i składania dokumentacji wymaganej przez GPW i KDPW w związku z zamiarem dopuszczenia i wprowadzenia akcji i praw do akcji do notowań na GPW.

Do czwartej faktury w załączniku stwierdzono:

Usługa doradcza w zakresie wprowadzenia akcji do obrotu oraz aktywnego plasowania akcji:

Sporządzania i składania dokumentacji wymaganej przez GPW i KDPW w związku z zamiarem dopuszczenia i wprowadzenia akcji i praw do akcji do notowań na GPW,

* ewentualna organizacja i przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu na akcje (w zależności od preferencji emitenta i rekomendacji Domu maklerskiego A),

* przyjmowanie zapisów i wpłat na akcje,

* usługa doradcza w zakresie opracowania raportu analitycznego i charakterystyka rynku, na którym działa emitent i działalność emitenta, opis bieżącej sytuacji finansowej i operacyjnej emitenta.

Umowa z 26 lutego 2007 r. została wykonana. Należności wynikające z faktur nie zostały obciążone podatkiem od towarów i usług (jako zwolnione).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wszystkie wymienione czynności wykonywane w ramach oferowania maklerskich instrumentów finansowych są wolne z podatku VAT jako usługi pośrednictwa finansowego.

Czy ma znaczenie, że wynagrodzenie będzie płatne od całości tj. nie będzie rozróżnione za poszczególne czynności.

W opinii Spółki wymienione wyżej usługi korzystają ze zwolnienia od opodatkowania VAT. Zgodnie z art. 69 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) oferowanie maklerskich instrumentów finansowych jest działalnością maklerską. Usługa ta jest zdefiniowana w art. 72 tej ustawy. Usługi te zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844) jako usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych (67.12.10-00.10) są usługami pośrednictwa finansowego, zatem są zwolnione z VAT zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zdaniem Spółki wymienione we wniosku usługi nie mieszczą się też w wyłączeniach wymienionych w pkt 1-9 przy pośrednictwie finansowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym, mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 1 wskazywanej ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów i factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Udzielając odpowiedzi na zapytanie Podatnika podkreślić należy, że do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów (usług) do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne.

Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi do grupowania PKWiU spoczywa na Podatniku.

Jeżeli więc usługi wykonywane przez Spółkę objęte są grupowaniem 67.12.10-00.10 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych", czynności takie mieszczą się w sekcji J PKWiU ex (65-67) i nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Sposób wynagrodzenia jest w tym przypadku bez znaczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl